Vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YaKoStar
    • April 2009
    • 5

    Vita prick?

    Hej,

    För 3 dagar sedan märkte jag vita prickar på mina neontetror, och en liten gul fisk som jag inte vet namnet på som jag fick av misstag när jag köpte en kampfiskhona. Jag sprang iväg till närmaste djuraffär med 1 av dessa fiskar och hon sa att mina fiskar har fått vita prick sjukan. Jag köpte protozin och har behandlat de nu i 3 dagar, enligt instruktionerna. Nu har alla förutom 3 neontetror dött, och de tre resterande kommer förmodligen även att dö. De simmar väldigt hackigt och sakta, och bryr sig knappt om något. Äter aldrig, och flyger med strömmen, simmar "upp och ner" då och då.. 1 av neontetorna har även fått en lite brunaktig färg lite här och där och alla tre har börjat tappa delar av fenorna. Jag var väl förberedd på detta, men nu märkte jag att min kampfiskhane i akvariet har börjat tappa delar av en av bakre fenan!

    Såhär ser han ut nu:

    (notera det vita/blåa längst bak på fenan)

    Kampfiskhonan:


    Såhär ser den piggaste av neontetrorna ut:

    (notera bakre trasiga fenan)

    Har jag verkligen fått vita prick sjukan i mitt akvarium eller har de på djuraffären lurat på mig massa medecin i onödan?

    Vad ska jag göra? Hjälp mig snälla...

    EDIT:
    Nu har alla neontetror och även min "sugare" dött. Kampfisk hanen har tappat lusten och orkar inte jaga honorna längre... Han simmar runt sakta för sig själv... Han är den enda fisken som inte blir påverkad när jag knackar på glaset, förut gjorde blev det..

    Bild på sugaren:


    EDIT 2:
    Jag tror mina kampfiskar går upp till ytan för att andas mer än de gjorde tidigare. Är detta något symptom? Kanske för låg syrenivå?

    EDIT 3:
    En av mina 4 guppy har dött.
    Senast redigerad av YaKoStar; 11 April 2009, 10:52.
  • YaKoStar
    • April 2009
    • 5

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • 96 tubo
      • November 2008
      • 238

      #3
      du har säkert fått något annat samtidigt som vitaprick

      Kommentar

      • YaKoStar
        • April 2009
        • 5

        #4
        Ok, är det någon idé att behålla växter osv om man ska börja om på nytt? Jag har ju akvarieväxter för ca 400 kronor i mitt akvarium, känns ju onödigt att kasta de när de knappt har använts... Jag vet inte hur jag kan behandla de när jag inte vet vilka sjukdomar de har..

        Kommentar

        • 96 tubo
          • November 2008
          • 238

          #5
          de brukar väll finnas nån medecin som tar de mesta.. har du provat nått med salt?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ursprungligen postat av YaKoStar
            Ok, är det någon idé att behålla växter osv om man ska börja om på nytt? Jag har ju akvarieväxter för ca 400 kronor i mitt akvarium, känns ju onödigt att kasta de när de knappt har använts... Jag vet inte hur jag kan behandla de när jag inte vet vilka sjukdomar de har..
            Vita prick (eller costia) sprids ju från fisk till fisk och är väl igentligen en svaghetsparasit som indikerar att det inte är optimala förhållanden i akvariet. Men är akvariet utan fisk under en kort tid (kommer inte ihåg exakt hur länge) några dagar är det riskfritt att "köra vidare". Detta gäller väl det flesta sjukdomar, jag menar att det krävs fiskar för att sprida sjukdomen vidare.

            Kommentar

            • YaKoStar
              • April 2009
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av 96 tubo
              de brukar väll finnas nån medecin som tar de mesta.. har du provat nått med salt?
              Japp det har jag gjort, funkade inte, fiskarna dog ändå..


              Ursprungligen postat av Sleaper
              Vita prick (eller costia) sprids ju från fisk till fisk och är väl igentligen en svaghetsparasit som indikerar att det inte är optimala förhållanden i akvariet. Men är akvariet utan fisk under en kort tid (kommer inte ihåg exakt hur länge) några dagar är det riskfritt att "köra vidare". Detta gäller väl det flesta sjukdomar, jag menar att det krävs fiskar för att sprida sjukdomen vidare.
              Jaha ok, det är väl tur det iaf...

              Kan medecinen jag har i vattnet ha något att göra med att kampfiskarna går till ytan för att andas varje minut? (de gjorde inte det tidigare)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Att kampfisken går upp till ytan och tar luft är något som de måste göra, annars drunknar de. De har något som kallas labyrintorgan och kan tillgodogöra sig syre på detta viset.

                Vad som hänt ditt kar är inte lätt att avgöra, men vi kan börja från noll och se var vi hamnar efter lite motfrågor.

                Hur länge har karet varit igång?
                Hur stort är det samt vad har du för filtrering?
                Vattenbyten, hur stora samt hur ofta?
                Tillsatser vid vattenbyte?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • YaKoStar
                  • April 2009
                  • 5

                  #9
                  Hej,

                  Nu verkar allt ha stabiliserat sig. Jag har kollat alla möjliga värden och det ser bra ut.

                  Karet har varit igång i strax över 2 månader.

                  Jag använder ingen kemisk filtrering utan bara en mekanisk pump som följde med akvariumet.

                  Jag gör vattenbyten på ca 20% en gång i veckan.

                  Jag använder water conditioner vid vattenbytena, heter Aquavital Conditioner.

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Hur har det gått för ditt akvarium?
                    mår fiskarna bättre?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...