En notering. Sänkt kH ger inte mer CO2 i akvariumet. Det ger sänkt pH, förutsatt att inget annat ändrats, så får du ner lika mycket CO2 i karet som innan kH-sänkningen. Det är tom så att med en automatisk CO2-regulator får du faktiskt i mindre CO2 om du sänker kH och inte justerar önskat pH-värde på regulatorn. Detta eftersom den försöker hålla ett önskat pH-värde.
Funktionen är: kH och CO2 -> pH
Dvs du kan inte skapa CO2 ut luften (eller vattnet). Förändrar du kH eller CO2, så förändrar du pH-värdet (förutsatt allt annat oförändrat, dvs inga andra buffertar tillsatta eller borttagna).
En annan sak. De Tetra-pH-tester jag sett är alldeles för grova för att man skall kunna få tillräckligt bra mätvärden för att bestämma pH. Men jag är inte säker på att jag sett alla Tetras pH-mätsatser...
Funktionen är: kH och CO2 -> pH
Dvs du kan inte skapa CO2 ut luften (eller vattnet). Förändrar du kH eller CO2, så förändrar du pH-värdet (förutsatt allt annat oförändrat, dvs inga andra buffertar tillsatta eller borttagna).
En annan sak. De Tetra-pH-tester jag sett är alldeles för grova för att man skall kunna få tillräckligt bra mätvärden för att bestämma pH. Men jag är inte säker på att jag sett alla Tetras pH-mätsatser...

Kommentar