Mina växter växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #31
    Så det var den växten ändå? Tyckte den var lite olik för att den verkar vara tätare än mina. Alltså mellan grenarna.

    Kommentar

    • stosse
      • January 2009
      • 45

      #32
      Har haft precis samma problem med att växterna inte växer, och att man då tappar intresset. Köpte därför Easy Life Profito och Easy Carbo. Men inget hände. Sen efter mycket om och men och tips från alla här på Zoopet så köpte jag nya lysrör. Gissa om mina växter har börjat att växa ingen markant skillnad kanske men att det är skillnad det ser jag. Växterna skjuter t o m skott som aldrig förr. Här gäller det att ducka!! så nya lysrör och EC är bra det fungerar. Keep up with your good work! Don't give up!!!

      //Stosse

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #33
        Har haft precis samma problem med att växterna inte växer, och att man då tappar intresset. Köpte därför Easy Life Profito och Easy Carbo. Men inget hände. Sen efter mycket om och men och tips från alla här på Zoopet så köpte jag nya lysrör. Gissa om mina växter har börjat att växa ingen markant skillnad kanske men att det är skillnad det ser jag. Växterna skjuter t o m skott som aldrig förr. Här gäller det att ducka!! så nya lysrör och EC är bra det fungerar. Keep up with your good work! Don't give up!!!
        Du behöver ha en makrogödning med för att det ska hålla i längden. Profito innehåller bara mikro(järn +spårämnen). Du behöver alltså kväve, kalium och fosfat(NPK)
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #34
          Fortsätter då med lite frågor. Kan bara säga att är glad för all hjälp jag fått och känner att mina fiskkunskaper har blivit bättre under den tiden jag varit på detta forumet.

          Eftersom jag äntligen fått en växt att växa, hornsärv så undrar jag hur nära man kan sätta dem? Jag tänkte dela av de långa och göra det lite "tjockare". Är det okej med någon centimeters mellanrum eller hur är det med det?

          Sen undrar jag också vad för mer växter ni kan rekommendera som kräver ungefär samma förutsättningar som hornsärv. Skulle gärna vilja ha någon större planta.


          MVH Janson

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #35
            Eftersom hornsärv inte är en växt som får rötter så kan du sätta den hur tätt du vill/tycker passar. Men de sitter kvar bäst med litet mellanrum. Javamossa är ganska tacksam och kan fylla upp hela akvariet om den får växa fritt. Finns enklare javaormbunkar och svärdsplantor som funkar bra med. Anubias är en annan som är svår att döda även om den växer långsamt.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #36
              Hej alla. Har nu gått ett par dagar till och vill visa hur det nu ser ut tack vare er hjälp.

              Hornsärven växer men även Cabomban har gjort små framsteg. Sen vad tycker ni om stenen i mitten?

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #37
                Ja de såg ut att trivas

                Gör inte så stora vattenbyten så kan du slippa toffsalgerna med.
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • janson
                  • July 2009
                  • 300

                  #38
                  Ursprungligen postat av Skiren
                  Ja de såg ut att trivas

                  Gör inte så stora vattenbyten så kan du slippa toffsalgerna med.
                  Gör 20-30% varje vecka med pmdd. Är det för mycket eller? Vad jag läst på andra trådar ska man ta så mycket, Men jag kanske ska ta mindre?

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #39
                    Vattenbyte varje vecka behövs bara om man använder CO2. Toffsalgerna triggas av ojämna CO2 nivåer som man får vid vattenbyten (och okontrollerad mäsk)
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #40
                      Ursprungligen postat av Skiren
                      Vattenbyte varje vecka behövs bara om man använder CO2. Toffsalgerna triggas av ojämna CO2 nivåer som man får vid vattenbyten (och okontrollerad mäsk)

                      Aha, Har läst någonstans att när man använder pmdd ska man göra varje vecka. Hur ofta ska jag byta då?

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #41
                        När det är så lite pmdd det handlar om så har det inte så stor betydelse. kör var 14e dag istället blir nog bra.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • janson
                          • July 2009
                          • 300

                          #42
                          Ursprungligen postat av Skiren
                          När det är så lite pmdd det handlar om så har det inte så stor betydelse. kör var 14e dag istället blir nog bra.
                          Tack för tipset! Ska börja med det nu och se om det blir bättre.

                          Ska jag ta i samma mängd pmdd ändå?

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #43
                            japp en standarddos/vecka. Skulle du se näringsbrister, t.ex. vita utväxter eller hål i bladen osv så kan du öka doseringen. Men då du inte har så mycket växter så borde det räcka.
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • janson
                              • July 2009
                              • 300

                              #44
                              Ursprungligen postat av Skiren
                              japp en standarddos/vecka. Skulle du se näringsbrister, t.ex. vita utväxter eller hål i bladen osv så kan du öka doseringen. Men då du inte har så mycket växter så borde det räcka.
                              Så även om man byter akvariet varannan vecka ska man hälla i pmdd varje vecka, förstod jag dig rätt?

                              Det har jag aldrig sett tidigare. Någon mer stans man kan läsa om det?

                              Kommentar

                              • Skiren
                                • December 2005
                                • 749

                                #45
                                Det som nämns hos t.ex. Peter (Haack) är en standard lösning för att det ska fungera hos alla utan att varje person ska behöva fråga om hur de själva ska göra.

                                Eftersom du hade ganska mycket toffsalger så ger mindre vattenbyte bättre CO2 nivåer. Du har nästan bara snabbväxande växter (-anubiasen) vilket gör att det inte ska vara några problem, eller kanske t.om. nödvändigt med pmdd varje vecka. Annars hade det nog räckt med en dos vid vattenbyte.
                                Det skrivs inget om sånt här i sverige direkt utan allt handlar mer om erfarenhet och känsla.
                                Men jag la till en liten parentes om att du kanske behöver ännu mer pmdd. Stängelväxter som nästan alla är snabbväxande slukar otroligt mycket näring. Har själv precis planterat lite rotala wallichii i min växtburk och jag har fått öka på mikronäringen.
                                Kolla på min blogg i länken nedan så ser du hur den ser ut.
                                http://skiren.blogspot.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...