Hur behandla med Octozin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Hur behandla med Octozin

    Hej,
    Hur ska man använda Octozin?

    Eftersom det inte fanns Octozin i min lokala akvarieaffär beställde jag från nätet. Dock råkade jag visst beställa Octozin i lösvikt, så det följde inte med något paket eller någon instruktion.
    Följande info har jag från hemsidan: "Dosering 1 tablett/22.5 lit/dag i 3 dagar. Efter ytterligare 3 dagar görs ett 50% vattenbyte".

    Jag doserar alltså tre dagar i rad och väntar därefter ytterligare tre dagar och därefter vattenbyte. Så inget vattenbyte på 6 dagar med andra ord. Korrekt uppfattat?

    Hur ska tabletterna appliceras? Rakt ner i karet som de är? Upplösta i vatten först? I filterbhållaren?

    Tacksam för svar så att jag kan starta behandlingen!
    Mvh
    /Erik
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Rakt ner i burken, bara. De löser sig. Men tänk på att de är rätt elaka mot filterbakterierna också.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Men tänk på att de är rätt elaka mot filterbakterierna också.
      Så bör man kanske då ta ut i alla fall en viss del av filtermaterialet och förvara det i nån hink eller nåt annat kar under behandlingen för att sätta i det efteråt, eller är Octozinen tillräckligt "oelakt" för att det ska fungera ändå?

      Kommentar

      • Henrik_von_Jyndevad
        • January 2006
        • 272

        #4
        Nu vet jag inte om du har fler akvarium. Annars hade det varit en lösning att låna lite filter därifrån efteråt. Jag rekommenderar att du nästintill slutar helt med matningen, om inte helt under medicineringen. Efter vattenbytet kan du långsamt börja mata igen, nästan som en nystart.
        MVH Henrik

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          Tack för svaret!
          Då kör jag på den varianten så får vi se hur det går...

          Kommentar

          Arbetssätt...