Nej, snart ger jag upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Nej, snart ger jag upp

    När det nu äntligen hade börjat kännas som om det kanske skulle vända och bli bättre på akvariefronten igen så upptäckte jag till min stora fasa att en av de nya guppyhonorna troligen har mask (camallus cotti?). Såg ett smalt, rött streck som stack ut ur ändan på henne igår. Har haft de nya guppiesarna i karantän tills för några dagar sen för att de inte skulle smitta de fiskar som jag redan hade... Men jag hade tydligen för bråttom att flytta över dem ändå. Tyckte som halvsynd om dem där de gick i sitt 54 liters och när jag ändå har tänkt flytta över samtliga guppy i 105 liters så flyttade jag alla utom två rejält stora honor. De två honorna har jag inte sett några tecken på att de ska ha mask iaf. Tyvärr flyttade jag över min Endlerhane till det stora karet igår då han störde dessa två honor så mycket och de verkar redo att föda vilken dag som helst.

    Det känns som om jag snart ger upp detta med akvarium trots att jag precis har startat upp två nya kar utöver de två som jag haft sen tidigare.

    En positiv sak är att växterna växer så det knakar och jag ständigt får gallra dem iaf. Nu hoppas jag bara att jag har fel i vad jag tyckte mig se igår.

    Har läst igenom flera trådar om dessa otäcka maskar och funderar lite över vad jag ska göra. Jag har Axilur (tabletter) hemma och läste att det ska kunna fungera. Min undran är vad jag gör av de två äppelsnäckorna som går i detta kar ifall att det nu skulle visa sig vara mask. Läste att snäckorna inte tål detta medel (eller har jag rört ihop det efter allt läsande?) men har bara haft dem i en vecka och vill inte ta bort dem. Det enda alternativet som återstår är då att flytta över dem i det andra karet med guppy men då blir ju dessa också smittade. Flyttade över de andra två äppelsnäckorna i det karet för några dagar sen så det kan ju dessvärre tänkas att det redan är försent och att de guppyhonorna inte har hunnit börja visa några tecken på mask än...

    Usch
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Guest

    #2
    Kan tyvärr inte råda dig ang masken, men inte skall du ge upp redan!

    Du har inte fodrat med nåt färgfoder då så det var röd avföring bara?

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      Det skulle möjligen kunna vara från fodret men det som gör mig skeptisk är att det röda såg ut mer som en liten sticka på den guppyhona jag upptäckte det på. Ska avvakta och hoppas såklart att jag har fel.

      Tack för ditt svar iaf
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Kasta inte in handduken, tillslut fixar det sig!

        Dom säger ju att hoppet är det sista som lämnar en människa, men det är nog bara bullshit.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Jag behandlade mitt akvarium med framgång med Flubenol, men du får nog ta ut snäckorna till ditt andra akvarium. Kom igen - det fixar sig nog.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            camallanus cotti heter den. såg att jag själv hade fått det nu på nyinköpt fisk.

            lånar tråden om det är oki, tänkte fråga om det är någon som vet om Sera Nematol ''verkligen'' tar veck Camallanus ?


            annars så lätt det ju enkelt att dosera och dom själva skriver att det ska funka. så funkar det bra så får jag väl skaffa det.
            Senast redigerad av Flaxss; 26 January 2009, 08:17.

            Kommentar

            • eldhroka
              • September 2006
              • 207

              #7
              Tack för era svar

              Nej, jag ger väl inte upp riktigt än. Det är väl bara att bryta ihop och komma igen

              Ska flytta sniglarna och påbörja behandling med Axilur idag tänkte jag. Har kollat upp guppyhonan noggrannare och även kollat de andra. Den guppyhona som jag först såg det på har mycket riktigt som en röd tråd som sticker ut ur analen när hon står stilla. Har även sett något rött på en annan guppyhona som dessutom är svullen i analen. På guppyhanarna har jag inte sett något men kanske det inte har gått lika långt på dem än?

              Påverkar Axilur gravida honor på något vis? (Å andra sidan är det kanske inte så relevant då de annars dör istället men det vore ändå intressant att veta).

              Den först drabbade honan är min favorithona, hon har så vacker färg på stjärtfenan. I ett visst ljus så skimrar den i nästan smaragdgrönt medan den ser mer gulaktig ut i ett annat ljus.

              Flaxss: Ja, tack så heter masken Jag hade visst missat några bokstäver... Även jag är intresserad av att höra om Nematol fungerar då jag har bett mina föräldrar inhandla det inför eventuella framtida problem med mask. Nu börjar jag som sagt med Axilur då jag ändå har det hemma.

              mvh
              Eldhroka
              54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                jag har beställt på PWSS, 139kr+frakt kostade det där. så jag hoppas jag får hem det snart och så får jag hoppas att det verkligen hjälper.

                Kommentar

                • Fösen
                  • January 2009
                  • 383

                  #9
                  Nej ge inte upp!

                  Kommentar

                  • eldhroka
                    • September 2006
                    • 207

                    #10
                    Hade i första dosen Axilur igår. Någon timme senare såg jag röda saker i ändan på samtliga fiskar..Urk!

                    Idag verkar alla utom den mest drabbade honan må hyfsat iaf. Den honan verkar medtagen, helt klart Får se hur detta artar sig efter dagens dos med Axilur.

                    Har satt utblåset från pumpen precis uppe vid ytan så att det går rejäla vågor på vattnet.

                    Ska ge en kur imorgon också och funderar på att ge en extra kur i övermorgon men har inte bestämt mig än.
                    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                    Kommentar

                    • Lowa
                      • February 2008
                      • 595

                      #11
                      Mot cotti funkar iaf Levamisol, som ja själv använt. Men då du ser att en fisk har mask så kan du snabbt avlägsna den, avliva den. Det är inte säkert att den hinner smitta de andra.
                      180l Guldfisk
                      220l clarias

                      Kommentar

                      Arbetssätt...