Vita "prickar / klumpar" på scalare... svamp??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The_mysterium
    • March 2009
    • 17

    Vita "prickar / klumpar" på scalare... svamp??

    Undrar nu om det kan vara så att mina scalare har fått svamp? Började på en för några veckor sen, nu kan ja se dessa "prickar" eller vad ja ska kalla de på dom andra fiskarna med. En har precis över munnen, den andre på nästan samma ställe (dessa två är ca 2 år nu) en tredje har fått vid ögat, men den fjärde syns inget alls på (dessa två är ca ett halvår)

    kan det vara svamp, ser ju inget på dom andra fiskarna i akvariet? Om det är det vad gör ja då??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bild?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Är det inte luddigt låter det mera som bakterieangrepp, tror jag.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • The_mysterium
        • March 2009
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Bild?
        Ja vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder här, å ja märkte att ja var inget bra på att fotografera fiskar heller...

        Men testa länken här nere om du kan se bilden där (å om du ens ser något)

        http://TheMysterium.bilddagboken.se/p/show.html?id=360919161&directlink=1

        att det ser lite konstigt ut på fisken beror på att glaset är smutsigt. Det ända som syns på denna fisk är det över munnen.
        Senast redigerad av The_mysterium; 28 April 2009, 11:19.

        Kommentar

        • The_mysterium
          • March 2009
          • 17

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Är det inte luddigt låter det mera som bakterieangrepp, tror jag.


          ja tycker inte att det ser luddigt ut, vad gör ja om det är bakterieangrepp då??


          Har aldrig tidigare haft några problem med mina akvarier så känner mig lite borta vad det gäller fisksjukdomar. tyvärr

          Kommentar

          • The_mysterium
            • March 2009
            • 17

            #6
            ska lägga till dett att nu när ja städa akvariet så blev en av scalarerna väldigt konstigt (men tror de berodde på stress) men upptäckte då när ja plocka upp den för å sätta i ett mindre kar under tiden (för å slippa stress) att dom här vita "prickarna" försvann. Kan dom ha lossnat?? vad är de då??

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Små infektioner kan fiskens eget immunsystem ta hand om - det är bättre ju bättre fisken mår. Det är därför det alltid är lättare att förebygga sjukdomar genom att se till att firrarna har det bra, än att bota i efterhand. Så visst kan det ha försvunnit. Men håll koll på dem de närmaste dagarna.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det ser ut som en liten skada efter en liten fight, antagligen om vem som ska bestämma i karet. Dessa skador brukar oftast gå över av sig själv, men kan även få svampangrepp så håll ett vakande öga på fisken, som Jens skrev.
                Snygg skalar, annars!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • MariaMalmgren
                  • April 2009
                  • 10

                  #9
                  jag fick ngt liknande på min scalare ... och det fick jag behandla med bakupur tabletter ... jag tog fisken till zoogiganten här och en i personalen kunde se att det var en parasit som satt ... iaf.. om det blir fler prickar eller dem smittar andra fiskar så kan det behöva behandlas... men som sagt ha uppsikt...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...