Karantänbad av nyinköpt fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Karantänbad av nyinköpt fisk?

    Hej!
    Jag har spanat in ett par jättefina kardinalfiskar i akvarieaffären som jag är mycket sugen på. Problemet är att dessa fiskar går ihop med guppy som inte verkar helt friska (de kliar sig mot bottnen och någon hängde uppe vid ytan och flämtade). Kardinalfiskarna däremot verkar pigga och krya.

    Frågan är, vågar jag köpa fiskar ur detta akvarie alls?
    Finns det någon form av "karantänbad" man kan bada dem i i så fall innan jag släpper ner dem i mitt akvarium hemma för att undvika eventuell smitta? Har hört att Ektozon skulle kunna användas till karantänbad, stämmer detta och skulle det i så fall hjälpa?

    Jag är mycket tacksam för svar!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag skulle inte köpa fiskarna utan besöka något annat ställe där det finns friska fiskar.
    Kardinalfisk är ju en vanlig art som finns på många ställen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Måste hålla med där. Köp inte fiskarna.

      Jag fick ett bakslag efter att köpt mina kardinaler. Då gick de helt ensam och synas inget på dem. Riktigt färgglada och stora firrar.

      Av vissa anledningar tänkte jag inte köpa mer fisk där men dessa såg bra ut.

      Fick vitaprick på grund av det.

      Kardinaler är för känsliga och särskilt i ditt fall om de gått tillsammans med dålig fisk.
      Stressen av att bli håvade och få byta miljö kan bidra till sjukdommen tar överhand.

      Se till att verkligen hålla dem i karantän ett bra tag om du ändå slår till.
      Låter vettigast att karantänkaret ska innehålla vatten med samma vattenvärden som huvudkaret. Så länge fisken uppför sig och ser helt 100% frisk ut så skulle inte jag vilja gå på med andra preparat än vattenberedningsmedel och ev fishamin eller liknande.

      Kommentar

      • Cinapuff
        • August 2006
        • 120

        #4
        Ni har säkert rätt och då är det precis som jag misstänkte (och magkänslan sa åt mig). Det blir inga firrar därifrån (och det var väl därför jag lade in ett inlägg här istället för att komma hem med nya fiskar)...
        Synd bara för de såg så himla fina ut, pigga och ordentligt utfärgade med fina utvuxna fenor.

        Tack för att ni tog er tid att svara!

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Jag har 1 gång gjort misstaget att köpa 1 guppyhona utan att titta noga på de andra för att jag hade bråttom. Fick camallanus. Numera köper jag bara ur akvarium som inte innerhåller döda fiskar eller fiskar som inte verkar helt krya. Jag står numera alltid och tittar på fisklarna i akvariummet hur de betér sig.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          Arbetssätt...