Dålig Pterophyllum Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Dålig Pterophyllum Leopoldi

    Hej,
    En av våra VF Leopoldi har blivit dålig, men jag vet inte riktigt vad det är för fel.
    Fisken har inte ätit på en dryg vecka och har varit lite slö och hållit sig i skymundan. Avföringen är vit, men det är ju svårt att veta om det beror på avsaknaden av matintag eller om det är ett sjukdomssmptom i sig. Fisken har kommit fram när det varit matdags men inte ätit något. Senaste dagen/dagarna har den rört sig lite "slött" och jag fick faktiskt känslan av att den ser dåligt eftersom den ibland stött emot rötter och växter när den simmat. Samtidigt så är fiskens ögon aktiva, så det ser ut som den "tittar". Andningsfrekvensen har varit något förhöjd och fisken har ofta haft en något "uppåtriktad" simställning. Fisken uppvisar inge synliga yttre sjukdomssymptom. Färgerna är som de ska och buk mm ser normala ut.

    Ikväll flyttade jag över fisken till ett eget karantänsakvarium. Tänkte börja med att höja temperaturen något och avvakta någon dag och därefter försöka locka den med något gott att äta.

    Övriga fiskar i huvudkaret mår bra och äter som de ska och samtliga vatternvärden är bra...

    Någon som känner igen symptomen och vet vad det kan vara? Några tips hur man får bukt med problemet?

    Tacksam för svar!
    Mvh
    /Erik
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som om den har flagelater i tarmsystemet, något som även diskus får.
    Det finns medicin att köpa mot detta, men frågan är om du hinner medicinera och bota fisken innan det är för sent...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Svaret på frågan är dessvärre nej... I morse när jag vaknade var scalaren tyvärr död.
      Nu till en viktigare fråga då. Är det smittsamt så det nu föreligger risk att samtliga fiskar i huvudkaret har flagellater (om det nu var det) och vad bör jag i så fall göra?

      Har letat runt lite på forumet och nätet och sett att man kan behandla flagellater med Flagyl. Är det något man kanske kan behandla hela huvudkaret med i förebyggande syfte? Eller ska man vänta och se och vara observant på eventuella sjukdomstecken?

      Tacksam för råd och tips!
      Senast redigerad av isolapojken; 11 April 2009, 09:04.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Flagyl fungerar bra men även ett akvariepreparat som heter octozin funkar. I princip är jag personligen emot den mesta medicineringen i förebyggande syfte. Orsaken är att man alltid tar en risk när man stoppar i preparat och den risken bör man endast ta när det är nödvändigt. Däremot - så fort du får se symptom på nästa fisk så i med preparatet. Tidiga symptom är skygghet, att ta in mat och sedan spotta ut samt tunn vit avföring (som en vit sytråd).

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jepp, medicin i förebyggande syfte till "vanlig" akvariefisk kan dräpa hela karet om man har otur, så Lasses råd är något du bör följa.
          Däremot får man ibland få medicinera tex diskus utan att man ser dem fara illa, då de är känsligare mot mask och andra sjukdomar än många andra fiskar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • isolapojken
            • November 2004
            • 143

            #6
            Håller helt med i resonemanget att man inte bör medicinera i förebyggande syfte. Så får det bli!
            OK, då får jag hålla ögonen öppna. Får ta och skaffa mig lite Octozin ifall sypmtom skulle dyka upp.
            Upptäckte för övrigt precis att en av kakaduahonorna vaktade ögg i sin håla, så lite ljus i mörkret i alla fall.
            Tack för svaren!

            Kommentar

            Arbetssätt...