Massdöd bland kardinaler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Massdöd bland kardinaler

    Imorse fick var det inget kul – jag fick börja dagen med att fiska upp 38 döda kardinaler… endast 4 simmade fortfarande.

    Jag bytte genast 10% mot kallt kranvatten för att få ner temperaturen som var 34,5. Jag har gradvis höjt under fem dar för att häva ett vitaprickutbrott, (efter tips på Zoopet) i kombination med Generaltonic.

    Nästa tanke gick till Ph’t – jag installerade en ny CO2 anläggning för 2 veckor sen, med det låg på 7,5 som vanligt.

    Igår fick jag fiska upp en scalare som gömt sig bakom doppvärmaren och dött. Inga yttre skador på den.

    De flesta kardinalerna, men inte alla, hade öppen buk. Sprucken liksom.

    Vad är troligaste orsaken här?

    Har scalarerna fått fnatt efter två dygns fasta (ytterligare tips från Zoopet) och massakrerat hela mitt stim? (Jag har bara scalarer och kardinaler i mitt 140 l kar)?

    Har de dött av värmeslag?

    Eller har vitapricksjukan tagit kål på dem allihop?

    Eller har jag drabbats av ytterligare ett problem utöver dem jag listat här?

    Och mest mystiskt av allt – varför överlevde fyra? De ser lika pigga ut som vanligt.
  • Gunrunner
    • February 2009
    • 56

    #2
    beklagar, lätt väldigt obehagligt...
    Can i walk and bark at the moon!!!!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om vi tar det smått och börjar med det lilla först så är det oftast så att vid syrebrist påverkas stora fiskar innan små fiskar påverkas, temperaturstegringen bör ha sänkt vattnets syrehalt.

      Hur medicineringen i övrigt påverkat vågar jag inte svara på, inte heller varför bukarna på kardinalerna spruckit.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Tack för svar, syrebrist känns inte riktigt klockrent: jag har rätt stor växtmassa och dessutom den nya CO2 anläggningen. Tillsammans borde det innebära att det sprutar in mer syre i akvariet än någonsin. Sen är det en stor fisk, av nio, som dött (innan jag höjde tempen sista steget) medan bortåt 95% av de små har strukit med.

        Sen igår har ingenting hänt, mer än att jag hittat fler lik men de som simmade för ett dygn sen simmar fortfarande. Ingen som stött på det här tidigare?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har verkligen folk här rekommenderat en höjning till 34 grader - ett idiotiskt råd i så fall.

          Syrehalten sjunker enormt i så varmt vatten och på natten förbrukar växterna syre så det är snarare konstigt att inte alla fiskarna dött om du inte kraftigt har ökat upp syresättningen i akvariet (med diverse pumpar).
          Så höjer man tempen vid medicinering så gå aldrig över 30 och öka på syresättningen rejält i akvariet.

          Vid medicinering i akvarier dör också en massa nyttobakterier och detta i kombination med det varma vattnet gör också att vattnet snabbare blir dåligt.

          Sedan brukar faktiskt också skalarer gilla att äta småfisk (det är deras naturliga föda i naturen) och svälter man dom så triggar detta lätt igång deras naturliga beteende.
          Hämtat ur Zoopets artbeskrivning för skalarer
          Köttätare (små ryggradslösa djur, men även små fiskar). Äter i akvarium smått levande och fryst foder, men även torrfoder. Bör inte hållas med små fiskar som t.ex. neontetror eftersom dessa riskerar att bli mat.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av JeanM
            Tack för svar, syrebrist känns inte riktigt klockrent: jag har rätt stor växtmassa och dessutom den nya CO2 anläggningen. Tillsammans borde det innebära att det sprutar in mer syre i akvariet än någonsin. Sen är det en stor fisk, av nio, som dött (innan jag höjde tempen sista steget) medan bortåt 95% av de små har strukit med.

            Sen igår har ingenting hänt, mer än att jag hittat fler lik men de som simmade för ett dygn sen simmar fortfarande. Ingen som stött på det här tidigare?
            En temphöjning till över 30 grader i kombination med co2 gör att jag är mer förvånad att det var några fiskar som över huvudtaget överlevde. Nu vet jag inte vem som har gett dig dessa råd, men jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag följde dennes råd någon mer gång.
            Jag har själv kört co2 i ett växtkar med diskus och en temp på ca 30 grader, och där låg man på gränsen hela tiden på syrebrist, och det gick väldigt snabbt om det ville sig illa.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har gradvis höjt under fem dar för att häva ett vitaprickutbrott, (efter tips på Zoopet) i kombination med Generaltonic.
              General Tonic är väl för övrigt inte ens en vita prick medicin.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ok, det låter som om frågan är löst då, skönt. Påståendet att stora fiskar drabbas värst av syrebrist kanske ska tas med en nypa salt då.

                Jo man kan nog få många idiotiska råd här, blandat med många kloka.

                Kommentar

                Arbetssätt...