AKUT!! hjälp med sjuka malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    AKUT!! hjälp med sjuka malawis

    Tjosvejs

    behöver lite tips å råd på nån sjuka jag inte fattar....

    Har i mitt stora malawikari råkat ut för nånting som jag i början inte trodde var sjukdom...först vara den bara dom minsta fiskarna i karet,en å samma sort som dog lite titt som tätt men jag brydde mig inte om de pga av att jag förut hade samma problem med demasoni men dom är tydligen lite känsliga å jag gjorde inget då... å då hände inte mer heller än att demasoni blev sjuka...

    men nu blir mina stora malawisar sjuka å ibland går 2 dagar så dör ingen sen en dag kan 2-3 vara döda

    Dom äter inte riktigt som dom ska utan några av dom håller sig undan i grottor å bland växterna,

    Dom varken andas hårt eller får nån konstig färg eller annat "ovanligt"

    1 fisk (som jag inte vet om den har dött ännu) har svullnat upp på buken väldigt kraftigt, nått ingen annan av 10-15 talet döda fiskar har gjort...

    Ser inte någon konstig avföring eller dyl heller.

    Dom blir hängiga å står på botten, sen 10 min senare kan dom ligga på slagsida eller ha "dålig" balans å nån stund efter e dom döda...
    ibland ser man ingenting på dom utan ibland ligger bara någon död på botten...

    Har testat följande

    Slängt i Extozonsalt
    slängt i generaltonic (ska ta dom vanligast fisksjukdomarna å parasiterna)
    igår gjorde jag vattenbyten osv å slängde i Malakitgrönt som ska ta alla parasiter tydligen..
    har skött vattenbyten

    lite hjälp från någon expert hade varit kanonfin för ingen direkt fattar vad som gör detta

    Mvh
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det låter som ett utbrott av bukvattusot. En mycket elak sjukdom. När fiskarna väl har börjar svälla upp är det redan för sent att bota dem. Då är det bättre att förkorta deras lidande.

    En medicin som sägs fungera är Octozin. En annan kan vara AquaFuran. En veterinär kan också skriva ut andra mediciner.

    Sök på bukvattusot härinne, så lär du hitta många trådar om det. Det står också nämnt i Zoopet-artikeln om fisksjukdomar: http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123
    Senast redigerad av Jens A.; 03 February 2009, 10:25.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Det låter som ett utbrott av bukvattusot. En mycket elak sjukdom. När fiskarna väl har börjar svälla upp är det redan för sent att bota dem. Då är det bättre att förkorta deras lidande.

      En medicin som sägs fungera är Octozin. En annan kan vara AquaFuran. En veterinär kan också skriva ut andra mediciner.

      Sök på bukvattusot härinne, så lär du hitta många trådar om det. Det står också nämnt i Zoopet-artikeln om fisksjukdomar: http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123

      Jo men då borde fler fiskar ha svällt upp ? alt fjällresning ?

      finns de nått generellt hur pass fort en fisk som blivit smittad av bukvattensot hur fort den dör ? en fisk har stått bland växterna nu i 1 vecka, äter inte å ser inte sjuk ut å ingen konstig avföring...

      edit, har inte sett någon fisk hosta heller som de står i sjukdomsinfon...

      Dom fiskarna som e friska å äter idag vågar man flytta dom till ett annat kar eller e de risk att man tar smittan med sig ?
      Senast redigerad av KoiKe; 03 February 2009, 10:51.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Hur sjukdomen fortlöper beror på hur stor motståndskraft fisken har. Det kan gå olika fort. Alla symptomen uppträder inte heller hos alla fiskar.
        Jag föreslår att du behandlar hela akvariet. Tänk på att om du gör det, så lär du även slå ut de bra bakterier som finns i filtren. Du får alltså i stort en ny uppstart av akvariet.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Hur sjukdomen fortlöper beror på hur stor motståndskraft fisken har. Det kan gå olika fort. Alla symptomen uppträder inte heller hos alla fiskar.
          Jag föreslår att du behandlar hela akvariet. Tänk på att om du gör det, så lär du även slå ut de bra bakterier som finns i filtren. Du får alltså i stort en ny uppstart av akvariet.

          Har redan behandlat hela karet med ovanstående mediciner...

          vart å kollade hos 2 djuraffärer nyss å dom har inte större utbud av mediciner än de jag redan har testat...

          som du skriver med motståndskraften...borde de inte å så fall vara att dom som e klena blir smittade först å dör först?

          I mitt fall har 2 fiskar (om den ena nu lever) varit sjuka å inte ätit på strax en vecka,under denna tiden har minst 1 fisk blivit sjuk å dött å igår märkte jag att min auratushane hade blivit sjuk å blivit dålig väldigt fort då han har alltid ätit fram tills igår då han bara stod å segade på botten...

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Jo, visst dör de klena först. Några starka individer kan överleva hela anstormingen. Jag har försökt bota fiskar som har slutat äta, men aldrig lyckats trots både Octozin och AquaFuran. Jag har dock aldrig provat medicin från veterinär.

            Vid ett utbrott som detta, hade jag nog avlivat fiskar som inte ätit på en vecka.

            Vad man kan göra, är att gå igenom om man kan göra något för att det inte skall bryta ut i framtiden igen. Kolla vilka foder de fått, om vattenkvaliteten har varit bra osv. T ex röda mygg är att bjuda in bukvattusot.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Jo, visst dör de klena först. Några starka individer kan överleva hela anstormingen. Jag har försökt bota fiskar som har slutat äta, men aldrig lyckats trots både Octozin och AquaFuran. Jag har dock aldrig provat medicin från veterinär.

              Vid ett utbrott som detta, hade jag nog avlivat fiskar som inte ätit på en vecka.

              Vad man kan göra, är att gå igenom om man kan göra något för att det inte skall bryta ut i framtiden igen. Kolla vilka foder de fått, om vattenkvaliteten har varit bra osv. T ex röda mygg är att bjuda in bukvattusot.

              igår var första dagen som jag såg min auratushane sjuk...nu hittade jag den död i sin grotta...

              letade men hittade inte aquafuran eller octozin i nån affär idag så jag får väl leta lite till imorgon

              Ja du jensa du verkar ju ha huvudet på rätt ställe så jag får väl gå igenom å döda dom fiskarna som jag vet jag sett varit sjuka eller dom som matvägrar...

              smittar de extremt lätt eller hur är de ? via hovar å sånt ?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Främsta smittvägen är nog via avföringen. Fiskar smakar ju på allt som kan tänkas vara något gott, och en avföringstråd påminner om en mask. :/

                Jag tror inte (men är inte säker) att det kan smitta via håvar.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Främsta smittvägen är nog via avföringen. Fiskar smakar ju på allt som kan tänkas vara något gott, och en avföringstråd påminner om en mask. :/

                  Jag tror inte (men är inte säker) att det kan smitta via håvar.

                  Okej okej, då borde jag om jag håller fiskarna i karantän 2-3 dagar å dom fortfarande äter då flytta dom till ett akvarie med frisk fisk ? så kan jag fortsätta medicinera dom sjuka i de karet som redan har medicinerats å har förstört balansen...


                  Om de smittar via håv så borde mina yngel i de lilla karet redan börjat dö när jag tänker efter

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Jo, visst dör de klena först. Några starka individer kan överleva hela anstormingen. Jag har försökt bota fiskar som har slutat äta, men aldrig lyckats trots både Octozin och AquaFuran. Jag har dock aldrig provat medicin från veterinär.

                    Vid ett utbrott som detta, hade jag nog avlivat fiskar som inte ätit på en vecka.

                    Vad man kan göra, är att gå igenom om man kan göra något för att det inte skall bryta ut i framtiden igen. Kolla vilka foder de fått, om vattenkvaliteten har varit bra osv. T ex röda mygg är att bjuda in bukvattusot.
                    Kan faktiskt påpeka att efter jag började slänga i flagyl så blev de bättre fart i karet å 2 fiskar som inte åt på 14-17dagar dom simmar nu runt å äter som dom skal
                    Den ena har till och med lekt... inga dödsfall på 1 vecka i alla fall å nu är de bara en som står å hänger å inte äter men de har den inte gjort på 14dagar så jag hoppas den piggnar till nu den också

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Vad bra! Hur får man tag i Flagyl?
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Vad bra! Hur får man tag i Flagyl?
                        Man ringer till närmsta veterinär å pratar lite förstående med dom så dom skriver receptet

                        sen hämtar man på apoteket

                        Har för mig 2 paket = 60st 400mg tabellter gick till ca 240 spänn + receptpengarna då..

                        Jag blandade ca 800mg per 100liter vatten ´

                        sen tinade jag 100 gram mysis å blandade i ytterligare 1500mg i detta å frös de igen så de fick bli foder

                        Kommentar

                        Arbetssätt...