Vad är det för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollz
    • November 2008
    • 48

    Vad är det för fel?

    Hej,

    För några dagar sedan upptäckte jag att en av mina silvermollys låg med magen i gruset och hon såg inte alls ut att må bra.
    Först tänkte jag att hon kanske var med yngel, men sen såg jag att magen var som vanligt, om inte ännu mindre.
    Jag höll koll på henne flera gånger den dagen. Senare såg jag att hon försökte simma, men hon flöt runt mer än vad hon tog sig framåt och kippade typ efter andan. Så, jag bestämde mig för att avliva henne då det såg ut som att hon led en hel del.

    Nu idag ser jag att en av de 2 kvarvarande silvermollysarna också ligger med magen i gruset. När jag gick fram till akvarieglaset simmade hon fram till rutan som de andra fiskarna. Jag gick hit till datorn en stund, och sen tillbaka, nu ligger hon fortfarande med magen i gruset. Andas långsammare, och bryr sig inte alls om att jag gick fram till glaset.

    Jag antar att den här fisken också kommer dö, men vad kan det vara för fel? Jag vill ju inte att fiskarna ska dö för mig!
    Jag har gjort vattentest med mätstickor, jag vet att dom inte är helt tillförlitliga men har för tillfället inte råd att köpa ett dropptest. Mätstickan visade inga onormala värden.

    Hoppas att någon har förslag på vad det kan vara!
    /L.
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    jag skulle nog testa med ett delvattenbyte i fall att det är nitrit, just med tanke på att stickorna inte är helt tillförlitliga. du skriver inte hur länge akvariet har varit igång, hur stort det är och hur många andra fiskar du har. är det bara dina molly som visar dessa symptom? just det där att kippa efter andan tyder oftast på en förgiftning har jag hört. Molly trivs oxå bra i lite bräckt vatten och eftersom salt i vattnet hjälper till att mildra symptom vid nitritförgiftning så skulle jag även reckomendera att du tillsätter 1dl salt (vanligt jodfritt, utan klumpförebyggande medel) till 100L vatten (ska blandas ut i vatten och tillsättas långsamt under ett par timmar)

    hoppas det går bra! mollysar e så söta.

    Kommentar

    • lollz
      • November 2008
      • 48

      #3
      Akvariet har varit igång sen december, och det har än så länge inte varit några större problem. Det är på 54-liter och tillsammans med våra 2 silvermollys så har vi, 3 st black molly, 4 st gul-svarta mollys, 3 st platy, 4 st nättetror och 2 st ancistrusmalar. Och det är bara silvermollysarna som visat dessa symptom. Än så länge åtminstone.

      Jag gjorde ett vattenbyte på ca 50% för bara några dagar sedan och har alltid i salt då jag gör vattenbyten. Vid det senaste vattenbytet hade jag i ca 2 tsk salt, och självklart aquasafe!

      Kommentar

      • Arctic
        • March 2009
        • 281

        #4
        hmmm...då tog mina råd slut tyvärr :/ hoppas någon annan har någon idé

        Kommentar

        • lollz
          • November 2008
          • 48

          #5
          Men kan jag ha gjort ett för stort vattenbyte och haft för lite salt i kanske? Funderar på om jag ska göra ett mindre vattenbyte och ha i mer salt... Hm...

          Kommentar

          Arbetssätt...