Nitrit??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The_mysterium
    • March 2009
    • 17

    Nitrit??

    Hej, har en fråga om min svärmors akvarie. Hon har ett akvarie på 40 liter och en kass pump. När hon fyllde år häromdan fick hon en y av mig i födesledagspresent. Vi instalerade denna å allt såg fint ut.

    Men redan på kvällen så tyckte hon det såg konstigt ut i akvariet. Dagen efter när ja kom dit (idag) så var vattnet grumligt å det luktade riktigt illa. Hälften av fiksarna hade dött. Dom var uppsvällda i magen såg de ut som.

    Tyckte detta var konstigt, så ja tog å städade ur hela akvariet å släppte ner dom kvarvarande fiksarna i en hink. Gjorde även ett test för nitrit å det var skyhögt.

    Men ger nitrit dessa tecken, så det inte är något annat inblandat. Varför hände detta just när vi bytte ut pumpen?

    Någon som har några svar å ge varför dessa hände just nu och om det verkligen låter som bara nitrit?
  • Guest

    #2
    För att du stoppa i ett nytt filter utan bakteriekultur, och tog ut de med. Och om hon hade mkt fisk som skiter mkt så förgifta dom sig sja eftersom de inte finns nåra bakterier i filtret som kan bryta ner mat/skit. Du förvärra de nog ännu mer när du gjorde rent karet.
    Nu tycker ja att ni ska släppa i 1 fisk och mata riktigt lite i 2-3v o sen kan ni släppa i fler fiskar.

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #3
      De gånger jag bytt pump i nåt av mina akvarium har jag alltid låtit den gamla pumpen gå kvar tills det nya är inkört.
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • Arctic
        • March 2009
        • 281

        #4
        förmodligen har du fått både nitrit och ammoniak förgiftning på samma gång (ammoniak luktar illa). om man ska byta pump e det bra att krama ur det gamla filtret i akvariet så en del av bakterierna kan bosätta sig direkt i det nya filtret och även låta det gamla filtret gå kvar i akvariet en tid

        Kommentar

        • The_mysterium
          • March 2009
          • 17

          #5
          Nej de vet jag att det måste finnas "goda" fiskbakterier i ett akvarie å det är därför man aldrig ska städa ut ett akvarie helt å hållet. men detta var såpass äckligt att ja var tyvärr tvungen till de. Men innan vi släpper i några fiskar i det igen så ska ja ta med mig några flaskor med vatten från mitt egna akvarie å hälla i så hon får lite fina bakterier igen.

          Men det kanske kan vara bra då å vänta ytterligare en dag med å släppa i fisk, så akvariet å allt får stå en dag till å samla till sig lite ut av dom goda bakterierna?

          Har även hällt i sånt där medel som ska hjälpa akvariet ytterligare å komma på fötter igen.

          Kommentar

          • The_mysterium
            • March 2009
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av The_mysterium
            Nej de vet jag att det måste finnas "goda" fiskbakterier i ett akvarie å det är därför man aldrig ska städa ut ett akvarie helt å hållet. men detta var såpass äckligt att ja var tyvärr tvungen till de. Men innan vi släpper i några fiskar i det igen så ska ja ta med mig några flaskor med vatten från mitt egna akvarie å hälla i så hon får lite fina bakterier igen.

            Men det kanske kan vara bra då å vänta ytterligare en dag med å släppa i fisk, så akvariet å allt får stå en dag till å samla till sig lite ut av dom goda bakterierna?

            Har även hällt i sånt där medel som ska hjälpa akvariet ytterligare å komma på fötter igen.

            Glömde säga det att när ja tog ut den gamla pumpen så rann det ur skit ur den i akvariet, filtret var så dåligt att de inte roka hålla kvar något å hela akvariet blev nästan svart. Trodde att det skulle göra mer skada om det fick stå kvar.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Åk och köp en flaska nitrivec ist. Och som jag sa ha inte MÅNGA fiskar i nu.
              jag har aldrig behövt använda detta men de ska tydligen vara väldigt bra...
              och kolla nitriten lite då o då.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Använder själv nitrivec vid nystart av ett kar här hemma och det verkar fungera riktigt bra.
                Det finns även filterbakterietabletter från olika tillverkare som oxå fungerar.
                Använder mig av Tetras såna när jag startar upp ett nytt ytterfilter.

                Så ett tips är att använda nitrivec vid nystarten av akvariet nu igen hos din svärmor
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • The_mysterium
                  • March 2009
                  • 17

                  #9
                  Så hette medlet ja, det var de ja hällde i igår.

                  Hoppas verkligen att de ska bli bra nu, ska dit ikväll å kolla värdena på vattnet å så.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...