Konstig Kampis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamiljenMårtensson
    • October 2008
    • 93

    Konstig Kampis?

    Nu börjar Kampfisken (Har haft honom i c.a 3½ månad, vet ej hur gammal han var innan dess) blivit lite slö och ligger mest och degar. Hans fenor ser lite slitna ut i ''fentopparna''. Vet ni vad det kan vara för något?
    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    vad har du för andra fiskar där? eller är det bara en ensam hane?

    äter han? och hur är vattenkvaliten?

    är det inget annat så kan det vara fenröta vilket kampfiskar väldigt lätt får medicin finns att köpa.

    Kommentar

    • FamiljenMårtensson
      • October 2008
      • 93

      #3
      Guppys o 1 Black Molly, Praktbotia och en Ancistrus-mal.

      Många undrar hur det kan fungera, om han inte blir stressad eller äter upp deras fenor. Men det blir han inte, o han äter inte fenorna.

      Han är ensam, och han tar lite smulor från botten och sånt, han har inte ätit direkt när jag lagt i maten. Han simmar dock sina små varv ibland, då han kommer fram och tittar vid glaset.

      Vattenkvaliten är bra, gjorde Nitrit-test igår, och vattenvärdena var jättebra.

      Han blir aktiv när man släcker i akvariet.
      Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        black molly brukar funka bra med kampfisk. dock kan en guppy hane få stryk eller gå åt ibland annars har jag själv haft kampfisk med platy,molly utan problem.

        jag tycker det låter som om han vill ha sällskap av några andra kampfisk honor. en ensam hane kan ibland bli dyster i ett sällskapsakvarium. och dom andra fiskarna är kanske lite för dominanta för din hane.

        sök på fenröta och se om du hittar någon bild om du tror det kan vara det som han har fått.

        annars om det inte är några andra fel så hade jag köpt till 3-6honor.

        Kommentar

        • FamiljenMårtensson
          • October 2008
          • 93

          #5
          Yippie! Då är han kanske inte helt depressiv och tänker ta självmord :P

          Skaffar de mycket yngel, och isåfall, jag har hört att de lägger typ 1000 ägg åt gången, vad ska man göra med dem i mitt mini-akvarium på 60 Liter ?

          Annars är det bara Hopp In I Bilen Och Iväg Till Akvarietjänsten I Stan! =D
          Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            det är ingen risk att du får yngel dom blir mat när dom är frisimmande. sedan kan dom va aggressiva i början och vid lek men det brukar gå bra om där finns mycket växter och gömställen.

            sedan vet jag inte om du har så bra fisk mix i ditt kar
            Molly vill ha 70-100L plus vill dom vara i par som minst eller i stim med en hane och flera honor.
            Praktbotia vill helst ha runt 500-1000L vill vara 5-6st som minst

            Kommentar

            • FamiljenMårtensson
              • October 2008
              • 93

              #7
              Vi hade 4 Mollys först, men numera bara 1 kvar för att de andra har koolat vippen. Alla djuraffärer har rekommenderat Black Molly till vårt akvarium, så hon bör väl klara sig.

              När vi hade snigelproblem i akvariet skaffade vi en Anentome Helena, men 2 djuraffärer föreslog en Praktbotia, plus att en djuraffär vi verkligen litar på, har sagt att en Praktbotia är bättre att ha, och att det inte är några problem förrän Botian blivit c.a 15 år. Jag har noga berättat vad vi har för fiskar och att vi har ett akvarium på 60 Liter.
              Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Praktbotia funkar INTE i 60L, inte ens som nyfödd. Helt sinnessjukt vad alla skaffar praktbotior till sina små akvarium. De är sjukt aktiva fiskar och kräver större akvarium än många firrar.

                Kommentar

                • FamiljenMårtensson
                  • October 2008
                  • 93

                  #9
                  Okej. Där bor Många Praktbotior i små akvarium i djuraffärer, men alla säger ändå att det går bra. Söt katt förresten :P

                  Han i djuraffären föreslog röda Mygglarver istället för Kamp-honor. Det visade sig att ville de inte leka när han ville eller tvärtom, tog de kål på varandra direkt. INte så bra att ha i mitt akvarium då kanske :/

                  Iallafall får jag hoppas att han gillar mygglarverna och blir lite piggare =)
                  Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                    Okej. Där bor Många Praktbotior i små akvarium i djuraffärer, men alla säger ändå att det går bra. Söt katt förresten :P
                    De bor bara tillfälligt i små akvarium i djuraffären.

                    Tydligen så säger inte alla att det går bra, tror ingen på zoopet skulle hålla med om att det går bra med praktbotia i 60L

                    Tack

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Det är nog lite standard att zoobutikspersonal alltid har praktbotia och rekommenderar dom som snäckätare. Eftersom många kommer och säger att dom har problem med snäckor så är ju praktisarna "perfekta" och zoobutiken får sälja...

                      Fast nu var det ju inte riktigt det tråden handlade om. Jag hoppas kampisen blir piggare av annat foder. Själv får jag aldrig kampfiskar att överleva med något sällskap alls. Någon gång har någon börjat knapra på fenorna och annars har dom bara blivit slöa och dött. Hade kamphonor också ett tag, fick ta bort dom från kamphanen för att dom spöade honom. Däremot levde dom längre i ett annat kar än vad jag fått hanar att göra.

                      Håller tummarna för att din kampis klarar sig.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                        Vi hade 4 Mollys först, men numera bara 1 kvar för att de andra har koolat vippen. Alla djuraffärer har rekommenderat Black Molly till vårt akvarium, så hon bör väl klara sig.

                        När vi hade snigelproblem i akvariet skaffade vi en Anentome Helena, men 2 djuraffärer föreslog en Praktbotia, plus att en djuraffär vi verkligen litar på, har sagt att en Praktbotia är bättre att ha, och att det inte är några problem förrän Botian blivit c.a 15 år. Jag har noga berättat vad vi har för fiskar och att vi har ett akvarium på 60 Liter.
                        Praktbotia klara sig med 200L men vill hellre ha 500L-1000L.

                        Black Molly trivs inte ensamma. utan vill vara i grupper. eller som minst ett par.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                          Okej. Där bor Många Praktbotior i små akvarium i djuraffärer, men alla säger ändå att det går bra. Söt katt förresten :P

                          Han i djuraffären föreslog röda Mygglarver istället för Kamp-honor. Det visade sig att ville de inte leka när han ville eller tvärtom, tog de kål på varandra direkt. INte så bra att ha i mitt akvarium då kanske :/

                          Iallafall får jag hoppas att han gillar mygglarverna och blir lite piggare =)
                          du ska inte mata han med kampfiskhonor !!utan ha som sällskap. han kan ju inte ha rödamygglarver som sällskap.

                          jag har odlat kampfisk länge och inte haft problem med att ha hane och honor tillsammans. dock kan dom bli aggressiva vid lektider och det hjälper man igenom dels att ta sönder boet och avbryta eller ha mycket växter så ev honor kan gömma sig. kampfiskar är sociala fiskar och mina verkar alltid trivas bättre med att ha honor än utan.

                          deuustom tycker inte jag rödamygglarver är så bra foder. finns bättre!

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inka

                            Fast nu var det ju inte riktigt det tråden handlade om. Jag hoppas kampisen blir piggare av annat foder. Själv får jag aldrig kampfiskar att överleva med något sällskap alls. Någon gång har någon börjat knapra på fenorna och annars har dom bara blivit slöa och dött. Hade kamphonor också ett tag, fick ta bort dom från kamphanen för att dom spöade honom. Däremot levde dom längre i ett annat kar än vad jag fått hanar att göra.

                            Håller tummarna för att din kampis klarar sig.
                            Kampfiskar vilken art som helst hålls bäst i artakvarium. 1hane och ett gäng honor.

                            Kommentar

                            • FamiljenMårtensson
                              • October 2008
                              • 93

                              #15
                              Ursprungligen postat av Flaxss
                              du ska inte mata han med kampfiskhonor !!utan ha som sällskap. han kan ju inte ha rödamygglarver som sällskap.

                              jag har odlat kampfisk länge och inte haft problem med att ha hane och honor tillsammans. dock kan dom bli aggressiva vid lektider och det hjälper man igenom dels att ta sönder boet och avbryta eller ha mycket växter så ev honor kan gömma sig. kampfiskar är sociala fiskar och mina verkar alltid trivas bättre med att ha honor än utan.

                              deuustom tycker inte jag rödamygglarver är så bra foder. finns bättre!

                              Haha, nej, jag tänkte inte direkt mata honom med honorna :P Men problemet är att han slår ju ihjäl dem om de inte vill leka med honom. Så de i djuraffären föreslog att vi skulle ge honom ett foder med typ ''kött'' i. Vi hade ett foder innan som innehöll ''kött'', men vi bytade sedan till ett växtfoder, eftersom vi inte visste att han behövde mer näring.

                              Mygglarverna blev upptäckta av honom direkt, och sedan har vi börjat med att ge ''kött''-fodret igen. Det visade sig också att vi eventuellt matat lite för mycket innan, toppen av en tesked räcker till 10 fiskar, och vi har matat en fjärdedels tesked innan

                              Nu har han iallafall piggnat till, kommer när det är mat och simmar som vanligt, dock lägger han sig i vår lilla Korall-sten (Det är en vit sten, men den väger typ inget) och tar en liten tupplur
                              Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                              Kommentar

                              Arbetssätt...