Ljus praktbotia

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

Ljus praktbotia

Kom precis hem efter att ha varit borta hela dagen, kollar till fiskarna innan jag sätter mig vid datorn. Och då ser jag en av praktbotiorna (har 4) som är ljust lila/vit där h*n egentligen ska vara svart. Vad är detta?

Denna praktbotia och en till har alltid varit skygga och gömt sig i malarnas grotta, men nu var den framme och låg helt stilla. Öppnade locket på akvariet för jag trodde den var död men då försvann den.

De senaste 3 veckorna har en platyhonan blivit magrare och magrare och nu är det bara huvudet som är stort (ska avliva henne när detta är postat) kan det ha något med praktbotian att göra? (den är dock jämntjock)

Nitrit visar negativt.
  • sirneo
    • June 2005
    • 11

Har samma problem med mina Praktbotior.
    Har eller hade 7st men igår hittade jag en död i akvariet och nu ser jag att en till håller på att gå samma öde till mötes. Den är väldigt mager och ljusgrå där den egentligen ska vara svart.
    Reste av botiorna är pigga och simmar runt som vanligt.

Kommentar

• Darre
      • March 2008
      • 378

Vad matar ni botiorna med? Har dem tillräckligt med gömställen? "pillar ni mycket vid eller i akvariet? Tänkte på att dom kan vara väldigt stressade... Mina botier är precis tvärtom så fort jag öppnar locket så kommer dem nästan till ytan för mat.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

Kommentar

• Maackan
        • May 2009
        • 50

Kan vara så att dem fått vita prick sjukan.
        Kolla upp det

Kommentar

• Flaxss
          • November 2008
          • 1718

blir den väldigt mager så kan det vara att den fått parasiter, bakterier i tarmen, magen. det är oftast en dödlig sjukdom som är väldigt vanligt på Praktbotior. jag vet inte hur man botar denna sjukdom. men när man köper dom ska man alltid köpa dom som är runda runt magen och ser välgödda ut. dom som fått ''knivrygg'' redan i affären kommer troligen dö sedan.

ser dom inte sjuka ut och dom bara är bleka, så är det att dom bleka är av lägre rang i stimmet. praktbotior vill ju vara i stim och oftast är där en alfa-individ i varje grupp som är stark i färgerna och leder stimmet, dom andra är då dom sagt blekare.

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Flaxss
            praktbotior vill ju vara i stim och oftast är där en alfa-individ i varje grupp som är stark i färgerna och leder stimmet, dom andra är då dom sagt blekare.
            Tvärtom väl?

Kommentar

• Flaxss
              • November 2008
              • 1718

Ursprungligen postat av Anettejt
              Tvärtom väl?
              hur menar du?

Kommentar

• Arctic
                • March 2009
                • 281

färgförändringar på botian kan tyda på bakteriell infektion.
                att platyn magrar av kan vara innälvsmask ex. nematoder eller bandmask (mina hade bandmask nyligen)

ser det ut såhär ungefär?
                Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.

annars kan du kolla runt lite själv på den sidan och se om du känner igen något.

är det så att du oxå har innälvsmask så finns en medicin som heter Dactymor som tar alla sorters maskar

Kommentar

Arbetssätt...