Ancistrusars magar sväller upp å sen dör dom...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    Ancistrusars magar sväller upp å sen dör dom...

    Tjosvejs

    Har någon konstig åkomma i mitt stora yngelkar å de är att ancistrusar i storleken mellan 10-40mm deras magar sväller upp riktigt mycke å sen dör dom

    Har gjort detta under en längre tid å verkade vara borta men nu har de kommit tillbaka

    Vad kan de vara för nått ?

    Dom har alltid fått samma foder osv
    Inga konstiga ändringar i karet heller
    sköter vattenbytena osv

    Har haft bukvattensot hos mina malawisar i andra karet

    Men hos ancistrusarna går de malawi å dom åker inte på något
    malawiyngel som gått där i flera månader inga dödsfall storlekar från 10-50mm typ...

    Tacksam för svar
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    #2
    vad matar du dem med?
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Det låter som flagellater, ta och medicinera mot det så ska du se att du får bukt med problemet. Gör det gärna i ett annat kar, och ta samtidigt och storstäda i gruset för oftast får de flagellater av smutsig botten. Slamsug ordentligt och gör fler delvattenbyten.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #4
        Ursprungligen postat av Myzan___
        vad matar du dem med?
        Dom får tetrafins maltabletter
        Aquatic nature droppys
        samt mysis å artemia
        å lite gurka, ärtor

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Det låter som flagellater, ta och medicinera mot det så ska du se att du får bukt med problemet. Gör det gärna i ett annat kar, och ta samtidigt och storstäda i gruset för oftast får de flagellater av smutsig botten. Slamsug ordentligt och gör fler delvattenbyten.
          Har faktiskt medicinerat mot de...
          samtidigt som bukvattensot gick i de stora karet matade jag med mysis som jag hade medicinerat.... de skadar ju dock inte å göra som du säger så imorgon åker väl alla växter ur å så får jag rengöra...
          byter ca 20-30% åt minstone en gång i veckan...

          Nått som e lite konstig bara
          Om de är flagelater då borde väl malawiynglena strycka med ?
          Har ju rätt många doser kvar mot flagelater så borde kanske köra igång de också

          Kommentar

          • Myzan___
            • January 2009
            • 156

            #6
            ok bara undrade för har numera lärt mej via zoopet att ancistrus inte ska matas med röda mygglarver -då deras magar kan svälla upp och det kan kosta dem livet.. annars vet ja tyvärr inte vad felet är men hoppas verkligen det löser sej för dej!
            // Myzan___

            frågar man inget får man heller inget veta

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ursprungligen postat av KoiKe
              Har faktiskt medicinerat mot de...
              samtidigt som bukvattensot gick i de stora karet matade jag med mysis som jag hade medicinerat.... de skadar ju dock inte å göra som du säger så imorgon åker väl alla växter ur å så får jag rengöra...
              byter ca 20-30% åt minstone en gång i veckan...

              Nått som e lite konstig bara
              Om de är flagelater då borde väl malawiynglena strycka med ?
              Har ju rätt många doser kvar mot flagelater så borde kanske köra igång de också

              Det är inte säkert att malawiynglen har flagellater, det är så att fiskarna blir sjuka av flagellaterna när deras immunförsvar är försvagat. Och det kan det bli av att det är mängder av föroreningar i bottenmaterialet, som ju ancistrusen tillbringar största delen av tiden på, och i.

              Jag undrar vad du har för medicin, för jag tycker inte att det låter som världens bästa metod för jämn dosering, att hälla medicinen på fodret.
              Sera meds Flagellol är bra, där droppar man direkt i vattnet och låter fiskarna gå i tre dagar.

              Jag tycker att det är bra om man kan ha en separat liten burk till sjukkar eftersom det är samma med fiskar som med människor, onödigt att i förebyggande syfte medicinera de som är friska.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Det är inte säkert att malawiynglen har flagellater, det är så att fiskarna blir sjuka av flagellaterna när deras immunförsvar är försvagat. Och det kan det bli av att det är mängder av föroreningar i bottenmaterialet, som ju ancistrusen tillbringar största delen av tiden på, och i.

                Jag undrar vad du har för medicin, för jag tycker inte att det låter som världens bästa metod för jämn dosering, att hälla medicinen på fodret.
                Sera meds Flagellol är bra, där droppar man direkt i vattnet och låter fiskarna gå i tre dagar.

                Jag tycker att det är bra om man kan ha en separat liten burk till sjukkar eftersom det är samma med fiskar som med människor, onödigt att i förebyggande syfte medicinera de som är friska.
                Ja de kanske kan stämma de du säger

                Jag har Flagyl vilket egentligen är människo-medicin men de är samma verksamma ämne i de som akvariemediciner mot flagelater
                Metronidazol eller vad de heter de verksamma ämnet... De funkade bra på mina malawis.... 400mg tabelletter som jag löser i vatten å bara slår i karet... 1000mg per 100 liter blandar jag..

                Kommentar

                Arbetssätt...