Vitapricksjukan på Neontetrorna..än så länge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Vitapricksjukan på Neontetrorna..än så länge

    Jag blir inte riktigt klok på vita pricksjukan. Jag har googlat och läst alla trådar som finns på zoopet om just denna parasit.

    Misstänker att Neontetrorna fick det efter mitt vattenbyte i fredags. ca 1/5 av vattnet byttes ut. Tempen låg alldeles för högt runt 30-31 grader, tempen ligger nu runt 26-27 grader.

    Om man använder salt i akvariet (0,5 dl salt/100 liter vatten) ska man tillsätta medicinering oxå då
    (vissa säger inte, vissa säger att man ska tillsätta medicinering oxå)

    Som sagt blir inte klok på detta....Snälla hjälp mig!
    Senast redigerad av Nubi; 05 April 2009, 10:00.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Exit bra medel

    Köpte Exit till vitaprick sjukan och efter dag 2 var prickarna borta! fortsätter med behandligen (idag) dag 3 och sen får vi se om prickarna kommer tillbaka, hoppar innerligen inte på det! Annars får man väl skicka hela neontetra gänget till fiskhimlen om prickarna kommer tillbaka (bara de som blivit drabbade av prickarna)


    Ursprungligen postat av Nubi
    Jag blir inte riktigt klok på vita pricksjukan. Jag har googlat och läst alla trådar som finns på zoopet om just denna parasit.

    Misstänker att Neontetrorna fick det efter mitt vattenbyte i fredags. ca 1/5 av vattnet byttes ut. Tempen låg alldeles för högt runt 30-31 grader, tempen ligger nu runt 26-27 grader.

    Om man använder salt i akvariet (0,5 dl salt/100 liter vatten) ska man tillsätta medicinering oxå då
    (vissa säger inte, vissa säger att man ska tillsätta medicinering oxå)

    Som sagt blir inte klok på detta....Snälla hjälp mig!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Förbered dig på att du får kanske ge en extra omgång medicinkur då det inte alltid blir botat första gången.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      Arbetssätt...