Problem med grönt lager på ytan + skum alg

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    • February 2003
    • 262

Problem med grönt lager på ytan + skum alg

Har fått någon grönaktig hinna på vattenytan. Det ser ut som små flytande prickar, och det finns mycket av dessa. Sedan har jag ett skumt algangrepp tror jag på min svärdplanta. Den ser ut som att bladen "fransat" sig som mörkgröna korta håriga alger, och dom sitter som berget. Vad har hänt och hur får man ordning på detta? Akvariet är ca 375L och jag har 16 fiskar och ett 2226 ytterfilter och två lysrör med Grolux och ett cold white rör. Har ca några svärdplantor och lite andra mindre plantor. Använder gödningskular i sanden, och har dom senaste två veckorna tillsatt extra järn då mina svärdplantor tidigare visade tecken på järmbrist. Jag matar med frysta röda mygglarver och pellets och ibland lite räkmix. Ok kom gärna med förslag.
    Mvh Ronney
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

För mycket ammonium än vad ditt system klarade av => Rejäl algtillväxt.

Ammonium får du av överbliven mat och fiskskit.

Att enbart dosera järn tillsammans med ammoniumspikar brukar leda till diverse större alger, typ trådalger, skäggalger, toffsalger etc.

Mata en gång varannan dag, sug genast upp överbliven mat, skippa gödningskulor och järngödning och skaffa en helhetsgödning typ Tropica Mastergrow som du enbart doserar efter vattenbyte och bara så stor mängd som vattenbytet motsvarar. (Byter du 100 liter vatten så doserar du för 100 liter).
    http://www.defblog.se

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Om vi ska spinna vidare på ammoniumteorin så ska du kunna avhjälpa det med ett extra filter eller ett större filter. Har du hög fiskbelastning så inte 2226:an räcker till? Eller har du dåligt filtermaterial?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• doohan
        • February 2003
        • 262

Tack för era svar!

Ok mindre matning och att jag stoppar i ett till innerfiler som komplement till mitt ytterfilter. Trodde mitt ytterfilter skulle räcka, men jag antar att mina sydamerikaner är riktiga lortgrisar jämfört med malawicikliderna som jag haft tidigare. Har kikat lite på Tropica Mastergrow men tyckte att det verkade grymt dyrt att använda och valde därför mer långtidsverkande gödkulor. Ok tack för hjälpen jag återkommer med info om ev förbättring efter att jag gjort dessa ändringar.

Mvh Ronney

Kommentar

• AndreasN
          • July 2003
          • 2732

Det är just gödningen du behöver. Gödningskulor räcker inte. Vill du få ner kostnaden kan du blanda din egen gödning efter pmdd-receptet och skippa fosfat och nitrat.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

Arbetssätt...