Black Molly med svamp?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeMinir
    • February 2009
    • 3

Black Molly med svamp?

Hej,

Så prövar vi på nytt i rätt del av forumet...

Är ny på det här med akvarium. Efter att alla värden (testade med sticka) såg bra ut slängde jag i 2 svärdbärare och 4 malar innan jul. Eftersom allt verkade bra skickade jag i 4 black molly 2-3 veckor senare.

Nu har black molly hannen fått något som liknar svamp, typ grönaktig beläggning ovanför munnen, bakom ögonen, på undersidan och lite på fenorna. Dessutom ser det ut som om bakfenan är lite tunn, det är 3-4 mm längst bak där man nästan kan se genom fenan.

Har hela tiden blandat i lite ektozon i karet, men varit ganska sparsam med doseringen (enligt beskrivningen för förebyggande syfte).

Är detta svamp? Hur behandlar man det?

mvh
    Mikael
  • OscarG
    • November 2008
    • 53

Black Molly med svamp?

Ursprungligen postat av MickeMinir
    Hej,

Så prövar vi på nytt i rätt del av forumet...

Är ny på det här med akvarium. Efter att alla värden (testade med sticka) såg bra ut slängde jag i 2 svärdbärare och 4 malar innan jul. Eftersom allt verkade bra skickade jag i 4 black molly 2-3 veckor senare.

Nu har black molly hannen fått något som liknar svamp, typ grönaktig beläggning ovanför munnen, bakom ögonen, på undersidan och lite på fenorna. Dessutom ser det ut som om bakfenan är lite tunn, det är 3-4 mm längst bak där man nästan kan se genom fenan.

Har hela tiden blandat i lite ektozon i karet, men varit ganska sparsam med doseringen (enligt beskrivningen för förebyggande syfte).

Är detta svamp? Hur behandlar man det?

mvh
    Mikael
    De är svårt att säga, men uppenbarligen är de något fel på hannen. Det
    är väldigt vanligt att Black Molly får sjukdommar speciellt vita prickar "mögel" är den väldigt utsatt för. Men de verkar som du har något annat
    men ett liknande problem.
    Det är ingen idé att behandla med mediciner då de inte oftast har
    den effekt som de marknadsförs som. Nästan alltid dör fiskarna ändå.

Mitt ända råd är att ta upp hannen och döda den sen slänga den
    och istället köpa en ny. Jag har idag bytat ut två av mina 3 Black Molly
    för att dessa två hade fått mögel och blivit taniga. Så de är den bästa
    lösningen, att köpa en ny hanne och ta bort den innan fler blir sjuka.

Mvh Oscar

Kommentar

• Mick13
      • May 2008
      • 1796

Tyvärr är inte molysaran man köper i handeln längre så robusta som förr , de drivs upp i stora bräckvattens kar och därav blir de känsliga för vårt realtivt osalta vatten , men prova nästa gång med att tillsätta lite vanligt salt i vattnet så blir övergången mildare för molysaran. Annars kan du köpa mollys privat någon som drivit upp dom själv dessa brukar vara tåligare.
      Lite om salt.
      Senast redigerad av Mick13; 10 February 2009, 22:55.
      In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• OscarG
        • November 2008
        • 53

Black Molly med svamp?

Ursprungligen postat av Mick13
        Tyvärr är inte molysaran man köper i handeln längre så robusta som förr , de drivs upp i stora bräckvattens kar och därav blir de känsliga för vårt reöaltivt osalta vatten , men prova nästa gång med att tillsätta lite vanigt salt i vatnet så blir övergånge mildare för molysaran. Annaras kan du köpa mollys privat någon som drivit upp dom själv dessa braukar vara tåligare.
        Lite om salt.
        http://www.kramforskoi.com/salt.htm[/quote]
        De är sant som du säger att fiskarna i affären är av sämre kvalite nu
        mot var de var innan. Då man odlar dem i mängder på en relativt liten
        yta om man ser till mängden fisk och att dem växer för fort.
        Så att köpa privata är nog ett bättre alternativ om man får tag på
        en seriös privat odlare. Men man kan även hitta lika bra fisk i
        avkarieaffären om man är noga med att titta på dem så de verkligen
        är friska och är kolsvarta över allt.

När de gäller salt ska man vara väldigt försiktig. Om man dock tar väldigt
        lite salt så skadar de säkert inte men då ska de vara lite.

Men jag hoppas iaf vi är överens om att de bästa sättet att lösa
        problemet med redan sjuk fisk är att ta bort dem från akvariet och
        köpa nya i affären eller privat.

Kommentar

• Mick13
          • May 2008
          • 1796

Jag skrev inget om vad han skulle göra med den sjuka fisken berättade bra en eventuell orsak till att mollysarna lätt ådrar sig diverse sjukdomar och hur han kunde eventuellt öka chansen för att klara dom. Jag har samma erfarenhet av mollys som Micke att de tyvärr är känsliga, ådrar sig sjukdommar och inte alls den lätta robusta nybörjar fisken längre som de var i min barndom. Vad jag läst mig till här på forumet är ektozon någon form av salt fast dyrare. ;-)
          Håller med dig Oscar om att fiskarna ofta ändå dör, även om man medicinerar.

Sedan att kramfros har skrivit en bra artikel om salt i akvarite och är till nytta att läsa. Jag har själv hävt svamangrepp på slöjstjärtarna efter att jag följt råden som åter finns i artiklen.

Kommentar

• MickeMinir
            • February 2009
            • 3

Salthalt?

Tack för hjälpen!

Ursprungligen postat av OscarG
            Men jag hoppas iaf vi är överens om att de bästa sättet att lösa
            problemet med redan sjuk fisk är att ta bort dem från akvariet och
            köpa nya i affären eller privat.
            Det var jobbigt, men säkert rätt sak att göra.

Ursprungligen postat av Mick13
            Blir lite osäker här, som jag förstår det har salt ungefär samma densitet som vatten. Så om jag ska ha en salthalt på 0,1% i mitt 150 liters-kar skulle jag behöva hälla i 1,5 dl salt - tycker det verkar sjukt mycket. Dessutom nämner de längst ner på sidan att man ska ha 1-3 gram / liter i "sjukakvarie", och det motsvarar ju faktiskt de 0,1-0,3 % som man ska ha i ett vanliga fall. Hur mycket salt bör jag ha i mitt 150 liters som än så länge innehåller svärdbärare, black mollys och ancistrusmalar?

Kommentar

• Mick13
              • May 2008
              • 1796

Jep jag hade i nästan 2dl i mitt 180L kar när svamparna växte som värst och stjärt fenorna såg ut som strängar pg av fenröta på slöjisarna. Det var inte kul men det hjälpte sedan baddade jag dem med koksaltslösning med mot fenrötan. Men som ha skriver i artiklen sakall man sucsesvit sänka salthalten sedan i karet. Nu saltar jag inte längre i karet. Har klart vatten och friska fiskar men kommer utan att tveka häva i salt om fiskarna uppvisar tecken på fenröta eller svamp.
              Dun kan följa anvisningen på ektozonpaketet det bör funka , jag har själv aldrig använt det utan bara vanligt havssalt. Du kan alltid söka på forumet om ektozon och salt så får du nog en massa träffar sedan är de till att bildas sig en egen uppfattning och sedan gäller det att lite prova sig fram.
              Senast redigerad av Mick13; 10 February 2009, 23:33.

Kommentar

Arbetssätt...