Vad har min fisk på näsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Vad har min fisk på näsan?

    Upptäckte igår att min pansarmal hade något vid "näsborren" eller vad man ska kalla det. Vad kan detta vara? Skada, tumör? Ska/kan jag göra något åt det?

    Det sticker ut rätt mycket. Överst sitter en uppvikt hudflik som ett öppet lock, så vad det nu är verkar inte sitta på huden utan i vävnaden under. Syntes lite blod på "locket" förut. Det är inte luddigt.

    Den är pigg och alert men hängde ovanligt högt upp i akvariet när jag tog bilderna, annars brukar de ju hålla sig på botten och bara göra en kort sväng upp ibland.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Salta Katten; 22 June 2009, 00:26.
  • Christian karlsson
    • June 2009
    • 22

    #2
    Utan att igentligen veta så ser det ut som ett "vanligt" sår som de får när de blir bitna av andra fiskar. Om jag har fel hoppas jag att jag blir rättad

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag tror det är en mekanisk skada den fått, kanske av en vass rot eller liknande.
      Har du lite kaxigare fiskar så kan det vara som Christian skriver, men det är sällan pansarmalar drabbas på det viset...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Hoppas ni har rätt! Den går ihop med mollys, endlers och flera pansarmalar, så bett känns inte så troligt, men den kan ju simmat in i något... Det är väl bara att vänta och hoppas det läker då!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kommit för nära en sur Ancistrus kanske?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Wictor_88
            • March 2007
            • 210

            #6
            E det ok om jag hänger på denna tråden? har en likadan pansarmal som jag har introducerat i mitt akvarium, (jag vet att de ska vara fler och kommer fixa fler så fort det är inkört). Han har totalt fått fnatt, simmar mot glasrutan frekvent fram och tillbaka, gärna mitt i karet och alltså inte vid botten. Han har gjort så ett par dagar nu, inte hela tiden men ofta.

            Vattenvärden som e koko? Syrebrist? Knappast troligt, rikligt med växter, bra cirkulation.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nejdå, det är bara ett beteende de kan ha ibland. Skaffa fler som sagt så ska du se att den lugnar ner sig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                I mitt kar finns fyra fläckiga pansarmalar och det är bara en som bär sig åt på det här viset - simmar uppe vid ytan, nästan hysterisk, för att inte tala om när det finns mat...
                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                Arbetssätt...