Tropheus mfl apatiska vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stpe04
    • February 2008
    • 32

    Tropheus mfl apatiska vid vattenbyte

    Har ett 480 liters med Tropheus, Cyprichromis Jumbo och Multifasciatus.
    När jag skulle byta vatten igår upptäckte jag en massa små (5-10mm) gulvita maskar på täckglaset.
    Stoppade pumparna, pumpade ut ca 50%. När jag började fylla på vatten började en Tropheus släpa sig fram längs botten för att till slut ligga helt stilla. Några vuxna multisar samt ett tiotal yngel la sig oxå helt stilla.
    Ca 15 minuter efter att pumparna dragits igång var allt som vanligt igen och vid matning åt alla glatt.
    Akvariet har varit igång ca 6 månader och alla värden är som dom ska.
    Är det en obra mask eller vad kan det vara för fel??
    //Stefan
    Senast redigerad av stpe04; 08 February 2009, 08:49.
    Mvh
    Stefan
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Maskarna är nog nematoder, och de är ofarliga. Blir lite skum när du säger att du stoppade pumparna...har du ytterfilter? Om du stoppade ytterfilterna, kan du ha fått tillfällig syrebrist i dem. När sedan det vattnet kommer ut i akvariet kan det bli problem.
    Annars så föreslår jag att du kollar upp ditt vattenverk....tillsätter de några medel i vattnet?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • stpe04
      • February 2008
      • 32

      #3
      Fått svar på NCS

      Fick 2 svar på NCS som indikerade att det kan ha berott på temperaturchock. Jag har antagligen slarvat och fyllt någon/några grader kallare än vanligt. Ska skärpa mig i fortsättningen!!
      Nematoder, skönt att veta att det är ofarligt!

      Jag har 2 st Eheim 2252 innerfilter, stoppar dom för att det inte ska spruta och stänka så jäkligt när jag håller på.

      Kollade Vattenverket det första jag gjorde men det var inget hos dom.

      Tack Jens!

      //Stefan
      Senast redigerad av stpe04; 09 February 2009, 06:55.
      Mvh
      Stefan

      Kommentar

      Arbetssätt...