döda guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    döda guppy

    hej har ett kar på 96 liter där går 4 slöjstjärtar med 10 guppy men sen dog nästan alla så nu är det bara 6 st kvar. vad kan det vara för fel

    OBS 3 generationens inavel
    _________________________
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    #2
    kan du berätta lite mer om karet? temperatur? hur ofta byter du vatten? hur länge har karet varit igång?
    Diskus och Växter FTW!

    Kommentar

    • Malawi1
      • February 2009
      • 583

      #3
      temp ca 25-26
      det har varit igång i ca 9 månader men innan dom flyttade ditt hade jag malawiciklider där så dom fick bo i samma vatten som ciklidena. byter ca 10 liter i månaden
      375 liter malawi / tanganyika.

      96 liter SA

      Kommentar

      • Link_Mag
        • January 2009
        • 238

        #4
        byt vatten lite oftare och försök sänka ph:t om de gått malawi i vattnet tidigare
        Diskus och Växter FTW!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          1. Du har alldeles för mycket fisk, slöjstjärtarna bajsar alldelesför mycket för ditt akvarium! Då blir det nitrit, och fiskarna dör.
          2. Dessutom byter du för lite vatten, i ditt akvarium så passar 30 liter i veckan.

          Det är inte konstigt att dina fiskar dör. Köp ett extra filter, planera inköp av nytt akvarium till slöjstjärtarna, och byt 30 liter vatten i veckan från nu.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Malawi1
            • February 2009
            • 583

            #6
            hej jag har 2 akvarium till ett på 40 liter där går det massa tetror och ett på 375 där går mina Malawi numera
            men det kom en massa små vita maskar på glaset kan det vara något
            375 liter malawi / tanganyika.

            96 liter SA

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              På tal om något helt annat eller?

              Vad säger du om det jag skrev? Kan du tänka dig att skärpa dig? Det du behöver göra är:

              1. Börja byta vatten, 30 liter i veckan
              2. Sälja 2 av dina slöjstjärtar, alternativt köpa större akvarium åt dom.
              3.Köp ytterligare ett filter så du klarar all skiten från slöjstjärtarna
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Myzan___
                • January 2009
                • 156

                #8
                alla ä inte experter i början.. men byt lite mer vatten du och lycka till!
                // Myzan___

                frågar man inget får man heller inget veta

                Kommentar

                • Malawi1
                  • February 2009
                  • 583

                  #9
                  ok ska börja byta mera vatten
                  375 liter malawi / tanganyika.

                  96 liter SA

                  Kommentar

                  • jockke.
                    • January 2009
                    • 1

                    #10
                    hej jag har 3 guppys som håller på dö imorse dog en och nu är 2 andra smala som tusan och simmar konstigt, vad är det för fel ? ja skaffade dom för 1 månad sen lite mer en månad och de var helt full friska när ja köpte dom . tror du att dom har blivit för gammla ? ja matar dom helt vanligt som man gör 2 ggr om dagen

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Myzan___
                      alla ä inte experter i början.. men byt lite mer vatten du och lycka till!
                      Det har jag aldrig krävt, då hade jag ju inte informerat honom om hur han skulle göra? *host*asslicker*host*

                      Ursprungligen postat av jockke.
                      hej jag har 3 guppys som håller på dö imorse dog en och nu är 2 andra smala som tusan och simmar konstigt, vad är det för fel ? ja skaffade dom för 1 månad sen lite mer en månad och de var helt full friska när ja köpte dom . tror du att dom har blivit för gammla ? ja matar dom helt vanligt som man gör 2 ggr om dagen
                      Storlek på akvarium? Hur ofta byter du vatten? Filtrering? Andra fiskar?
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Hanniplutt
                        • November 2008
                        • 4

                        #12
                        Guppys som dör utan förvarning

                        Jag hade 5 guppy honor och 3 guppy hanar.
                        En försvann och hittades aldrig.
                        Den andra låg på bottnen i ca 2 månader och var mörk och "smutsig"
                        hon dog förra veckan. En hane hittade jag för några dagar sedan helt uppsvälld och död.
                        Då började jag medicinera med oodinum eller vad de heter mot samhetssjukan... Jag sökte lite på internet och hittade om bukvattensot och någon hade skrivit något om guppys med svarta ögon.
                        Nu såg jag att 2 av mina 3 honor jag har kvar har båda ett helsvart öga och en av dom ligger stilla vid ytan och rör sig inte. hon lever men flyter bara runt. hon ligger inte uppochned men jag börjar undra om det är någon annan sjukdom jag har fått. vi har fått yngel också och jag vill inte att dom skall dö

                        Kommentar

                        • JonasN
                          • September 2008
                          • 357

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Det har jag aldrig krävt, då hade jag ju inte informerat honom om hur han skulle göra? *host*asslicker*host*
                          JojjeN. Det var inget fientligt i vad som skrevs ovan dig, så ser inte varför du är så otrevlig. Alla kanske inte spenderar halva sin vakna tid på zoopet.
                          Måste även tillägga att du drar en hel del förhastade slutsatser.
                          Du har ingen aning om filterkapacitet/storlek på fiskar osv osv.

                          Tycker det är bra att du försöker hjälpa till och är fullt medveten att du är ung, men lite tålamod och förståelse skadar inte.

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Men jag fattar inte varför alla ska låtsas "att allt kommer lösa sig" bara för att nybörjaren ska tycka att det är h*n som kommer med alla de positiva råden, när alla vet att det inte går att lösa det genom att "krypa ihop i fosterställning och vänta"

                            Var skrev jag att h*n behövde vara expert? Jag hade knappast behövt berätta för en expert hur ofta man behöver göra vattenbyten, och jag skrev ingenstans "Du måste vara expert!", därför undrar jag ju om Myzan bara försöker jävlas när h*n säger "Alla kan ju inte vara experter direkt??"
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • JonasN
                              • September 2008
                              • 357

                              #15
                              Till JojjeN:
                              Vem låtsas vad? Vem är nybörjaren som tycker detta? Förstår inte riktigt. För min del känns det som din huvudagenda är postcount att hjälpa andra är underordnat.

                              Varför inte nöja sig med att ge en rekomendation/analys/förslag, sen vänta och se om det kommer några frågor eller om något måste förtydligas.

                              Nu är lite väl OT, så jag lämnar den diskussionen nu.

                              Till trådskaparen:
                              Även jag tror att problemet kan vara överbelastning. Vilket kan lösas på lite olika sätt. T.ex. som JojjeN föreslog.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...