Hjälp! Det e Akut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icecoollinda
    • January 2009
    • 65

    Hjälp! Det e Akut!

    Hjälp mig!

    Jag har guppy och neon i akvariumet men för 2 dagar sedan dog en guppy hona helt utan orsak.

    Hitta henne fast i växten trode det var det.
    Men så har jag en guppy hanne som biter på alla fiskar som kommer i närheten av honom.
    Trode också att det brode på det eller att hon var för gammal för hon var stor och hade just yngglat av sig och hon var pigg på kvällen när jag släkte lapan.
    Hon var supper smal sista tiden men som sak hitta henne på morgon död i växten på boten.

    För en timma sedan så såg jag alla fiskarna pigga och krya men nu när jag skulle mata de och släka för kvällen hittar jag en till guppy honna död på samma ställe på botten men inte fast i växten.

    Jag vet inte vad det kan vara.
    Fisken hade jalla fall en röd prik på sin mage det var det enda som var lite annorlunda.
    Tror det var ett sår men vet inte säkert och så var hon väldigt vitt på magen som den anna var.

    Hjälp vad ska jag göra?
    Kan det vara priksjukan?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hur länge har karet varit igång och hur stort är det?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hur länge har karet varit igång och hur stort är det?
      Läs hennes info...

      Kommentar

      • icecoollinda
        • January 2009
        • 65

        #4
        jag har haft det i 2 veckor nu och det e rent från top till tå.

        Det ligger på 60L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av icecoollinda
          jag har haft det i 2 veckor nu och det e rent från top till tå.

          Det ligger på 60L
          Vad menar du med rent?
          Ett akvarium ska vara långt ifrån rent. Filtret ska absolut inte rengöras förrän det är så igengrott att cirkulationen minskar och inte ens då ska du tvätta bort allt gojs.
          Det är i filtergojset alla goda bakterier sitter som tar hand om bajs och annat avfall.
          Gör ett delvattenbyte på ca. 30% och tillsätt lite drygt en matsked salt.
          När du gjort det läser du igenom denna länk och skaffar ett nitrittest (dropptest, ej sticktest).
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • icecoollinda
            • January 2009
            • 65

            #6
            Föresten så är ena hannen mycket agresiv mot alla honom förutom en...
            Han biter de och den ser lite ut som en kampfisk fast det är en guppy.
            Men den har typ varit så sedan jag köpte den och den har liksom jätte konstig täkning på huvet alla konstiga färger som finns, finns på hans huvud.
            Kan den ha typ något fel på hjärnan om den bitter på alla honorna?
            Kan det vara den som ligger bakom dådet?
            Eller är den bara på humör liksom?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #7
              Ursprungligen postat av icecoollinda
              jag har haft det i 2 veckor nu och det e rent från top till tå.

              Det ligger på 60L
              det tar ca 1 mån för akvariet att komma i biologisk balans och när det gått 2 veckor är nitriten som högst och den är dödlig om den blir för hög! Byt ca 10L vatten och lös upp 0,5dl salt i lite vatten och häll i akvariet, då späder du ut nitriten och saltet skyddar fisken från den nitrit som finns kvar! Sluta mata helt i 3-4 dgr sedan ytters sparsamt nån månad!
              Edit: det räcker med den saltmängd som nina föreslog men jag föreslog mer pga guppy är väldigt tålig mot salt och den högre mängden skyddar fisken lite xtra
              Senast redigerad av åheim; 02 February 2009, 21:33.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • icecoollinda
                • January 2009
                • 65

                #8
                Jag menar att det är rent så man kan se allt ting klart inte att det e så rent..
                Ska kolla länken.

                Kommentar

                • icecoollinda
                  • January 2009
                  • 65

                  #9
                  Allt det där har jag gjort har haft fiskar förut det e bara det att 2 är döda inom 3 dagars loppet och vill liksom ha en förklaring till det och varför det går så fort.

                  Kommentar

                  • icecoollinda
                    • January 2009
                    • 65

                    #10
                    okej ska pröva det...

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av icecoollinda
                      Föresten så är ena hannen mycket agresiv mot alla honom förutom en...
                      Han biter de och den ser lite ut som en kampfisk fast det är en guppy.
                      Men den har typ varit så sedan jag köpte den och den har liksom jätte konstig täkning på huvet alla konstiga färger som finns, finns på hans huvud.
                      Kan den ha typ något fel på hjärnan om den bitter på alla honorna?
                      Kan det vara den som ligger bakom dådet?
                      Eller är den bara på humör liksom?
                      Guppyhanar kan vara väldigt "på", det är därför man brukar rekommendera minst 2 honor till 1 hane.
                      Men att den har massor med färger på huvudet låter lite skumt. Är det en Endlers Guppy du har? Eller är det en Guppy överhuvudtaget?

                      Såhär ser Endlers Guppy ut.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • icecoollinda
                        • January 2009
                        • 65

                        #12
                        Nej det är inte en sån men jag har en sån hane som e snäll och lung.
                        Jag hade nämligen 2 hannar med 3 var honom men e det 4 honom och 2 hanar jag skickar länk om hur den hanen ser ut om jag hittar den på nätet

                        Kommentar

                        • icecoollinda
                          • January 2009
                          • 65

                          #13


                          En sådan fast den är gul i stället för vit och på huvet som vet vet olika fäger
                          Fast bara på huvet.

                          Kommentar

                          • icecoollinda
                            • January 2009
                            • 65

                            #14
                            Föresten om det är epedemi och alla fiskar dör inom en vecka vad ska jag göra med ygglen då? bara frågar om det skulle hända fast det vill jag inte.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13129

                              #15
                              Ursprungligen postat av icecoollinda
                              Föresten om det är epedemi och alla fiskar dör inom en vecka vad ska jag göra med ygglen då? bara frågar om det skulle hända fast det vill jag inte.
                              http://www.bestfish.com/newtank3.html
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...