Använda vanliga växter i akvarium?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • __M__
    • July 2005
    • 9

Använda vanliga växter i akvarium?

Hej.

Har letat runt efter info om vanliga krukväxter/plantor/blommor/liknande som man kan ha i akvarium?
    Finns det någon/några vanliga blom- eller växtsorter som trivs i akvarium? inte sumpväxter alltså)

Eller, finns det något sätt att få tag i akvarieväxter billigare än i affären?

Mvh
    /M
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

Ja man kan gå till nästa lokala föreningsmöte och man kan brevväxla akvarieväxter. IKEA brukar ha billiga halvsunkiga undervattensväxter också.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• __M__
      • July 2005
      • 9

Ursprungligen postat av defdac
      Ja man kan gå till nästa lokala föreningsmöte och man kan brevväxla akvarieväxter.
      Jasså? okej, tack för de tipsen
      Funkar det verkligen att skicka växter i posten...?

IKEA brukar ha billiga halvsunkiga undervattensväxter också.
      Halvsunkiga? Är det växter de säljer som de kallar undervattenväxter....men som egentligen inte passar som akvarieväxt?
      Eller är det vattenväxter, som inte har väldens bästa kvalitet....? ;P
      Eller vad är det du hittat? :P

Anyway, hur länge håller dem i akvarium? och är de nyttiga för akvariumet under tiden, eller är det bara skit att ha i sånt?

Tack för svar

Kommentar

• mohlin
        • January 2004
        • 1487

Det blir dyrare i längden att köpa växter som inte fungerar en längre tid under vatten, än att satsa på riktiga vattenväxter från början.

Kommentar

• Kramfors
          • January 2003
          • 7265

Penningblad Lysimachia nummularia L.
          Penningblad odlas ofta som rabattväxt i stenpartier eller som marktäckare, men kan lätt bli ett svårutrotligt ogräs.
          Den kan också användas som akvarieväxt.
          Källa:http://linnaeus.nrm.se/flora/di/prim...m/lysinum.html
          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• peppito
            • December 2003
            • 1612

De flesta av växterna som IKEA säljer som vattenväxter är just vatten växter. I vart fall de som jag har sett.

Det går bra att skicka växter med posten.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

Kommentar

• cecilia
              • January 2003
              • 754

Samla hornsärv (finns också med i virtuella floran) eller andmat (utmärkt "reningsverk", men blir lätt ett ogräs om det inte hålls efter). Växter utifrån kan "desinficeras" i alunbad om man har bacill/parasitnojor.
              Mvh Cecilia

Kommentar

• MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

kolla av zoopets/ciklids annonser efter växter, dyker upp då och då.. oftast bra kvalitet till ett pris som skulle ruinera zoohandeln...

Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• __M__
                  • July 2005
                  • 9

Ursprungligen postat av cecilia
                  Samla hornsärv (finns också med i virtuella floran) eller andmat (utmärkt "reningsverk", men blir lätt ett ogräs om det inte hålls efter). Växter utifrån kan "desinficeras" i alunbad om man har bacill/parasitnojor.
                  Mvh Cecilia
                  Tack
                  Kan man hitta sånt ute i naturen?

Ursprungligen postat av MagicFingers
                  kolla av zoopets/ciklids annonser efter växter, dyker upp då och då.. oftast bra kvalitet till ett pris som skulle ruinera zoohandeln...

Oh, tackar,

Ursprungligen postat av kramfors
                  Penningblad Lysimachia nummularia L.
                  Penningblad odlas ofta som rabattväxt i stenpartier eller som marktäckare, men kan lätt bli ett svårutrotligt ogräs.
                  Den kan också användas som akvarieväxt.
                  Källa:http://linnaeus.nrm.se/flora/di/pri...im/lysinum.html
                  Tack så mycket. Har du fler exempel?
                  Och några tips på var man kan ge sig ut på jakt efter den.. :P
                  Jag är ny på det här... :P

Var i akvariet planterar man den?
                  På botten i gruset, eller ovanpå en sten/rot?

Ursprungligen postat av peppito
                  De flesta av växterna som IKEA säljer som vattenväxter är just vatten växter. I vart fall de som jag har sett.
                  Okej... håller de då eller blir det bara sunk av dem?
                  Hur förvarar IKEA dem? Jag har aldrig sett några vattenkar där iaf... :P

Tack för alla svar hittills
                  /M.

Kommentar

• assi
                    • June 2005
                    • 79

En vanlig krukväxt, Ampellilja, har jag haft som akvarieväxt tidigare. Ta skott och sätt ner dem direkt i gruset. Tror att även krukväxten Parasollsäv ska gå men har inte provat. Kanske någon fler känner till andra krukväxter som går att använda i akvariet som ni kan tipsa om.

Såg att Penningblad skulle kunna användas som akvarieväxt. Det har jag i trädgården, då ska jag ta in och prova!
                    Senast redigerad av assi; 25 July 2005, 20:58.

Kommentar

• __M__
                      • July 2005
                      • 9

Ursprungligen postat av assi
                      En vanlig krukväxt, Ampellilja, har jag haft som akvarieväxt tidigare. Ta skott och sätt ner dem direkt i gruset. Tror att även krukväxten Parasollsäv ska gå men har inte provat. Kanske någon fler känner till andra krukväxter som går att använda i akvariet som ni kan tipsa om.

Såg att Penningblad skulle kunna användas som akvarieväxt. Det har jag i trädgården, då ska jag ta in och prova!

Okej? ampellilja råkar jag ha här så.... vore ju perfekt om den kan has i karet Men levde den länge i karet då eller dog den?

Kommentar

• assi
                        • June 2005
                        • 79

Jag har inte haft mitt akvarium igång nu på flera år men nu är det på G igen! Jag kommer faktiskt inte ihåg hur länge de levde. Jag satte inte ner en hel växt utan tog skotten som blir på själkarna som växer ut.

Kommentar

Arbetssätt...