Hur ska jag behandla detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanni
    • March 2009
    • 22

    Hur ska jag behandla detta?

    Innan jag åkte på semester i en vecka så såg jag att min ena guldfisk hade en röd fläck runt ena bukfenan och var lite hängig, mina andra guldfiskar har betett sig lite konstigt också i omgångar, de rycker i fenorna på två av dem och ibland så simmar de ryckigt, en av dem (ett lejonhuvud) får små vita vårtor på huvudet som försvinner och sedan kommer tillbaka.
    Guldfisken som hade den röda fläcken runt bukfenan var borta när jag kom hem från semestern,men efter förbryllat letande så hittade jag resterna av ett litet skelett...!
    Jag kan mycket väl tänka mig att mina glupska fiskar har ätit upp honom efter att han har dött, men eftersom han verkade så hängig och sjuk dagen innan jag åkte bort så tror jag att han dog av sjukdom och då är det väll inte så bra att de har ätit liket...?
    Dessutom så har lejonhuvudet blivit riktigt hängigt och ligger och ser uppgiven ut bakom filtret...

    Jag har tänkt behandla med aquafuran men jag har även några äppelsnäckor och en zebrasnäcka i akvariet, skulle dom överleva det eller ska jag ta ut dem ur det stora akvariet medans jag behandlar? Och när kan jag isåfall lägga tillbaka dem igen utan att det är risk för deras hälsa?
    Eller ska jag ta ut fiskarna och behandla dem för sig i en hink eller något med en syrepump tills de blir bättre och sedan lägga tillbaka dem i det stora akvariet?
    Jag har hört att Aquafuran ska vara bakteriedödande och att det därför också dödar alla bra bakterier i akvariet.. vad kan jag göra åt detta? Då är det väll inge bra att behandla i det stora akvariet...?

    Nu är det alltså fyra små guldfiskar och alla utom golfbollen beter sig lite annorlunda eller verkar hängiga..

    Jag är verkligen en nybörjare på det här och jag uppskattar all hjälp jag kan få..
  • Hanni
    • March 2009
    • 22

    #2
    Okej, det har inte blivit bättre,och nu har jag läst en massa om att aquafuran tydligen ska vara canserframkallande så det vågar jag nog inte använda.. Jag har tänkt att jag ska behandla med furamor istället, men jag är inte säker på vad som är bäst.. Har funderat på att ge fiskarna saltbad istället.. det kanske är bättre?
    Jag har ingen aning, men det sista jag vill är att dom ska dö från mig...
    Och sen hittar jag inten information om hurvida medecinerna är dödliga eller inte för snäckor, jag vill inte förlora dem heller.

    Kommentar

    • Hanni
      • March 2009
      • 22

      #3
      Idag har även golfbollen legat på botten och vilat, sen jag såg sjukdomstecken på lejonhuvudet(han blev konstig först) så har jag haft i salt i akvariet för att motverka vad det nu kan vara och fortsatt att byta vatten varannan vecka. Efter att jag kom hem och såg att Lilla Pricken(som han hette) hade dött och blivit uppäten så gjorde jag ett stort vattenbyte, men jag lät filtret vara eftersom jag har läst att det är efter något sånt där som man behöver de bra bakterierna i filtret extra mycket.
      Ifall det nu är en bakterieinfektion, och jag behandlar fiskarna för sig i ett annat akvarium, hur rengör jag då det stora akvariet? Ska jag rengöra filtret, eller låta det vara? Bakterierna lär väll inte försvinna från det stora akvariet bara för att jag byter vatten, eller?

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Jag är själv nybörjare men har för mig att salt främst är bra vid sårskador och svamp. Om jag var du skulle jag medicinera hela akvariet eftersom flera fiskar verkar sjuka. Innan medicinering skulle jag flytta snäckorna och rengöra filtret lite så att inte döda bakterier förgiftar vattnet. Efter att medicinen har fått verka (läs instruktioner för dosering, hur länge, mm) kan man göra ett vattenbyte och filtrera vattnet med kol i filtret för att få bort medecinrester innan snäckorna får komma tillbaka. Alternativt kan du flytta och medicinera alla fiskar (det har jag gjort eftersom jag har räkor och massor av snäckor). Jag låter filtret gå som vanligt i stora akvariet och tänker inte göra någon speciell rengöring där. Mitt akvarium har varit igång sen september och att mina fiskar blivit sjuka beror nog tyvärr på att jag har slarvat med vattenbyten.

        Lycka till!
        Senast redigerad av ToveTott; 24 April 2009, 11:44.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • Hanni
          • March 2009
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av ToveTott
          Det har gått några dagar sen ditt inlägg så jag vet inte om du har gjort något sen dess. Jag är själv nybörjare men har för mig att salt främst är bra vid sårskador och svamp. Om jag var du skulle jag medicinera hela akvariet eftersom flera fiskar verkar sjuka. Innan medicinering skulle jag flytta snäckorna och rengöra filtret lite så att inte döda bakterier förgiftar vattnet. Efter att medicinen har fått verka (läs instruktioner för dosering, hur länge, mm) kan man göra ett vattenbyte och filtrera vattnet med kol i filtret för att få bort medecinrester innan snäckorna får komma tillbaka.

          Lycka till!
          Ja, det låter ju rimmligt. Tack så mycket för tipset!

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            Eftersom guldfiskar smutsar ner ganska mycket kan det kanske vara en bra idé att byta vatten varje vecka.
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • Hanni
              • March 2009
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av ToveTott
              Eftersom guldfiskar smutsar ner ganska mycket kan det kanske vara en bra idé att byta vatten varje vecka.
              Ja, det har du nog rätt i, jag får nog börja med det..

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Ursprungligen postat av Hanni
                Ja, det låter ju rimmligt. Tack så mycket för tipset!
                Varsågod. Vi nybörjare får väl hjälpa varandra så gott vi kan. Jag startade just ett sjukakvarium för mina fantomtetror i går. Svärdbärarna visade inga symptom så dom går kvar i stora akvariet. Ofta beror nog sjukdomsutbrott på dålig vattenkvalitet som minskar fiskarnas immunförsvar så att dom blir sjuka.

                Berätta gärna hur du gör och hur det gick. Hoppas att det går bra!
                Senast redigerad av ToveTott; 24 April 2009, 11:56.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                Arbetssätt...