Sjuk rödmunstetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Sjuk rödmunstetra

    En av mina kära rödmunstetror är sjuk.

    Fisken beter sig som vanligt än så länge, men ögonen! Vad är detta och kan man göra något åt det?

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN4822.JPG
Visningar: 1
Storlek: 169,8 KB
ID: 2179093
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN4827.JPG
Visningar: 1
Storlek: 156,4 KB
ID: 2179094
    Bifogade filer
    Senast redigerad av TinaM; 26 June 2009, 17:07.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser ut som popeye, ta bort fisken då det tyvärr är ganska lönlöst att försöka bota den...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ser ut som popeye, ta bort fisken då det tyvärr är ganska lönlöst att försöka bota den...
      http://akvariefisk.ifokus.se/Article...ard.ForumGroup
      Jo, det blir nog bäst så tyvärr.
      Det är dock inte det lättaste att fånga upp rödisen bland 49 kompisar ur ett 720.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Och gissa vilken färg de får när de blir stressade...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Likblek (Förlåt, kunde inte låta bli!)...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6

            Huvudet på spiken!
            Färgskillnaden mellan dessa Rödmunnar som är stressade och Diamattetra som inte är det, är slående.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              De är inte dumma dessa rödmunnar, måste jag erkänna.

              Jag gjorde ett försök igår kväll att fånga den drabbade utan att lyckas. Höll väl på i 5 minuter och försökte gå lugnt tillväga.

              Normalt kommer mina rödisar fram när jag närmar mig karet och de äter även ur hand.

              Den firren jag lite diskret försökte fånga fattade snabbt att det var den jag var ute efter.

              Så idag, när jag närmar mig karet, så lämnar den stimmet och gömmer sig!

              Det ni!

              Tidigare, när jag håvade upp ancistrusar i detta kar så fick jag i princip chasa bort rödisarna för de var så nyfikna och skulle kolla håven!

              Finns det ingen möjlighet att den skulle kunna repa sig av egen kraft eller är det helt kört om en firre visar dessa symptom?

              Det känns jättetrist att behöva plocka ur denna smarta firre om det inte absolut är ett måste. Denna åkomma smittar väl inte till de övriga?
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag har haft fisk med popeye i mitt kar utan att få ut fisken, som till slut bara försvunnit utan att sjukdomen smittat. Skulle du nu inte få fatt i den är det inte hela världen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  #9
                  Den aktuella fisken ser faktiskt bättre ut idag! Ögonen står inte ute lika mycket, hade faktiskt lite svårt att kunna hitta den i stimmet, och den är lika aktiv som de andra. Äter bra och jagar mat.

                  Nu är det ju alldeles för tidigt att påstå att den håller på att repa sig, men borde den inte vid detta laget blivit sämre i stället för bättre?

                  Det jag gjort efter att jag upptäckte den i fredags är att jag lät fiskarna svälta ett par dagar, matade endast med zucchini för ottosar och räkor. Sedan gjorde jag ett större vattenbyte (ca 30%) i baljan i söndags och tillsatte dubbel dos EasyLife i karet.

                  Igår fick firrarna (ca 130 st totalt) dela på två artemiakuber (Akvarie Tekniks djupfryst artemia). Idag hällde jag i några VegeTabin B + smulade en halv tablett på ytan till kubotaierna. På den vägen är det.

                  Tyvärr står min kamera på uppladdning så inga bilder i kväll.

                  Har någon av er upplevt att en fisk med dessa symptom blivit bra utav egen kraft?
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Skulle det vara så är jag den förste att gratulera, de gånger jag haft fisk som drabbats kommer jag inte ihåg en enda där fisken gått segrande ur striden.
                    Som sagt, jag håller en extra tumme för din rödmun!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13135

                      #11
                      Det kan gott och väl vara en bakteriell infektion i ögonen som den drabbats av och jag har själv några drabbade just nu efter att en död fisk legat och förpestat vattnet i denna sommarhetta! Det kommer man effektivt tillrätta med genom ordentligt vattenbyte och ½-1dl salt/100L vatten!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Det kan gott och väl vara en bakteriell infektion i ögonen som den drabbats av och jag har själv några drabbade just nu efter att en död fisk legat och förpestat vattnet i denna sommarhetta! Det kommer man effektivt tillrätta med genom ordentligt vattenbyte och ½-1dl salt/100L vatten!
                        Den där rödmunnen är fortfarande vid liv.
                        Hur mycket salt vågar jag hälla i mitt 720 (säg 550 liter vattenvolym när sand, rötter och bakgrund räknats från) och med tanke på att det går 10 st corydoras i karet?

                        Byter vatten veckovis och i söndags bytte jag 150 liter.
                        Dagen efter att jag upptäckte den sjuka fisken hällde jag i 3 dl EasyLife i karet.

                        Ingen annan fisk är drabbad hittills.
                        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                        Kommentar

                        Arbetssätt...