Vilken sjukdom, bakterie eller svamp? BILD

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

Vilken sjukdom, bakterie eller svamp? BILD

Jag har fått problem med ett av mina akvarium. Det började för en vecka sedan, en av fiskarna (en black Molly) fick vita små fläckar på kroppen. Såg inte ut som vitaprick, och det var inga större utväxter och trodde då att det var något bakteriellt.

Provade då en kur med Esha 2000, men det blev bara marginell skillnad. Har efter det behandlat det under 3 dagar med Sera Bactopur utan vidare resultat. Efter första dygnet tyckte jag att det blev aningen bättre med Bactopur, men nu är det lika illa igen (om inte värre).

Ursäkta den urdåliga kvalitén på denna bild, men det var så gott som omöjligt att få en bra bild i det medicingröna vattnet och på de skygga sjuka fiskarna. Vet inte om det syns så bra på bilden men fisken är prickig (har olika stora vita prickar/partier) på kroppen, och på vissa ställen hänger det som vita slemtrådar.

Har sökt runt på sidor på nätet, bland annat på JBLs hemsida där man kan diagnostisera via bilder. Hittar ingen bild på någon fisk där som ser ut att ha exakt detta, förutom möjligen Ichthyophthirius eller Oodinium, men de är inte heller direkt lika.

Kan det vara en svampinfektion? Kan ni ge några råd till vad jag ska prova att medicinera med? Vet inte vad jag ska ta mig till. Två fiskar har strykigt med redan (1 silvermolly och 1 rubingurami) och vill inte förlora fler.

Det jag misstänker var det som startade det hela var då jag flyttade in Mollysarna till karet från ett annat större kar för ca 2 veckor sedan. Kanske är det stressrelaterat eller så!?

Tacksam för hjälp!!!!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Fridas; 17 November 2008, 02:56.
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Jag skulle gissa på Costia som primär sjukdom med svampangrepp som sekundär följdsjukdom.
    Höj tempen till runt 27-28 grader och lindra symptomen med 0,5 dl salt/100 liter vatten. Om det är Costia botar du den med vitaprick medicin.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Fridas
      • September 2007
      • 629

Vad är costia och vad kommer det av? Kan det vara stress eller liknande?

Kommentar

• Guest

Jag hade bara behandlat med salt i ett litet karantän kar. (o tempen som ansjo skriver, förhöjd)
        Första dygnet halv dos, andra full dos (1/100), tredje halvdos. (VB för att sänka salthalten)
        4:e-7:e dygnet dagliga VB tills saltmängden är typ 1/10, sen tillbaks i ordinarie kar.

Till alla VB använd dig av vattnet i ordinarie kar.
        Om det återkommer så överväg att alltid ha salt i karet om du inte redan har det.

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Ursprungligen postat av Fridas
          Vad är costia och vad kommer det av? Kan det vara stress eller liknande?
          Här kan du läsa om Costia och även andra sjukdomar och botemedel för dessa: http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• FamiljenMårtensson
            • October 2008
            • 93

Har haft exakt samma symptom på 2 av mina. Båda dog :/
            Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
              Har haft exakt samma symptom på 2 av mina. Båda dog :/
              Det brukar gå den vägen tyvärr.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av Fridas
                Jag har fått problem med ett av mina akvarium. Det började för en vecka sedan, en av fiskarna (en black Molly) fick vita små fläckar på kroppen. Såg inte ut som vitaprick, och det var inga större utväxter och trodde då att det var något bakteriellt.

Provade då en kur med Esha 2000, men det blev bara marginell skillnad. Har efter det behandlat det under 3 dagar med Sera Bactopur utan vidare resultat. Efter första dygnet tyckte jag att det blev aningen bättre med Bactopur, men nu är det lika illa igen (om inte värre).

Ursäkta den urdåliga kvalitén på denna bild, men det var så gott som omöjligt att få en bra bild i det medicingröna vattnet och på de skygga sjuka fiskarna. Vet inte om det syns så bra på bilden men fisken är prickig (har olika stora vita prickar/partier) på kroppen, och på vissa ställen hänger det som vita slemtrådar.

Har sökt runt på sidor på nätet, bland annat på JBLs hemsida där man kan diagnostisera via bilder. Hittar ingen bild på någon fisk där som ser ut att ha exakt detta, förutom möjligen Ichthyophthirius eller Oodinium, men de är inte heller direkt lika.

Kan det vara en svampinfektion? Kan ni ge några råd till vad jag ska prova att medicinera med? Vet inte vad jag ska ta mig till. Två fiskar har strykigt med redan (1 silvermolly och 1 rubingurami) och vill inte förlora fler.

Det jag misstänker var det som startade det hela var då jag flyttade in Mollysarna till karet från ett annat större kar för ca 2 veckor sedan. Kanske är det stressrelaterat eller så!?

Tacksam för hjälp!!!!
                Hur stort är karet Hur mycket fisk har du i det? vad har du för filtrering? vattenbyten?
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• FamiljenMårtensson
                  • October 2008
                  • 93

Kan man höja tempen även fast man har Guppys, Dvärgguramis och en kampfisk? eller måste de ständigt ha 26 grader?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Kan man höja tempen även fast man har Guppys, Dvärgguramis och en kampfisk? eller måste de ständigt ha 26 grader?
                    Menar du ständigt eller vid sjukdomsbehandling?
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• FamiljenMårtensson
                      • October 2008
                      • 93

Vid behandling.

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Vid behandling.
                        ja du kan gott höja till 28-29 grader! ska tilläga att samtliga dina arter klarar höga temperaturer...
                        Senast redigerad av åheim; 19 November 2008, 17:50.
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• FamiljenMårtensson
                          • October 2008
                          • 93

Okej ! Då ska jag höja =)

Kommentar

• Fridas
                            • September 2007
                            • 629

Tänkte bara tala om att mina fiskar är friska igen. Kuren med salt och vitaprick medicin funkade kanon. Har gjort ett 25% vattenbyte och tillsatt nitrivec nu 4 dagar efter sista medicindagen för att skapa lite balans igen. Har än så länge (peppa peppa) sluppit nitrit efter medicinen i alla fall.

Tusen tack för hjälpen!!!

Kommentar

Arbetssätt...