Alger och genomströmningshastighet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

En notering. Sänkt kH ger inte mer CO2 i akvariumet. Det ger sänkt pH, förutsatt att inget annat ändrats, så får du ner lika mycket CO2 i karet som innan kH-sänkningen. Det är tom så att med en automatisk CO2-regulator får du faktiskt i mindre CO2 om du sänker kH och inte justerar önskat pH-värde på regulatorn. Detta eftersom den försöker hålla ett önskat pH-värde.

Funktionen är: kH och CO2 -> pH

Dvs du kan inte skapa CO2 ut luften (eller vattnet). Förändrar du kH eller CO2, så förändrar du pH-värdet (förutsatt allt annat oförändrat, dvs inga andra buffertar tillsatta eller borttagna).

En annan sak. De Tetra-pH-tester jag sett är alldeles för grova för att man skall kunna få tillräckligt bra mätvärden för att bestämma pH. Men jag är inte säker på att jag sett alla Tetras pH-mätsatser...
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• PatrikMalmo

Jamen då kan jag ju lika gärna mäta koncentrerad gödning? Vad säger det? Ingenting? Jag motsäger dig inte att det får utslag, men det är knappast förvånande och hur mycket kommer ut i karet? Slutar jag dosera järn så försvinner järnet i samma takt som alla andra näringsämnen. Huruvida det sitter näring filtret eller inte blir det således en *shrug* på.

Märk också väl att jag inte motsade dig att man eventuellt behöver mer näring i början om man eventuellt måste "mätta" filtret. Det är mycket möjligt. Huruvida det beror på att nya växter är väldigt hungriga eller om man måste täppa till CEC:en vet jag inte *shrug*
      Min poäng är att det är trist att hälla ut gödning i vasken. Sitter det mycket gödning i filtret är det surt. I de fall man kör med EI och lagom mycket ljus kan man (för fjärde gången) skita stort stycke i det, om man inte är vansinnigt ekonomisk. I andra fall än EI kar kan kraftig cirkulation i kombination med mycket filtermassa ge en fullgod förklaring till varför det inte växer trots att man göder. Vad skulle förresten komma ut i karet om det väl oxiderat i filtret?

Jag har två olika JBL-test och jag tycker det är svårt att säga något utifrån dom annat än att jag alltid är för optimistisk. Det skulle jag ju naturligtvis sagt från början.
      Tja. Fullt möjligt, men mitt test ger förväntade utslag i kranvatten (stämmer med vattenverkets info), torvvatten, med tillsats av bikarbonat i Tanganyikakaret respektive test i hink, samt i övriga kar jag pysslar med. Jag hittar faktiskt inga fel på det. Fortfarande övertygad om att mina ph-mätningar är någorlunda korrekta. Hade visserligen varit intressant med ph-mätare som visar komma/någonting, men jag klarar mig tillräckligt bra med det jag har, är min övertygelse.

Okej. Det har jag också sett utan uströmmare av trä. Vet inte riktigt vad man ska säga om det annat än att en del inte löses upp antar jag. Inget märkligt i det om inte gasen är 100% CO2, vilket jag inte vet om den är från mäsk.
      Det är en hel del som inte löses upp, jag slösar som sagt med CO2. Återigen, tillräckligt hög CO2-halt är målet. Jag är övertygad om att jag har det.

Okej, då kan ju inte växtupptaget vara särskilt stort i din burk? Säker på att du inte har någon näringsbegränsning?
      Det var just det. Jag håller som sagt fortfarande på att komma fram till vad fulldospuls innebär i mitt kar. I nuläget kör jag i 90 ml kaliumsulfat, 60 ml kaliumnitrat, 6 ml kaliumdivätefosfat samt 40 ml TMG per vecka i 130 liter vattenvolym - och har fortfarande små bristsymptom trots en lagom växtmassa för ett växtkar. Ska köra på detta ett tag till för att låta det stabilisera sig, enligt devisen om två veckor innan man verkligen utvärderar något. Numera växer dock en hel del växter i en takt jag aldrig sett förut - men inte alla. Algerna är också på klar tillbakagång. Planen är att gå upp i TMG så småningom, eftersom det är det som inte ligger i fas med resten. Jag tror gödning från två håll, dvs både från vattenkolumnen och bottensubstratet, hade hjälpt mig mycket - just pga mitt extrema ljus.

Så vad menar du med självgenererande då?
      Dels menar jag att näring ansamlas i bottenlagret, och dels menar jag att jag absolut inte tänkt förlita mig till _enbart_ bottenlagret. Gödning från två håll är planen. Experimentet med glasburken och sludge har definitivt övertygat mig. Har bilder på skillnaden mellan slugde/"rent grus" (även på skillnaden när jag gått upp i gödning) som jag kommer att visa på hemsidan. Jag har utgått från "normala" gödningsnivåer i ett EI-kar, och insett att det inte räcker på långa vägar när man har mycket ljus. Tycker mig ha elmininerat CO2-begränsning, och då är resten en fråga om experiment och tid.

Va? Jag ger dom allt jag behöver, näringsupptaget och tillväxten går inte att ta miste på?
      Tänkte bara att du är glad i att maximera olika variabler, och då förvånar det mig att du inte kör med t ex Flourite, Onyx eller liknande. Hade du förresten referensex av Crypton i näringsrik botten i samma kar? *nyfiken*

Ja förutsatt att substratet kan ge något när man slutar dosera, vilket det inte gör. Kör Flourite med OM utan fullvärdig gödning från vattnet och se hur stor fördel det är.
      Nu blir jag nästan grinig igen! *morrar* Jag har ALDRIG i denna tråd påstått att jag/man enbart skulle förlita mig/sig enbart till bottengödning i CO2-berikade kar. Däremot har jag framhållit flera gånger att jag vill ha näring i bottensubstratet som komplement till gödning i vattenkolumnen i och med att jag har den ljusstyrkan jag har - eller för att maximera växtförhållandena.

Fasen, vi borde verkligen dricka bira ihop någon gång. Isses vilka diskussioner vi hade haft. *skratt*

Hilsen!!

Kommentar

• BULL
        • January 2002
        • 298

Helt sant, men behövdes substratet för massiv tillväxt? Nej.
        Nej kanske inte men du kanske skulle ha en mycket större och finare planta med ett näringsrikt substrat.
        Stora och fina plantor är väll vad vi är uteefter eller har jag fel?

En sak till innan jag började med PMDD och co2 så var jag inte så intresserad av växter.
        Jag hade en period när jag i stortsett sket i akvariet böt vatten sällan och lyset kunde vara på i 1 vecka i sträck och jag kan lova att mina svärdsplantor har aldrig växt så bra som då + jag hade inga alger.
        vad säger det då ingenting precis som ditt test.

Ps.jag råkade se dditt akvarium ock blev inspererad så nu gör jag alt rätt(försöker)men svärdsplantorna växer sämre. DS.

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Nej kanske inte men du kanske skulle ha en mycket större och finare planta med ett näringsrikt substrat.
          Nej inte vad jag märkt. Växterna växer inte med lera i bottnen, så det är i vattnet man ska fokusera gödningen.

Jag hade en period när jag i stortsett sket i akvariet böt vatten sällan och lyset kunde vara på i 1 vecka i sträck och jag kan lova att mina svärdsplantor har aldrig växt så bra som då + jag hade inga alger.
          Jag har en burk där jag bara fyller på vatten och matar med flingfoder. Växer det? Nej. Inte jämförelsevis med stora karet med felfri gödning.

Ps.jag råkade se dditt akvarium ock blev inspererad så nu gör jag alt rätt(försöker)men svärdsplantorna växer sämre. DS.
          Ofan. Vad gör du rätt?
          http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Min poäng är att det är trist att hälla ut gödning i vasken.
            Jamen göd bara en gång i veckan och låt växterna svälta resten av veckan. Då häller du ut renare vatten än du hällde ner.

I andra fall än EI kar kan kraftig cirkulation i kombination med mycket filtermassa ge en fullgod förklaring till varför det inte växer trots att man göder.
            Jasså? Möjligtvis att kraftig cirkulation vädrar ut CO2 i mycket snabbare takt än man kan trycka ner, men det är ju basics.

Vad skulle förresten komma ut i karet om det väl oxiderat i filtret?
            Ja exakt, vad häller du ut i vasken egentligen?

Hade visserligen varit intressant med ph-mätare som visar komma/någonting, men jag klarar mig tillräckligt bra med det jag har, är min övertygelse.
            Jamen mät över ett dygnt några gånger jämt fördelat över dygnet. Märker du ingen pH-skillnad med så mycket ljus och CO2 så är något galet. pH:t går upp väldigt kraftigt när växterna jobbar som bäst under mycket ljus.

Det är en hel del som inte löses upp, jag slösar som sagt med CO2. Återigen, tillräckligt hög CO2-halt är målet. Jag är övertygad om att jag har det.
            Hittils är det inget du sagt som övertygar mig om det.

Så vad menar du med självgenererande då?
            Dels menar jag att näring ansamlas i bottenlagret, och dels menar jag att jag absolut inte tänkt förlita mig till _enbart_ bottenlagret. Gödning från två håll är planen.
            En del mikroämnen från ett stabilt substrat som släpper ut det sakta kan nog göra en del skillnad, men då har man redan mer än tillräcklig tillväxt. Ingen idé att skita ner bottnen om man inte behöver det.

Tänkte bara att du är glad i att maximera olika variabler, och då förvånar det mig att du inte kör med t ex Flourite, Onyx eller liknande.
            Nej jag har för bra tillväxt redan 8)

Hade du förresten referensex av Crypton i näringsrik botten i samma kar? *nyfiken*
            Tja. Jag körde lera + TMG och CO2 med stor ljusmängd. Hände inte så mycket jämfört med fullgoda näringsnivåer i vattnet. I 60-litraren som jag bara fyller på vatten i och kör med flingfoder ala Walstad har jag ingen märkbar tillväxt från vecka till vecka. Ser i princip likadant ut som när jag satte upp det.

Ja förutsatt att substratet kan ge något när man slutar dosera, vilket det inte gör. Kör Flourite med OM utan fullvärdig gödning från vattnet och se hur stor fördel det är.
            Nu blir jag nästan grinig igen! *morrar* Jag har ALDRIG i denna tråd påstått att jag/man enbart skulle förlita mig/sig enbart till bottengödning i CO2-berikade kar.
            Nej det vore dumt eftersom du skulle få så dålig tillväxt 8)

Däremot har jag framhållit flera gånger att jag vill ha näring i bottensubstratet som komplement till gödning i vattenkolumnen i och med att jag har den ljusstyrkan jag har - eller för att maximera växtförhållandena.
            Kör du fullgod vattengödning med ditt ljus och perfekt CO2 kommer du inte märka skillnad med vilket bottensubstrat som helst. Växterna strippar det för snabbt.

Kommentar

• BULL
              • January 2002
              • 298

Ofan. Vad gör du rätt?
              Jag byter vatten en gång i veckan 50% och jag försöker se till att har en optimal co2/gödningsnivå lyset tänt 11 timmarr om dagen.
              Mer än så kan jag inte göra.
              /Micael Astner

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Jag byter vatten en gång i veckan 50% och jag försöker se till att har en optimal co2/gödningsnivå lyset tänt 11 timmarr om dagen.
                Mer än så kan jag inte göra.
                Nej men något går ju galet, så något har du missat. Jag själv har problem med vissa växter och det krävs lite detektivarbete att veta vad som kan vara snett.

Vilken optimal gödningsnivå i förhållande till vilken ljusmängd? Spontant gissar jag på att du är försiktig med fosfat som många som just börjat med PMDD och perfekt CO2-halt.

Kommentar

• BULL
                  • January 2002
                  • 298

Jag använder ca 0,4ml KH2PO4 till ca 300 liter vatten.

Kommentar

• PatrikMalmo

Jamen göd bara en gång i veckan och låt växterna svälta resten av veckan. Då häller du ut renare vatten än du hällde ner.
                    Okiiiii... det är upp till dig hur mycket du vill dra ut i vasken när du gör rent filtret. För egen del vill jag hellre ha gödningen i vattenkolumnen. Har du mätt än?

Jasså? Möjligtvis att kraftig cirkulation vädrar ut CO2 i mycket snabbare takt än man kan trycka ner, men det är ju basics.
                    Mm, och du pratar om detektivarbete i samma tråd. En faktor som kan vara väl värd att beakta i växtkar som inte körs enligt EI är i mitt tycke filtret och vad som händer där.

Ja exakt, vad häller du ut i vasken egentligen?
                    Jag vet att jag inte häller ut särskilt mycket i vasken, eftersom jag inte har någon direkt filtermassa att tala om. Det jag har undrat över hela tiden är hur mycket DU häller ut i vasken. Har du mätt än?

Jamen mät över ett dygn några gånger jämt fördelat över dygnet. Märker du ingen pH-skillnad med så mycket ljus och CO2 så är något galet. pH:t går upp väldigt kraftigt när växterna jobbar som bäst under mycket ljus.
                    Men jesus. Om ph inte slår om enligt mitt test kanske jag helt enkelt har en jäkligt bra reaktor? Jag är övertygad om att ph ändrar sig under min kraftigaste tillväxt, men om det inte slår om till ca 7 enligt mitt test någon tid under belysningstiden, så har jag tillräckligt med CO2. Varför kan du helt enkelt inte bara köpa det?

Hittils är det inget du sagt som övertygar mig om det.
                    Nehepp. Jag tror jag lämnar det faktiskt. Du tror vad du vill och jag tror vad jag ser och mäter.

En del mikroämnen från ett stabilt substrat som släpper ut det sakta kan nog göra en del skillnad, men då har man redan mer än tillräcklig tillväxt. Ingen idé att skita ner bottnen om man inte behöver det.
                    Det är just det jag eftersöker - en del skillnad. Upplever att en liten skillnad är det jag behöver. Jag har bra tillväxt, men inte på allt. Botten tänkte jag inte skita ner, bara ersätta med Flourite och lite sludge för uppstarten. Vill man inte skita ner sig alls, så är nog akvaristik inget att pyssla med.

Nej jag har för bra tillväxt redan 8)
                    Okiedokie, då har jag missuppfattat kommentarer kring perfekt upplösning av CO2 och liknande. Sorry!! Inte helt övertygad om referensexet av Crypton där, men tillräckligt bra tillväxt är fullt ok för mig, så jag köper det ändå. Allt som funkar tillräckligt bra är ok!!

Nej det vore dumt eftersom du skulle få så dålig tillväxt 8)
                    Wow!! Överens!!

Kör du fullgod vattengödning med ditt ljus och perfekt CO2 kommer du inte märka skillnad med vilket bottensubstrat som helst. Växterna strippar det för snabbt.
                    Nu var vi där med läsningen igen. Menar du på allvar att växterna skulle kunna strippa Onyx, Flourite och liknande brända lerpreparat på näringsämnen? HUR, blir min fråga?

Hilsen!!

Kommentar

• defdac
                      • January 2002
                      • 12751

Typ 1 ppm PO4 en gång i veckan?

Du är lite fåordig så jag antar att det inte riktigt var en diskussion runt din skötsel du ville uppnå utan vad det är med en fetare botten du får ner till dina Echinodorus som du inte får ner med PMDD?

*shrug* Ingenting. Sämre tillgång i bottnen och svårare upptag. Upptaget är generellt sett större genom bladen än genom rötterna i vilken växt som helst så det är något du begränsar dom med.

Kommentar

• defdac
                        • January 2002
                        • 12751

Okiiiii... det är upp till dig hur mycket du vill dra ut i vasken när du gör rent filtret.
                        Jag gör aldrig rent filtret annat än när genomströmningen blir för dålig och det händer ytterst sällan.

Växtupptaget är dessutom som alla andras burkar, och näringsnivåerna sjunker parallellt (Fe, NO3 och PO4 som går att mäta) så det mesta slänger jag ut när jag klipper ner växterna en gång i veckan.

Har du mätt än?
                        Nope. Jag litar fullt på att vad jag än stoppar ner som varit i akvariet i en mätkyvett kommer ge utslag, så frågan är vad jag skulle uppnå med det?

Mm, och du pratar om detektivarbete i samma tråd. En faktor som kan vara väl värd att beakta i växtkar som inte körs enligt EI är i mitt tycke filtret och vad som händer där.
                        Nitrifikation, samlingsplats för deuterius osv. Renhållare. Det är ju inte det jag ska få att växa, utan växterna 8)

Jag vet att jag inte häller ut särskilt mycket i vasken, eftersom jag inte har någon direkt filtermassa att tala om. Det jag har undrat över hela tiden är hur mycket DU häller ut i vasken. Har du mätt än?
                        Tja det blir väl ungefär det jag stoppar ner om jag skulle analysera växtmassan i något labb. En viss förlust av CO2 via utvädring förstås.

Men jesus. Om ph inte slår om enligt mitt test kanske jag helt enkelt har en jäkligt bra reaktor?
                        Ja men du missar att du har konstant inflöde av CO2, och upptaget av växterna är inte konstant. Därför kan du inte ha konstant pH.

Varför kan du helt enkelt inte bara köpa det?
                        Därför att pH:t varierar kraftigt med konstant CO2-flöde och så mycket ljus. Vad exakt är det du inte förstår med det?

Det är just det jag eftersöker - en del skillnad. Upplever att en liten skillnad är det jag behöver. Jag har bra tillväxt, men inte på allt. Botten tänkte jag inte skita ner, bara ersätta med Flourite och lite sludge för uppstarten. Vill man inte skita ner sig alls, så är nog akvaristik inget att pyssla med.
                        Jamdå är det bara att köpa din plånbok trött på dyra substrat som ändå inte kommer ge dig mer än marginellt med tillväxt. Men jag är åandrasidan också lite nyfiken på Flourite/Onyx, men jag tänkte testa med Seramis om jag får tag på det. Det verkar likadant.

Nu var vi där med läsningen igen. Menar du på allvar att växterna skulle kunna strippa Onyx, Flourite och liknande brända lerpreparat på näringsämnen? HUR, blir min fråga?
                        Dom strippar snabbt det dom kan ta upp och sedan kommer subtratet bara släppa näring extremt sakta, om något alls. Kör med växter i enbart Flourite och med KNO3, KH2PO4 och bra CO2-halt och se hur snabbt du får järnbrist.

Kommentar

• PatrikMalmo

Upptaget är generellt sett större genom bladen än genom rötterna i vilken växt som helst så det är något du begränsar dom med.
                          Me like!! "Generellt sett [..] i vilken växt som helst" - det finns alltså skillnader mellan olika växter? *ler snett* I övrigt är vi överens om analysen.

Hilsen!!

Kommentar

• BULL
                            • January 2002
                            • 298

Ursprungligen skickat av defdac
                            Typ 1 ppm PO4 en gång i veckan?

Du är lite fåordig så jag antar att det inte riktigt var en diskussion runt din skötsel du ville uppnå utan vad det är med en fetare botten du får ner till dina Echinodorus som du inte får ner med PMDD?

*shrug* Ingenting. Sämre tillgång i bottnen och svårare upptag. Upptaget är generellt sett större genom bladen än genom rötterna i vilken växt som helst så det är något du begränsar dom med.
                            Vad jag egentligen ville upnå var nog att inget akvarium är det andra likt och att ett experiment säger ingenting allar hellst om man inte har någott att jämföra med.

Anledningen till att jag är fåordig är att jag druckit några öl och då ar det bäst att vara så tyst som möjligt annars så kan det ju hoppa ut ett par grodor.

Kommentar

• jackson
                              • September 2003
                              • 1242

PatrikMalmo: Jag tror helt enkelt att du har för dålig upplösning på ditt pH-mätset, så att du inte kan mäta skillnaderna som uppstår, och då ser du inte heller de stora förändringarna i CO2-halten, som små förändringar i pH ger. Tetra har steg om 0,5 eller 1 pH har jag för mig. Det är för grovt. Du behöver en precision på ca 0,1-0,2pH, dvs ett mättest med område från 6,0 till 7,5 pH, inte 2.0 till 9,0 (eller vad det vara på Tetras pH-test, var ett tag sedan jag använde det).
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• defdac
                                • January 2002
                                • 12751

"Generellt sett [..] i vilken växt som helst" - det finns alltså skillnader mellan olika växter? *ler snett* I övrigt är vi överens om analysen.
                                Fråga någon expert på växtfysiologi höhö 8) Få se nu. Tom Barr kanske.

Kommentar

Arbetssätt...