Vit platt mask...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    Vit platt mask...

    En relativt nyinköpt rund och go guppyhona som ser ut att föda när som helst. kom hem idag och tittade in i akvariet och såg hur hon simmade runt och var väldigt ''öppen'' så att säga så jag satte mig ned för att se om det var bäbisar på g. så kommer det något vitt spetsigt, oog bäbis tänker jag...sen blir den längre, och längre...uuush... ca en cm vit platt sak hängde ut, men den åkte faktiskt in igen...

    honan är pigg och simmar och äter som alla andra så utåt sett verkar allt bra. fick se detta av en ren slump!

    så...vit platt mask, vilken behandling är bäst?
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Sera Nematol är ett förslag. Finns att beställa på PWSS.
    Senast redigerad av ToveTott; 12 May 2009, 20:48.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Arctic
      • March 2009
      • 281

      #3
      tack tack.

      Kommentar

      • Arctic
        • March 2009
        • 281

        #4
        Dactymor fick jag som förslag från akvarielagret men detta ska visst vara en ganska riskfylld behandling då det kan uppstå akut syrebrist och grejjer det låter läskigt?

        Kommentar

        • Arctic
          • March 2009
          • 281

          #5


          bild i alla fall på detta underliga fenomen som drabbat guppyhonan. tycker inte det stämmer riktigt in på bandmask (det som dactymor behandlar för). hon har ju inte magrat eller så fast jag kanske såg det tidigt och det kanske inte syns eftersom hon e yngeltjock? Så är det nematoder som Nematol tar? men nematoder känns som om de är mindre än det man ser komma ut på bilden eller har jag fel?

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            Ursprungligen postat av martinah86
            http://img10.imageshack.us/img10/1517/dsc0115dva.jpg

            bild i alla fall på detta underliga fenomen som drabbat guppyhonan. tycker inte det stämmer riktigt in på bandmask (det som dactymor behandlar för). hon har ju inte magrat eller så fast jag kanske såg det tidigt och det kanske inte syns eftersom hon e yngeltjock? Så är det nematoder som Nematol tar? men nematoder känns som om de är mindre än det man ser komma ut på bilden eller har jag fel?
            Ser läskigt ut det där

            I produktinformationen står det Preparat för akvariefiskar mot nematoder som Camallanus, rundmaskar (Capillaria) och discus-larvmaskar (oxyurider) för söt- och saltvattensfiskar.

            Vet inte om detta hjälper dig något.
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • Arctic
              • March 2009
              • 281

              #7
              har köpt dactymor som jag ska köra imorgon under konstant observation så fort jag kommer hem.

              det är i alla fall konstaterat att det är bandmask (tapeworm) nu så då e det bara att tuta och köra tur att jag såg det av en slump för fiskarna ska tydligen bli dåliga och magra av väldigt fort och det har inte hänt ännu

              honan på bilden ynglade förresten i dag. hoppas ynglen överlever medicinen. den ska visst vara mycket stark

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Lycka till! Håller tummarna för att allt går bra!
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • Arctic
                  • March 2009
                  • 281

                  #9
                  tack startade behandling kl 3. högsta farten på pumpen isatt. 75% av vattnet bytt (enl instruktion). kl 9 ska behandlingen avslutas och 75% av vattnet ska bytas igen...blääää tungt när man bara har 10 liters hinkar hehe

                  Kommentar

                  • Arctic
                    • March 2009
                    • 281

                    #10
                    Behandlingen avslutad. ville bara uppdatera med resultat.

                    den guppyhonan på bilden jag bifogade har nu bajsat ut 2st långa (ca 3-4cm) vita döda platta maskar och blivit rätt så smal efteråt...förrädiska maskar! men det verkar ju ha fungerat så! har inte sett någon annan av mina fiskar bajsa ut någon mask ännu så det kanske bara var hon som hade

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #11
                      Med så stora maskar måste hon verkligen varit tjock! Stackarn kan inte ha fått mycket näring kvar till sig själv. Vad härligt att behandlingen fungerade
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • Arctic
                        • March 2009
                        • 281

                        #12
                        ja jätte bra! ska jag köra en gång till på torsdag för säkerhetsskull i fall att det var ägg eller så som det kanske inte tog på

                        Kommentar

                        Arbetssätt...