C.sterbai med mjölkig grå beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    C.sterbai med mjölkig grå beläggning

    Kan det vara hudgrumling? De uppvisar inga symptom annat än denna beläggning. Två av sex har jag sett det på. De inköptes för ca två veckor sedan så de är ganska nya i karet. Jag har sökt på forumet om detta men hittar inga bra svar. Det känns lite läskigt att medicinera när jag inte vet vad jag ska medicinera mot. Hann tyvärr inte försöka få det på bild innan karet släcktes.

    Vad gör jag nu? Avvaktar eller medicinerar redan i morgon?
    720 liter160 liter102 liter54 liter
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Jag hade samma sak på tre sterbai. Det började med en grå hudbeläggning och senare något som liknade fenröta. Jag provade ett par olika behandlingar under en dryg månads tid men inget hjälpte så jag avlivade alla tre.. sätt dem omedelbart i karantän så de inte smittar ned resten av besättningen.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #3
      Okej. Och du har ingen aning om vad det var dina hade då? Vad provade du för behandling?
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • alvea
        • March 2009
        • 26

        #4
        Hej,
        En av mina tetror hade en gråblå beläggning som jag tror var hudgrumling så jag behandlade med Punktol och Ektol Cristal. Idag är den borta. Det krävde tre behandlingar med Punktol enl. bruksanvisning. Självklart finns det andra märken på medicin man kan använda. Det finns mer info om här:

        http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Item id=123

        http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perquestion/displayanswer.php?AnswerID=025&ignore=1

        Hoppas det hjälper
        /a
        ____________________________________

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Ursprungligen postat av Marisch
          Okej. Och du har ingen aning om vad det var dina hade då? Vad provade du för behandling?
          Nej, jag vet inte vad det var.. jag behandlade först med Punktol och när inte det hjäpte testade jag med Super Killer, tyvärr resultatlöst.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Marisch
            • June 2006
            • 370

            #6
            Jag har fortfarande inte lyckats få tag på de två sterbaierna med grumling. Det är nu drygt två veckor sedan jag först upptäckte det, inget har förvärrats på den tiden. På den ena kan jag inte se någon grumling alls längre och på den andra är läget oförändrat. Den har två grå fläckar på huvudet strax ovanför varje öga. Den äter, beter sig som de andra och är fortfarande vid gott hull. Ingen annan fisk är smittad heller vad jag kan se.

            Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra, det känns olustigt att behandla när man egentligen inte är säker på vad som är fel.

            Klicka på bilden för större version

Namn: P5070003.jpg
Visningar: 2
Storlek: 106,9 KB
ID: 2106828
            Senast redigerad av Marisch; 09 May 2009, 11:34.
            720 liter160 liter102 liter54 liter

            Kommentar

            Arbetssätt...