bukvattensot igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • feelstavat
    • February 2008
    • 33

    bukvattensot igen?

    nu börja det att dö fisk för mig igen..
    har ett 500L malawikar som fick bukvattensot för någon månad sen eller nått sånt.. fixade salt då och slängde i och sedan verkade det lugnt! dog 4 fiskar då..

    nu hittade jag en död fisk idag igen. såg dock inte om den va svullen då den var halvt ihjäl biten.. hällde nu i salt igen och undrar om detta salt verkligen fungerar mot bukvattensot? och om jag verkligen måsta byta vatten ( bytte vatten igår) efter att jag hällt i salt.

    mycket tacksam för hjälp
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Salt tar väl inte bort bukvattensot väl? Jag kan ha fel
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • feelstavat
      • February 2008
      • 33

      #3
      nej jag vet inte, men det ska iaf ta bort dåliga bakterier osv har jag för mig...

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Bukvattusot beror på en förhöjd halt av flagelatter i fiskens tarmar, karantän eller helkars behandling av antibiotika krävs i ett tidigt skede för att lyckas med behandlingen, metronidazol actavis är en receptbelagd antibiotika á 30 st 500mg tabletter som kan köpas på apoteket för strax under 100:- vilket räcker till enbehandling av omk 3 000 liter akvarievatten.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Om den enda symptomen du har är att de dör, så är det inte bukvattensot.
          Då svullnar de, tappar aptitet, även ögon kan svullna. Min var väldigt stillasittande på botten innan den började svälla, hade ingen aptit osv.

          Inget botas med salt, däremot så hjälper det fiskarnas immunförsvar lite om jag förstått det rätt, men är fisken redan sjuk så är det försent.

          Du får läsa om sjukdomarna här på zoopet och försöka ställa en diagnos, köp sedan snabbt medicin.
          Du bör även göra ett vattentest för att utesluta nitrit eller annat.

          Kommentar

          • feelstavat
            • February 2008
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Linapina
            Om den enda symptomen du har är att de dör, så är det inte bukvattensot.
            Då svullnar de, tappar aptitet, även ögon kan svullna. Min var väldigt stillasittande på botten innan den började svälla, hade ingen aptit osv.

            Inget botas med salt, däremot så hjälper det fiskarnas immunförsvar lite om jag förstått det rätt, men är fisken redan sjuk så är det försent.

            Du får läsa om sjukdomarna här på zoopet och försöka ställa en diagnos, köp sedan snabbt medicin.
            Du bör även göra ett vattentest för att utesluta nitrit eller annat.

            okej den första som dog var väldigt svullen!
            hörde att bukvattensot kan uppstå genom aggresiv fisk jagar andra mycket och så. så jag funderar på att göra mig av med min aggresiva fisk.. aulonocara OB. ja jag får helt enkelt kolla me någon zoo affär om hur man kan göra

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av Linapina

              Inget botas med salt, däremot så hjälper det fiskarnas immunförsvar lite om jag förstått det rätt, men är fisken redan sjuk så är det försent.
              Det har väl med balansen att göra (Osmos-någonting? ) och om du tillsätter salt i vattnet behöver inte immunförsvaret jobba med att bibehålla balansen, och kan istället fokusera på att mota bort sjukdomar? Att det redan är försent då fisken är sjuk är ju fel att säga. Det kommer troligast inte att bota sjukdomen, men ändå hjälpa till att hålla den tillbaka.

              Nu är jag inte 100% på vad jag skriver här ska tilläggas, har bara för mig jag har läst det någonstans.

              Kommentar

              • Bolltrix
                • May 2009
                • 1

                #8
                bukvattusot?!?!

                Hej
                jag tror att min neontetra har fått bukvattusot den är fjälig och det buktar ut saker under och på den. jag köpte 7 stycken neon tetror för ett par dagar sedan och den sjuka fisken hade redan konstig form då så jag tror de hade det när jag fick den. men vad kan jag göra för hjälpa den? (just nu är den i en liten burk bredvid akvariet) smittar bukvattusot? och hur kan man kolla hur det är med nitrit och sånt? vad är bra och vad är dåligt?
                det är mitt första akvarie och jag kan inte mycket än (jag har även 8 guppysar i akvariet) all hjälp uppskattas T_T

                Kommentar

                Arbetssätt...