Behöver expertråd! Många frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollz
    • November 2008
    • 48

    Behöver expertråd! Många frågor.

    Nu behöver jag goda råd!

    För ca 2 veckor sen köpte jag 4 st platy wagtail, en av dem började efter ca 5-6 dagar att bete sig konstigt. Ingen förändring utseendemässigt, däremot blev beteendet förändrat. Han höll sig mest för sig själv, var "stillastående" eller vibrerade typ. Gömde sig under pumpen eller bakom en växt. Dagen efter att jag upptäckt hans konstiga beteende så hittade jag honom död.

    Jag vet inte om jag inbillade mig men det verkade ett tag som att de andra platy fiskarna hade samma symptom om än inte lika "synliga" symptom. Nu har det gått 3-4 dagar sen fisken dog och de andra platysarna lever fortfarande och de verkar inte ha utvecklat samma symptom som den döda platyn (än iaf). Bör tilläggas att jag gjort vattentester och de visade inga onormala värden.

    Nu efter att jag hittade den döda platyn har jag försökt hålla bättre koll på fiskarna, inspekterar dem noga flera ggr/dag.
    I karet har jag black mollys, gul-svarta mollys, silver molly och nättetror. I förrgår såg jag att en av mina black mollys (sylvester) hade en trasad ryggfena, den verkar dock ha repat sig bra, och en av mina gulsvarta mollys (Bolt) hade också en trasad ryggfena som även den repar sig bra. Nu verkar det som att Bolt är mobbad av Sylvester. Han jagar honom och Bolt verkar rädd och håller sig på avstånd från de andra fiskarna. Kan jag göra något åt detta beteende?

    På min ena silver molly (Obama) upptäckte jag för några veckor sen att han har som 3 ränder på vardera sida, som typ lyser igenom från insidan. Jag har inte brytt mig speciellt mycket om det eftersom han verkar må bra, och jag tänkte att det kanske är så hanarna ser ut (har 2 st honor också som inte har dessa streck). Men nu de senaste dagarna har han blivit som "genomskinlig" på huvudet. Han är inte längre silvrig-vit, utan det är precis som att man ser igenom honom och kan se inälvorna i huvudet? Är detta normalt eller kan det vara någon sjukdom?

    Mina nättetror har aldrig varit speciellt modiga av sig, men nu verkar de ännu mer rädda än vad de har varit förut. De kommer till maten först när de ser att de andra fiskarna är där och äter och liknande.

    Alla fiskar verkar lite slöare och deras avföring är tunnare än förut och ljus. Vissa fiskar tycker jag även simmar lite på "sidan" emellanåt men rätar direkt på sig. Precis så gjorde platyn dagen innan den dog, fast simningen på "sidan" blev värre och värre.
    Kan det vara en sjukdom i karet, och isåfall vad för någon? Eller är det bara oerfarenhet från min sida och att deras beteenden är helt normala men jag inbillar mig?

    Jag förstår om det jag skrivit är rörigt, men jag hoppas någon förstår mig och har förslag/tips/svar!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Svårt att säga om det är någon sjukdom. Det du kan göra annars är att plantera karet rätt tätt, så att mobbade fiskar kan gömma sig lite.

    Vilka tester kör du? - både vilket värde och vad för märke det är på testet?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • lollz
      • November 2008
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Svårt att säga om det är någon sjukdom. Det du kan göra annars är att plantera karet rätt tätt, så att mobbade fiskar kan gömma sig lite.

      Vilka tester kör du? - både vilket värde och vad för märke det är på testet?
      Okej, jag har några växter ganska tätt nu på ett ställe, ska flytta dit en till växt så att det blir tätare!

      Jag kör med "Tetratest 5 in 1" som jag blev rekommenderad på djuraffären där jag köpte platysarna. De 2 senaste testen jag gjort fick jag samma resultat. Gjorde ett test nu för att kolla och jag fick även då samma resultat.
      Nitrat - 10
      Nitrit - 0
      GH - >6d
      KH - mellan 0 och 3d
      pH - 6,8.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av lollz
        Okej, jag har några växter ganska tätt nu på ett ställe, ska flytta dit en till växt så att det blir tätare!

        Jag kör med "Tetratest 5 in 1" som jag blev rekommenderad på djuraffären där jag köpte platysarna. De 2 senaste testen jag gjort fick jag samma resultat. Gjorde ett test nu för att kolla och jag fick även då samma resultat.
        Nitrat - 10
        Nitrit - 0
        GH - >6d
        KH - mellan 0 och 3d
        pH - 6,8.
        De där stickorna är inga vidare tester. Dropptester är mycket bättre. Man kan inte lita på värdena på stickorna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • lollz
          • November 2008
          • 48

          #5
          Det var synd att han rekommenderade dom till mig då!
          Får försöka fixa dropptester så fort som möjligt. Tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...