Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Sjukdom?

    Hej.
    För någon månad sedan satte jag upp mitt nya malawikar.
    Fiskarna mådde jättebra tills det första vattenbytet skulle till.
    Då "drog" dom ihop sina fenor & började klia sig frenetiskt mot allt möjligt i karet.
    Nu ser jag en konstig vit beläggning på många fiskar, stora vita saker särskilt runt deras munparti. Några fiskar har även detta vita på kanterna av fenorna, lite som en ram av vitt runt fisken.

    Beteendet har också varit lite stressat den sista tiden då ex en av mina stora metriaclima plötsligt tog en mindre malawi (som faktiskt vuxit upp i samma kar ihop med denna stora metriaclima & han har aldrig rört småfiskarna tidigare) och sedan spottade ut den.

    Har gjort dessa åtgärder:
    Gjort delvattenbyte på 30%, haft i malawisalt, sedan oodimor.
    Det verkar inte hjälpa.

    Har försökt söka på Internet & här på zoopet efter olika malawisjukdomar men utan resultat.

    Någon som har något hum om vad detta kan vara?

    Hälsningar//Karin
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Kolla efter svamp sjukdomar, det låter som det. Vitt ludd och det kliar...

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Kolla även upp Columnaris.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • karinfredholm
        • September 2008
        • 290

        #4
        Jag har kollat upp columnaris. Sökt på nätet efter bilder på fiskar med columnaris. Det ser inte ut som det mina har.

        Påbörjade som sagt var behandling med odi mor som tar en del sjukdomar & sekundära sjukdomar såsom svamp mm.
        De vita fläckarna som mestadels finns runt deras mun har blivit lite mindre samt att vissa fiskars fenor helt blivit av med beläggningen.

        Idag hällde jag i odi mor (sista dagen av kuren) - blir de inte helt friska om några dagar har jag en annan medicin hemma som heter medi mor. Den ska tydligen ta det mesta. Läste att den tar bort "vit mun" ;-)
        Vad sjutton nu det är för sjukdom.

        Ingen har dött än åtminstone & några fiskar leker dessutom så det verkar inte vara något livshotande.
        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

        Kommentar

        Arbetssätt...