Böjd fisk = Död inom 1 månad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamiljenMårtensson
    • October 2008
    • 93

    Böjd fisk = Död inom 1 månad?

    Vissa av mina fiskar har den senaste tiden bara blivit böjda, sedan har liksom fenan hängt ner. Efter ett tag simmar de på sidan sen dör de.

    Vad är detta ?
    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för fiskar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • FamiljenMårtensson
      • October 2008
      • 93

      #3
      Guppys. Var i djuraffären igår och personalen sa att när det gällde honor kunde det ha blivit fel med ungarna, precis i början. Sen kunde det även inträffa precis efter att de fötts. Hade man tur kunde det gå bort, eller så kunde det återkomma och då dog de oftast... Men med hanarna minns jag inte vad det var han sa riktigt.
      Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan vara åldersrelaterat då ni inte vet hur gamla fiskarna är när ni köpt dem, honor blir även svaga efter en födsel och har de gjort detta några gånger så kan det gå åt pepparn.
        En del affärer har ungfödare i vatten med lite salttillsats, och ändrar man detta till noll helt plötsligt så kan fisken få det lite svårare att acklimatisera sig, och sedan är även Guppy ofta ganska hårt avlade som heller inte är en positiv fördel.
        Du kan testa Endlers guppy som är en tåligare guppy, och ska du inte sälja fisk från dina akvarium kan du även blanda Endlers och vanlig guppy och kan då få riktigt fina och starka hybrider.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JothaR
          • August 2008
          • 115

          #5
          Har haft en guppyhona som varit böjd och levt i 6 månader, kan även vara en missbildning sa de på "min" zoo-affär?!
          ------------------------------------
          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

          Kommentar

          • Yejjeh
            • October 2007
            • 150

            #6
            Samma sak har hänt min silvemolly hane. Hans rygg är aldeles krokig och han har lite svårt att simma. Han har ävensmå "sår" på gällocken som har vuxit fram.. Jag vet inte vad jag ska göra med honom. Han är isolerad från det andra akvariumet. Jag vill inte ta bort honom.. Men kommer han att överleva? Och vad kan jag medicinera mot?
            Söker silvermollys
            Och andra levandefödare
            50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

            Kommentar

            • alvea
              • March 2009
              • 26

              #7
              hej,
              jag har en serpae tetra som också har böjd ryggrad. Den simmar konstigt men verkar för övrigt må bra. Den har betett sig så i över 6 mån och äter som den ska och har fin färg så den vekar inte lida. Jag trodde bara att den var missbildad, men kan det vara en sjukdom? Går den isf att avhjälpa?
              ____________________________________

              Kommentar

              • FamiljenMårtensson
                • October 2008
                • 93

                #8
                Har en ny sjuk nu, men han verkar bli glad när han ser mig och simmar normalt i full fart, men när han slappnar av faller bakändan ner.

                Var i djuraffären igår igen och då sade de att guppys var i princip sönderavlade och ganska mesiga. Våra första guppys var tåliga, men de dog för c.a 4 månader sen.

                Det verkar även som om platys sätter lite fart på mina guppys. Nu är det full fart där hemma i akvariet, de verkar vara lite som healers för dem.
                Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Där ser man! När jag läste denna tråden för någon vecka sedan tänkte jag på en av min största endlershona som plötsligt en dag, för några veckor sedan, hade "böjt sig" efter att ha varit helt normal tidigare. Men hon verkade för övrigt pigg, simmade runt och åt bra.

                  Sent igår kväll såg jag henne ligga och trycka mellan en mossboll och akvarierutan. Idag låg hon död på botten. Hög ålder kanske?

                  Kommentar

                  • FamiljenMårtensson
                    • October 2008
                    • 93

                    #10
                    Jag vet inte... Det känns lite jobbigt att de bara blir böjda och dör. Just nu är det ganska stabilt men malen dog förra veckan :/ Okänd anledning...
                    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                    Kommentar

                    • polysperma
                      • January 2007
                      • 550

                      #11
                      kanske dags för vattenbyten?
                      Känns inte så stabilt om fiskarna dör och även malen.
                      Även den bästa akvarist kan fela

                      Kommentar

                      Arbetssätt...