En scalarehona...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wermland
    • September 2006
    • 112

    En scalarehona...

    ...har sedan nästan en vecka slutat äta. Hon står i ett hörn och andas häftigt. Magen är ganska svullen mtp att hon inte äter. Idag upptäckte jag att ögonen står ut lite. Alla andra scalarer o discus mår bra.
    Några tips?
    Vad göra?
    Isolera och medecinera eller ej?
    K
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Risken är att det är kört för honan, kanske förstoppad eller någon sjukdom som drabbat henne.
    Det är svårt att medicinera mot något som man inte vet vad det är eller vet om det smittar, men skulle det varit min fisk skulle jag nog tagit bort den så snart som möjligt. Grymt men sant.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Wermland
      • September 2006
      • 112

      #3
      Ja..

      ..jag kom också att tänka på förstoppning.
      Fast detta att ögonen börjar stå ut. Det kan väl vara symptom på flera sjukdomar har jag för mej.
      Jag häller helst inte i konstiga mixturer, utan försöker alltid i det längsta lösa det på så naturlig väg som möjligt.
      Var på Hercules zoo på Hisingen igår, där de hade någon medicin för invärtes (obestämbara?) sjukdomar.
      Jag vet inte hur jag ska göra ännu.
      Fast kanske får jag göra som du säger om det inte vänder.
      K

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det med ögonen kan var pop-eye, och då brukar även det gå åt ett håll...
        Kolla medicinen innan du medicinerar om den tar död på bakterierna i karet. Då riskerar du att slå ut alla bakterier i karet, goda såväl som de onda du vill ha bort.
        Detta med följd att karet kan komma i obalans och fler än den sjuka fisken riskerar att fara illa.
        Hoppas att det löser sig för både dig och fisken, och meddela gärna hur det gick.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Wermland
          • September 2006
          • 112

          #5
          Ja..

          ...i så fall tar jag över henne i ett eget kar.
          Fast det lutar nog åt att det går mot den berömda pipsvängen.
          Tack för tips
          K

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Kan det inte vara bukvattensot?
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ev. bukvattensot...

              Jag håller med tidigare inlägg i diskussionen. Med de symtom du beskriver såsom uppsvullen buk och utstående ögon, kommer jag genast att tänka på bukvattensot. Dessa symtom kan som sagt bero på olika saker men är det bukvattensot är jag rädd att fisken redan är körd så att säga. Fiskens innanmäte löses lixsom upp innifrån och sjukdomen är tyvärr inte behandlingsbar. Den goda nyheten är att om det nu skulle vara bukvattensot så är denna sjukdom så vitt jag vet inte smittsam.
              Jag kan oxå tillägga att utstående ögon (och kanske uppsvälld buk) ofta är tecken på dålig vattenkvalite. Så mitt tips är att som du säger avlägsna den sjuka fisken, för nån typ av behandling, och gör ett vattenbyte i din tank, kolla gärna vattenvärden innan och efter för att se hur pass de olika värdena har ändrats. Ibland räcker det inte med att bara föra ett vattenbyte, det är som "plåster på en skottskada" så att säga, man kanske måste göra rent filtret eller tillochmed storrengöra.
              Hur som helst lycka till med allt!
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...