Sjukdom, snÄlla hjÄlp !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ATIX
    • September 2006
    • 96

    #16
    Ursprungligen postat av JojjeN
    Nu blir jag så in i helvete förbannad! Du gjorde inte ett skit, och du brydde dig inte ett skit om vad vi sa! Om du gjort som vi sa från början, så hade han levt nu! Problemen kom för att du sket i fisken!

    Och nej! Skaffa inte en hund! Det är inte lättare, du ska ut med den minst 3 gånger om dagen (Helst mer, vi går 5 ggr om dagen, två korta och 3 långa rundor. Då menar jag kort = 15 minuter Lång = MINST 40 minuter), den ska ges mat 1-2 gånger, behöver uppfostras och göras rumsvänlig, veterinär besiktigas, osv.

    Och du kan inte ens ta hand om en fisk efter alla våra råd! Då kan du absolut inte sköta en hund. Det är inte bara att låta den gå hemma med lite mat och vatten och kela med ibland.

    Kom igen alltså. Det är väl inte säkert att fisken hade levt bara för att han/hon hade gjort som ni sa här, eller hur? Det är lite trial and error som gäller för många och med åren kommer erfarenhet om hur man ska handskas med djur. Det stora problemet är djuraffären som vill ha profit - det är där ni borde lägga er ilska och inte på någon ung och oerfaren.

    Jag minns själv när jag skaffade ett akvarium när jag var väldigt ung. Jag kunde ingenting om sånt då utan man frågade djuraffären och fick - vad jag vet i dag - felaktiga svar. Åtminstone kunde man tolka om en del svar så att det blev fel. Jag köpte t ex många fiskar direkt när jag köpte akvariet på den tiden och vissa dog och man köpte fler men aldrig att jag fick veta ingående om nitrit och nitrat och hur allting hängde ihop.

    I dag vet jag lite mer och har precis skaffat ett nytt akvarie, efter uppehåll i runt 20 år. Så nu ska det nog gå bättre för mig.

    Man ser även på livet lite olika beroende på vilken ålder eller fas man är i. Tänk tillbaka på er själva och se hur ni själva har agerat i olika frågor tidigare, ja kanske bara för någon dag sen gjorde ni något dumt? Så känner jag iaf att hur fan kunde jag göra si eller så och det behöver inte handla om 15 år tillbaka i tiden. Vi lever i nuet och det är där vår verklighet finns.

    Sen agerar man också mer felaktigt ju mer "panikslagen" man är när ett problem uppstår. Man tänker inte rationellt och logiskt utan handlar efter någon impuls, även om man läst att man borde göra annorlunda.

    Så för fan - skärp till er!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ursprungligen postat av ATIX
      Kom igen alltså. Det är väl inte säkert att fisken hade levt bara för att han/hon hade gjort som ni sa här, eller hur? Det är lite trial and error som gäller för många och med åren kommer erfarenhet om hur man ska handskas med djur. Det stora problemet är djuraffären som vill ha profit - det är där ni borde lägga er ilska och inte på någon ung och oerfaren.

      Jag minns själv när jag skaffade ett akvarium när jag var väldigt ung. Jag kunde ingenting om sånt då utan man frågade djuraffären och fick - vad jag vet i dag - felaktiga svar. Åtminstone kunde man tolka om en del svar så att det blev fel. Jag köpte t ex många fiskar direkt när jag köpte akvariet på den tiden och vissa dog och man köpte fler men aldrig att jag fick veta ingående om nitrit och nitrat och hur allting hängde ihop.

      I dag vet jag lite mer och har precis skaffat ett nytt akvarie, efter uppehåll i runt 20 år. Så nu ska det nog gå bättre för mig.

      Man ser även på livet lite olika beroende på vilken ålder eller fas man är i. Tänk tillbaka på er själva och se hur ni själva har agerat i olika frågor tidigare, ja kanske bara för någon dag sen gjorde ni något dumt? Så känner jag iaf att hur fan kunde jag göra si eller så och det behöver inte handla om 15 år tillbaka i tiden. Vi lever i nuet och det är där vår verklighet finns.

      Sen agerar man också mer felaktigt ju mer "panikslagen" man är när ett problem uppstår. Man tänker inte rationellt och logiskt utan handlar efter någon impuls, även om man läst att man borde göra annorlunda.

      Så för fan - skärp till er!
      För 15 år sedan var jag inte ens född, så det blir svårt.

      Jag är 13, dvs. 2 år äldre än hon i tråden, och jag tror inte hon har särskilt mycket svårare att fatta än jag när vi för 3 månader sedan sa åt henne att köpa nytt akvarium.

      Likväl som vi sa åt henne att inte ha de två ensamma kardinaltetrorna där, som hon ändå lät gå tills dom dog.



      Vi har ju alla olika åsikter, men jag blir förbannad på sånt djurplågeri, och då hjälper det inte om du kommer här och "Nemen ojdå bli inte arg för att hon plågar djuren efter alla tillsägelser"
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • ATIX
        • September 2006
        • 96

        #18
        Ursprungligen postat av JojjeN
        För 15 år sedan var jag inte ens född, så det blir svårt.

        Jag är 13, dvs. 2 år äldre än hon i tråden, och jag tror inte hon har särskilt mycket svårare att fatta än jag när vi för 3 månader sedan sa åt henne att köpa nytt akvarium.

        Likväl som vi sa åt henne att inte ha de två ensamma kardinaltetrorna där, som hon ändå lät gå tills dom dog.



        Vi har ju alla olika åsikter, men jag blir förbannad på sånt djurplågeri, och då hjälper det inte om du kommer här och "Nemen ojdå bli inte arg för att hon plågar djuren efter alla tillsägelser"
        Lär dig skilja på päron och äpplen först!

        Djuraffären sa en sak! Sen ska allt det ändras? Vem säger att hon(?) får ha ett större akvarium? Vem säger att hon har råd med det? Det finns så många olika faktorer som spelar in här! Och sen att nån har mage att klaga på henne(?) är i mina ögon bara sorgligt alltså.

        Så "bara två år äldre"! Det är bedrövligt att du i din ålder inte minns klarare hur det var när man var elva år generellt men specifikt för dig. Inte ens du är samma människa som du var för två år sen.

        Problemet är att det är så lätt att döma andra. Den rike ser inte den fattigas problem och den erfarne ser inte den oerfarnes problem. Inte konstigt världen består av krig, våldtäkter och misshandel...... *gash*

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Ursprungligen postat av ATIX
          Lär dig skilja på päron och äpplen först!

          Djuraffären sa en sak! Sen ska allt det ändras? Vem säger att hon(?) får ha ett större akvarium? Vem säger att hon har råd med det? Det finns så många olika faktorer som spelar in här! Och sen att nån har mage att klaga på henne(?) är i mina ögon bara sorgligt alltså.

          Så "bara två år äldre"! Det är bedrövligt att du i din ålder inte minns klarare hur det var när man var elva år generellt men specifikt för dig. Inte ens du är samma människa som du var för två år sen.

          Problemet är att det är så lätt att döma andra. Den rike ser inte den fattigas problem och den erfarne ser inte den oerfarnes problem. Inte konstigt världen består av krig, våldtäkter och misshandel...... *gash*
          Och vem säger att hon inte bara kunde gå ner med fisken till djuraffären och köpa mindre när vi sa åt henne? Billigt, lätt, och bra

          När jag var 11 hade jag kontakt med min föräldrar, bra nog för att jag skulle kunna diskutera med dom om en lösning på problem!

          Jag fick mycket skit över internet när jag var 11, men jag blev då fan inte överbeskyddad av massa vuxna på ett forum, utan jag tog tag i det själv, och fixade det. Detta antar jag i första hand att även andra 11 åringar ska kunna, för vad ska jag gå efter om inte vad jag själv upplevt?

          Varje dag ser jag folk över 9 år klara av att diskutera med väldigt mycket äldre folk på forum, och då tgår jag självklart från att en 11 åring ska kunna göra det utan att skriva "Jag blev ledsen", lämna forumet, och låta en massa vuxna ge skit till dom som "trakasserade" henne.
          Senast redigerad av JojjeN; 21 November 2008, 17:05.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            Sen vet jag att hon fått överdrivet mycket skit varje gång hon skrivit här, men jag anser att varje gång varit tillräckligt förtjänad för att hon inte ska kunna säga att vi varit förjävliga mot henne.

            Vi skriver här för att hjälpa, inte för att jävlas med någon.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Mahonki
              • November 2008
              • 65

              #21
              Lägg ner pajkastningen nu!

              Jag undrar mest varför hennes (hon har själv tidigare påpekat att hon är just en hon) föräldrar inte gjorde något åt saken? Även om hon hade sin skål i "sin stuga" så visste de ju om det... varför skulle de inte kunna hjälpa henne att köpa ett begagnat akvarium om det skulle kunnat rädda fiskarna (eller lämna tillbaka dem om de nu vägrar köpa)?

              Det är ju fel hela vägen!
              1. Affären: för att de säljer skålen och fiskarna till henne.
              2. Varken hon eller hennes föräldrar (som har det största ansvaret i det hela) har läst på innan de köpte.
              3. Hon frågar på forumet varför de mår dåligt och får förklarat för sig att de bor för trångt i 16 liter, är för få tetror då de lever i stim och är för dålig vatten kvalité p.g.a. bl.a. den lilla volymen. Hon blir även varnad för att "fiskarna kommer att dö om de inte får ett större akvarium".
              4. Tetrorna dör och hon tycker att det inte behövs ett större akvarium då - hon har då fortfarande inte lyssnat eller läst på om kampfisken.
              5. Föräldrarna gör inget åt saken.
              6. Kampfisken dör och hon är arg för att alla är "elaka" mot henne på forumet... *suck.*

              Som sagt: fel hela vägen. Om hon nu hade brytt sig om fiskarna hade hon läst på när hon fick veta att hon borde göra det, förstått att 16 liter är för lite (alla har påpekat detta ett antal gånger för henne) och vädjat till sina föräldrar att rädda fisken eller lämna tillbaka den/hitta ett nytt hem till den. Punkt slut.
              Senast redigerad av Mahonki; 21 November 2008, 17:16.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Ursprungligen postat av Mahonki
                Lägg ner pajkastningen nu!

                Jag undrar mest varför hennes (hon har själv tidigare påpekat att hon är just en hon) föräldrar inte gjorde något åt saken? Även om hon hade sin skål i "sin stuga" så visste de ju om det... varför skulle de inte kunna hjälpa henne att köpa ett begagnat akvarium om det skulle kunnat rädda fiskarna (eller lämna tillbaka dem om de nu vägrar köpa)?

                Det är ju fel hela vägen!
                1. Affären: för att de säljer skålen och fiskarna till henne.
                2. Varken hon eller hennes föräldrar (som har det största ansvaret i det hela) har inte läst på innan de köpte.
                3. Hon frågar på forumet varför de mår dåligt och får förklarat för sig att de bor för trångt 1 16 liter, är för få tetror då de lever i stim och är för dålig vatten kvalité p.g.a. bl.a. den lilla volymen. Hon blir även varnad för att "fiskarna kommer att dö om de inte får ett större akvarium".
                4. Tetrorna dör och hon tycker att det inte behövs ett större akvarium då - hon har då fortfarande inte lyssnat eller läst på om kampfisken.
                5. Föräldrarna gör inget åt saken.
                6. Kampfisken dör och hon är arg för att alla är "elaka" mot henne på forumet... *suck.*

                Som sagt: fel hela vägen. Om hon nu hade brytt sig om fiskarna hade hon läst på när hon fick veta att hon borde göra det, förstått att 16 liter är för lite (alla har påpekat detta ett antal gånger för henne) och vädjat till sina föräldrar att rädda fisken eller lämna tillbaka den/hitta ett nytt hem till den. Punkt slut.
                Men hela vägen var det HON som kunde göra skillnad, men det gjorde hon inte. Föräldrarna tittade aldrig dethär forumet och kunde veta. Det var hennes uppgift att säga till dom.

                Det var exakt det jag ville få fram-
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • ATIX
                  • September 2006
                  • 96

                  #23
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Och vem säger att hon inte bara kunde gå ner med fisken till djuraffären och köpa mindre när vi sa åt henne? Billigt, lätt, och bra

                  När jag var 11 hade jag kontakt med min föräldrar, bra nog för att jag skulle kunna diskutera med dom om en lösning på problem!

                  Jag fick mycket skit över internet när jag var 11, men jag blev då fan inte överbeskyddad av massa vuxna på ett forum, utan jag tog tag i det själv, och fixade det. Detta antar jag i första hand att även andra 11 åringar ska kunna, för vad ska jag gå efter om inte vad jag själv upplevt?

                  Varje dag ser jag folk över 9 år klara av att diskutera med väldigt mycket äldre folk på forum, och då tgår jag självklart från att en 11 åring ska kunna göra det utan att skriva "Jag blev ledsen", lämna forumet, och låta en massa vuxna ge skit till dom som "trakasserade" henne.

                  Vi är olika som människor. Öppna ögonen och gå en runda på stan så kommer du se hemlösa, alkoholister, rika affärsmän och en massa andra som är ute och går. Det är här det hänger. Vi människor ska hjälpa i den utsträckning vi kan men den dagen vi börjar döma folk - då är vi själva ute på mycket halt vatten. Vad blir positivt av att döma folk? Oftast ingenting antar jag. Men information skadar aldrig och sen får vi inse att människor oavsett ålder gör misstag och saker som inte är det "bästa".

                  Det räcker att konstatera att beteendet inte var "det bästa" och sen göra det "bästa" själv.

                  Så alla som inte vill ha rena fighterna är överbeskyddande? Jag ser ingen anledning att attackera på det sättet flera gjort. Men har du exempel på där saker blivit bättre istället för sämre på det sättet så får du gärna visa mig.

                  Självklart utgår man oftast från sig själv då det är enklast men jag tror vi måste vidga våra vyer och se saker från ett annat perspektiv.

                  Kommentar

                  • ATIX
                    • September 2006
                    • 96

                    #24
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Sen vet jag att hon fått överdrivet mycket skit varje gång hon skrivit här, men jag anser att varje gång varit tillräckligt förtjänad för att hon inte ska kunna säga att vi varit förjävliga mot henne.

                    Vi skriver här för att hjälpa, inte för att jävlas med någon.

                    Jo, det tror och hoppas jag att vi gör. Men ibalnd tror jag man kan vara mer pedagogisk. Speciellt eftersom vi inte vet så mycket om hennes bakgrund.

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #25
                      Ursprungligen postat av ATIX
                      Jo, det tror och hoppas jag att vi gör. Men ibalnd tror jag man kan vara mer pedagogisk. Speciellt eftersom vi inte vet så mycket om hennes bakgrund.
                      Jag skulle tro att ilskan beror på att Shadow4ever startat flera andra trådar om sina fiskar och redan i somras fick välmenande pedagogiska råd från flera användare. När råden inte följs och problem fortsätter att uppstå är det svårt att hjälpa till ytterligare. Men jag håller med om att man ska försöka hålla en trevlig ton på forumet, oavsett ålder på den man skriver till.

                      Tycker att Zoopets medlemmar oftast har stor förståelse för att man som nybörjare kan göra fel och kanske har fått dåliga råd från affären. De arga kommentarerna brukar dyka upp först när nybörjarna trots råd, tips och i vissa fall t o m erbjudanden om att få gratis akvarium(!) ändå inte följer råden, och fortsätter söka efter en "quick fix" på problem som inte kan lösas så enkelt.

                      Om problemen verkar bero på miljön fiskarna lever i eller sättet de sköts på, vad ska man ge för råd, om man inte får säga till folk att ändra på detta? Jag tror att man, oavsett ålder och kunskapsnivå, har större hjälp av råd som verkligen kan göra nytta än av råd som bara syftar till att göra en glad. Får man inte reda på att man gör något fel får man ju heller ingen chans att rätta till det. Det om något vore väl taskigt?
                      Senast redigerad av Salta Katten; 21 November 2008, 18:58.

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #26
                        Ursprungligen postat av ATIX
                        Jo, det tror och hoppas jag att vi gör. Men ibalnd tror jag man kan vara mer pedagogisk. Speciellt eftersom vi inte vet så mycket om hennes bakgrund.
                        Vi som har läst hennes trådar från första början, och gett pedagosiska svar, blir irriterade då hon inte föjt ett enda råd och sen blir sur på oss för att fisken blev sjuk och hon fick inte sitt mirakelråd för att rädda fisken, ett råd som inte finns för att det var fiskens miljö det var fel på.
                        Har råd eller ej, från första stund hon fick veta att fisken inte kunde bo i skålen så hade hon kunnat kolla efter gratisannonser på gamla kar, eller sälja jultidningar osv.
                        Har ju kontakt med en kille på 9 (!) år som sålt jultidningar och sparat veckopengen under ett helt år för att skaffa sig det djur han vill ha och fylla dess behov.

                        Så nej, åldern tycker jag inte har med det hela att göra, däremot omdömet, då hon fått råd som hade kunnat rädda fisken i tid, men hon gjorde inget istället.

                        Jag kommer aldrig acceptera missförhållanden då husdjur är inblandade, oavsett ålder! Du kanske tycker det är ok att lite fiskar strycker med, jag tycker det är fruktansvärt då man hade kunnat undvika det hela! Har man fått med sig fel saker hem till fisken och inte har råd- sälj den vidare eller lämnat tillbaka den! Det var 3 liv som gick åt här enligt min mening -helt i onödan.

                        Ja, butiken gjorde fel, och det fick hon reda på, men valde att vara passiv.

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          #27
                          Handlar nog mycket om livserfarenhet också, när jag var 11 år och frågade något i en affär så utgick jag från att personen som gav råd kunde sina saker, då skulle jag mer lita på en som jobbar med fiskar än folk jag inte träffat på internet.

                          alltså hamnar man i en knepig sits om man får motstridiga uppgifter...

                          Nu när man är äldre och sett mer saker så vet man att det lika gärna kan vara rent bullshit som man får höra i affärer, t.o.m oftare fel än rätt.



                          Det är aldrig okej att låta ett djur lida, men det kanske inte är lätt för en utan livserfarenhet att skilja åt vilka man ska lyssna på och vilka man inte ska lyssna på, speciellt när idiotiska akvarieförsäljare som man tycker ska ha lite ansvar verkligen skiter i vad som händer efter man sålt sina saker.

                          Kommentar

                          • ATIX
                            • September 2006
                            • 96

                            #28
                            Ursprungligen postat av Salta Katten
                            /---/
                            Om problemen verkar bero på miljön fiskarna lever i eller sättet de sköts på, vad ska man ge för råd, om man inte får säga till folk att ändra på detta? Jag tror att man, oavsett ålder och kunskapsnivå, har större hjälp av råd som verkligen kan göra nytta än av råd som bara syftar till att göra en glad. Får man inte reda på att man gör något fel får man ju heller ingen chans att rätta till det. Det om något vore väl taskigt?
                            Jag har väl aldrig påstått att man ska göra någon glad i första hand utan jag skrev väl att informationen var det viktigaste. Självklart ska man få reda på när man gör fel eller rätt, men det kändes som det fanns massor av annat också i tidigare inlägg. Sen kan man ju även ha förståelse att det kan vara jobbigt när en person inte ändrar sitt beteende när det är "uppenbart" att det ska ändras. Men för den delen är inte "påhopp" acceptabelt.

                            Kommentar

                            • ATIX
                              • September 2006
                              • 96

                              #29
                              Ursprungligen postat av Linapina
                              /---/

                              Jag kommer aldrig acceptera missförhållanden då husdjur är inblandade, oavsett ålder! Du kanske tycker det är ok att lite fiskar strycker med, jag tycker det är fruktansvärt då man hade kunnat undvika det hela! Har man fått med sig fel saker hem till fisken och inte har råd- sälj den vidare eller lämnat tillbaka den! Det var 3 liv som gick åt här enligt min mening -helt i onödan.

                              Ja, butiken gjorde fel, och det fick hon reda på, men valde att vara passiv.
                              När man medvetet "plågar" djur i en eller annan mening är det ju helt klart ett felaktigt beteende. Det håller jag med om. Kritisera beteendet men inte personen i fråga.

                              Sen kan man även orsaka "plåga" utan att det är medvetet ju. Och även om man blir handlingsförlamad och "plågar" vidare är det inget medvetet anser jag. Dock borde man väl kanske växa som människa där och ta bättre beslut och handla därefter.

                              Det är enkelt att säga att man ska engagera sig väldigt för att rädda en fisks liv genom att läsa annonser och lämna fiskar hit eller dit. Dessvärre är väl människan rent generellt dålig på att ta tag i sånt. Enklare att engagera sig åt andra hållet när man ska skaffa fiskar t ex.

                              Kommentar

                              • ATIX
                                • September 2006
                                • 96

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mobster
                                Handlar nog mycket om livserfarenhet också, när jag var 11 år och frågade något i en affär så utgick jag från att personen som gav råd kunde sina saker, då skulle jag mer lita på en som jobbar med fiskar än folk jag inte träffat på internet.

                                alltså hamnar man i en knepig sits om man får motstridiga uppgifter...

                                Nu när man är äldre och sett mer saker så vet man att det lika gärna kan vara rent bullshit som man får höra i affärer, t.o.m oftare fel än rätt.



                                Det är aldrig okej att låta ett djur lida, men det kanske inte är lätt för en utan livserfarenhet att skilja åt vilka man ska lyssna på och vilka man inte ska lyssna på, speciellt när idiotiska akvarieförsäljare som man tycker ska ha lite ansvar verkligen skiter i vad som händer efter man sålt sina saker.
                                Väl sammanfattat och bra sagt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...