rödmun får vit bakkropp o dör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

Ursprungligen postat av ansjo
    Då är det knappast rötterna som avger något iaf.
    Det kommer inte bubblor från sanden eller är svarta områden i den?
    Nja, det gör det inte, men framme vid glaset ser man lite bubblor under sanden, kring rötterna på nålgräset. Har aldrig sett det bubbla, dock. Svart - skräp som åkt ner, möjligen. hade lite cyano eller annat grönt där tidigare (det är det som syns på bilden i tidigare inlägg), det är borta nu.

Men om det vore ngn form av akut förgiftning skulle väl alla av en sort drabbas på en gång, inte gå och sega så här?

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Jo, det har du rätt i men man griper varenda litet halmstrå man kan få tag i.
      Eller så är det bara ren tillfällighet att de dör som de gör...
      Jag hade problem med mina rödmunnar när jag köpte nya, de som var i karet var hur fräscha som helst, men när jag köpte 20 nya var alla döda på morgonen efter.Jag fick nya av affären och av dessa 20 dog 17 st innan jag kom på vad som var problemet.
      Min co2! De fiskar som gick i karet från början var vana vid lite lägra syrehalt i karet, men när de nya kom dit så var det tvärstopp för dessa och de drunkande istället.
      Efter 50% vattenbyte och avstängd co2 i ett dygn gick det alldeles utmärkt att släppa i rödmunnar i karet igen.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• nils_sverker
        • June 2007
        • 395

Jo, det har du rätt i men man griper varenda litet halmstrå man kan få tag i.
        Eeeexakt! Så nu har jag testat ammonium, och det var 0 (Sera dropp).

Eller så är det bara ren tillfällighet att de dör som de gör...
        Jo, kan ju vara - men osannolikt.

Jag hade problem med mina rödmunnar när jag köpte nya, de som var i karet var hur fräscha som helst, men när jag köpte 20 nya var alla döda på morgonen efter.Jag fick nya av affären och av dessa 20 dog 17 st innan jag kom på vad som var problemet.
        Min co2! De fiskar som gick i karet från början var vana vid lite lägra syrehalt i karet, men när de nya kom dit så var det tvärstopp för dessa och de drunkande istället.
        Efter 50% vattenbyte och avstängd co2 i ett dygn gick det alldeles utmärkt att släppa i rödmunnar i karet igen.
        Usch! Inte skoj. Än så länge ligger jag i lä vad gäller lik i karet

Kom just på att jag faktiskt köpte nytt foder när jag köpte fiskarna, frysta dafnier. Har matat friskt med dem eftersom stackarna bara fått flingor i ett par månader. Ska kanske ta en paus med dem? Även om jag aldrig hört att just dafnier skulle vara något problem.

Är det en bra eller en dum idé att flytta fiskarna? Har en 72-litrare som blir alldeles för trång, men rent principiellt - är flytt en bra eller dålig idé..? Om smitta=nya karet smittas? Om stress av dåligt vatten=mer stress av flytt? Eller.....

Kommentar

• nils_sverker
          • June 2007
          • 395

Ursprungligen postat av nils_sverker

Kom just på att jag faktiskt köpte nytt foder när jag köpte fiskarna, frysta dafnier. Har matat friskt med dem eftersom stackarna bara fått flingor i ett par månader. Ska kanske ta en paus med dem? Även om jag aldrig hört att just dafnier skulle vara något problem.
          Iofs: jag har ju matat med samma i lilla karet, och där är alla pigga som nötter (inte samma arter).

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Att det är fodret tror inte jag heller, men sedan skulle du kunna göra en test och flytta hälften av fiskarna till det lite mindre karet och se vad det blir för skillnad, om det nu blir det.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• nils_sverker
              • June 2007
              • 395

Alla lever :-)

Nu har ingen dött på fem dagar... Jag gjorde ett par vattenbyten till, mellan 50 och 30 %, och det verkar ha stabiliserat sig. Så det kanske var nåt skit i vattnet som tog de svagare en efter en. Knepigt.

Har CO2:n avstängd fortfarande - hur ska jag sätta igång den på ett skonsamt sätt?

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Hur kör du in co2:n i karet? Har du möjlighet att stänga av den under natten?
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• nils_sverker
                  • June 2007
                  • 395

2 st 1.5 liters PET som går omlott, genom reningsflaska till 350-literspump med loopbackreaktor, slår på/av 30 min efter/innan ljuset tänds/släcks (blev det rätt nu? ).

Receptet jag använder sätter igång att bubbla som tusan på en gång, men håller bara 5 dagar, underligt nog (det berömda "heekes recept" men beräknat på 1.5 liter vatten).

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Eftersom det inte går in någon co2 under natten så tycker jag gott du kan prova att köra igång detta igen. Har du en backventil från reningsflaskan till karet?
                    Annars kanske det vore en bra idé att sätta dit en så det sbsolut inte kommer någon skit den vägen iaf...
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

Mmm. Kanske ska göra det - jag tycker att vissa växter redan börjar tackla av (kan det gå så fort?).

Men hur menar du med backventilen, jag har en mellan reningsflaskan och pumpen, men den hindrar ju vattnet från karet att rinna ut genom slangen - jag kan väl inte sätta en på andra hållet..?

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Nej, det var jag som tänkte fel då jag var lite rädd att det kunde vara mäsk som kommer ner i karet, men så är säkert inte fallet.
                        Växterna kan tröttna ganska snabbt om de inte får co2 eller rätt ljus, och det kan gå på bara några dagar...
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• nils_sverker
                          • June 2007
                          • 395

Alla lever och verkar glada, pH gick ner från 8 till 6.5 över en dag och håller sig där. Men hur gör jag om jag ska introducera nya fiskar - stänga av mäsken varje gång blir ju lite svajigt i karet...?

Sedan ska väl den här tråden vara avslutad, tack ansjo!

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Det var skönt som sagt att det verkar ha löst sig.
                            Om du skaffar nya fiskar så är det lite längre inkoppning som gäller, och ett annat bra sätt som jag oftast försöker göra är att köpa nya fiskar i samband med vattenbytet. Byter du först vatten och sedan koppar in fiskarna så har det sedan min fadäs gått bra!
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...