Platy-sjukdom?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joezoo
    • December 2008
    • 6

Platy-sjukdom?

Hade för några vecka sedan en platy som fått en underlig sjukdom. Magen avmagrade, ryggen blev krökt och den drog ihop stjärtfenan nedåt. Dessutom blev fjällen skrovliga och fula. I övrigt verkade den fullt frisk, den var pigg, simmade runt och åt ordentligt. På nätterna blev den lite mer hängig. Vi behandlade den med salt men det hjälpte inte. För någon vecka sedan dog den, strax efter en tidigare platy med liknande symptom.

Nu har vi ännu en fisk med samma symptom, och vill inte förlora den med. Finns det något botemedel, eller ska vi avliva den så den slipper lida? Eftersom det är precis samma symptom är jag säker på att den kommer dö om vi inte gör något.

Dessutom vore det tråkigt om hela platystammen dog ut på grund av den här sjukdomen. Är det någon som vet vad man kan göra?

Inga andra fiskar än platys har drabbats (Har mollys, kardinaltetror, rödmunstetror, siamensis, räkor och en ancistrus). Dessutom har de klarat sig utmärkt i många månader sedan vi köpte dem, så jag tror inte det kan bero på skötsel eller något fel i akvariet i allmänhet. Däremot flyttade vi akvariet till ett annat rum strax innan de här problemen började, så det kanske kan spela in?

Blir jätteglad om nåon har nåt tips som gör att vi slipper förlora fler av våra fina och trevliga platys.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Prova att tillsätta salt, 0,5 dl/ 100 liter vatten så kanske den repar sig.
    Det är ganska vanligt att ungfödare gör på det viset du har beskrivit, och det kallas för torpedsjuka och brukar för det mesta tyvärr leda till döden.
    Och välkommen hit förresten!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

denna avmagring beror troligen på en form av tarmflaggelat (finns ofta i fiskens tarmsystem utan att ge besvär) men som pga olämpligt, ensidigt foder och/eller stress har förökat sig ohämmat och förbrukar den näring som fisken får i sig och fisken blir utan näring och svälter! Antingen bör du nog ta bort de som är drabbade eller behandla med bactopur! givetvis också ge varierat foder och en hel del vegetabiliskt tex algtabletter, vegetabiliska flingor!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• joezoo
        • December 2008
        • 6

Ursprungligen postat av ansjo
        Prova att tillsätta salt, 0,5 dl/ 100 liter vatten så kanske den repar sig.
        Vi provade salt på den förra fisken, utan resultat. Är det värt att utsätta nästa för stressen att plockas upp osv för att prova samma behandling igen?

Det är ganska vanligt att ungfödare gör på det viset du har beskrivit, och det kallas för torpedsjuka och brukar för det mesta tyvärr leda till döden.
        Torpedsjuka låter som ett passande namn eftersom fisken blivit mer strömlinjeformad på sätt och vis. Vore dock kul om det gick att behandla...

Och välkommen hit förresten!
        Tack!

Kommentar

• joezoo
          • December 2008
          • 6

Ursprungligen postat av åheim
          denna avmagring beror troligen på en form av tarmflaggelat (finns ofta i fiskens tarmsystem utan att ge besvär) men som pga olämpligt, ensidigt foder och/eller stress har förökat sig ohämmat och förbrukar den näring som fisken får i sig och fisken blir utan näring och svälter!
          Har gett dem vanliga flingor och algtabletter samt då och då röda mygglarver. Dessutom käkar de på alla växter, alger och rötter mm som finns i akvariet, så jag har svårt att tro att det beror på ensidigt foder. Däremot blev de säkert stressade vid flytten.

Ursprungligen postat av åheim
          Antingen bör du nog ta bort de som är drabbade eller behandla med bactopur!
          Ska prova bactopur. Men det hjälper inte mot torpedsjuka, eller?

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Tveksamt, men du kan alltid prova. Meddela gärna hur det gick, antingen det slutade lyckligt eller inte.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• joezoo
              • December 2008
              • 6

Köpte Sterazin på djuraffärn, de trodde det kunde hjälpa. Men nu ser vi att det ska behandlas i flera dagar, samt att man inte får ha skaldjur i akvariet och vi har ju 2 räkor, så vi skippar nog den.

Tänkte plocka upp och ta bort den som är krokig nu, men jag hade inte hjärta att döda den när den simmar så piggt och äter duktigt som alla de andra fiskarna

Nu kör vi en saltbehandling av hela akvariet istället, tror dock inte det kommer hjälpa eftersom vi behandlade den förra sjuka fisken med salt och den dog i alla fall.

Tror ni det är bäst att döda den sjuka i alla fall?

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Ja...tyvärr.
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naugthy
                  • February 2008
                  • 531

Min platy Dottie ser också konstig ut men hon är mer krokig i ryggen och huvudet är snett. Iblans får hon ett ryck och sprattlar till och liksom sprattlar runt i en liten cirkel samtidigt som hon simmar ned. Finns det nått man kan göra?
                  "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                  "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Nej, det är tveksamt att du kan göra annat än ta bort den...
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naugthy
                      • February 2008
                      • 531

okej tack för svaret
                      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

Kommentar

• HannasMamma
                        • January 2009
                        • 1

Hej!

Är ny här och inte haft mitt lilla akvarium så länge men har råkat ut för 2 st Platys med bölder och krökt rygg. Misstänkte då ngn mask och köpte Axilur i flytande form och har behandlat karet, den krökta fisken är rak igen och alla mår bra! Allt efter bara första behandlingen.............

Kommentar

• joezoo
                          • December 2008
                          • 6

Har fått ta bort 2 st till nu som fått samma symptom. Nu har vi 2 st platy kvar som ännu inte fått sjukdomen, ta i trä.

Ska prova Axilur om någon av dem får samma sak, dock har ingen av de andra haft några bölder.

Kommentar

• mahl
                            • November 2005
                            • 13

Jag har råkat ut för samma sak men då var de dalmartiner mollysar. Hela gänget jag köpte dog på samma sätt. Min bror köppte sammtidigt å hans överlevde ett tag längre och dom avla av sig duktigt. Efter en tid hände samma sak med alla yngel. Jag gick senare till butiken där jag köppt dom och han hade haft samma problem men då hade inte alla dött.

Kommentar

Arbetssätt...