Guppy trillar av pinn ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sibirisktiger
    • October 2007
    • 91

    Guppy trillar av pinn ?

    Har nu upplevt något väldigt konstigt som jag inte för hela mitt liv kan förstå:
    Köpte 6st guppy (2 hanar och 4 honor) för ca 1 månad sedan till mitt nystartade kar (54l).
    En hona var redan sjuk när hon kom så henne avlivade vi efter några dagar. Alla andra såg friska ut, men efter en ca en vecka hittade vi en av honorna död... Ingen symptom innan.
    Efter ytterligare några dagar dog en till (denna hade fått sår på magen och sidan). Avlivade den, och sedan även den sista honan efter bara någon dag till, eftersom hon fick samma problem med sår (hon var dräktig).
    Hanarna kvar alltså. Men inte länge till... Pigg på morgonen, men på eftermiddagen död... Utan symptom.
    En hane kvar. Vi bytte vatten och körde i salt. Sista hanen verkade det inte vara något fel på.
    Efter en vecka ensam fick han 3 nya brudar. Alla är nu på tjocken, men en har nu fått sår på magen, och dog nyss...
    De andra två simmar uppe vid ytan eller ligger vid pumpen. Inte alls normalt. Hanen är pigg och kry...
    Hur f*n kommer detta sig?!
    Svamp? Parasit? Röta?
    HJÄLP!
    Tiger
  • Fräken666
    • August 2008
    • 125

    #2
    Kan ju vara nitrit i vattnet, hur ofta gör du vattenbyten? _Såren däremot vet jag inte orsaken till.

    Kommentar

    • Sibirisktiger
      • October 2007
      • 91

      #3
      Har ju bara hafft det igång i ca 4 v hitills. Har gjort vattenbyte 1 gång.
      Tiger

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ursprungligen postat av Sibirisktiger
        Har ju bara hafft det igång i ca 4 v hitills. Har gjort vattenbyte 1 gång.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sibirisktiger
          • October 2007
          • 91

          #5
          Det konstiga är att algätarna och guppyhanen har klarat sig hitills, utan tecken på sjukdom, men alla guppyhonor stryker med. Nu har alla nya honor också dött...
          Tiger

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #6
            Ursprungligen postat av Sibirisktiger
            Har ju bara hafft det igång i ca 4 v hitills. Har gjort vattenbyte 1 gång.
            Vattenbyte ska ske 1 gång/veckan så jag tycker att under dessa 4 veckor att du minst skulle ha bytt 4 gånger 20%

            Kommentar

            • Haging
              • October 2009
              • 9

              #7
              Var köpte du dem ring dem..!

              Kommentar

              • wowilolmoma
                • January 2010
                • 317

                #8
                det händer mig nu! aaarg! fast de får inga sår och de är inte vid ytan och jag tror att orsaken är att när man har haft ett akvarium att tag så blit nitrite väldigt högt och man märker det inte
                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                Å en kissemiss

                Kommentar

                • Speedo
                  • January 2010
                  • 602

                  #9
                  Så hände det med mina också :O
                  Jag har haft igång akv. i ett halvår och för ca 2 månader sen köpte jag tre guppys 1 hane och 2 honor...Men för två veckor sedan dog ena honan då hon var gravid(om det nu har något med saken att göra) och sen en vecka senare så dör den andra också...Men hanen och alla andra fiskar mår prima...
                  Har jag stavat fel....Är det sant?
                  Rätta mig gärna!

                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                  Kommentar

                  Arbetssätt...