Otocinclus - Sjuk. Ge gärna råd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

Otocinclus - Sjuk. Ge gärna råd

Upptäckte precis att en av mina förtjusande ottosar har blivit sjuk.

Vad är det för något? Svamp/Bakteriell?

Vilka åtgärder skall jag vidta?

Han skall räddas, kosta vad det kosta vill. (tjejens favorit)
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Det är mycket riktigt svamp/mögel, Saprolegnia eller liknande. Kanske fisken haft ett sår där vävnad dött och börjat mögla.

Behandling med medel mot svamp. Jag skulle föreställa mig att t.ex. TetraMedica General Tonic borde bita på Saprolegnia.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• JonasN
      • September 2008
      • 357

Tack så mycket, gissade på svamp. Men den regelbundna formen samt att "trådarna" såg ut att ha knoppar gjorde mig tveksam.

Så bara att plocka ut firren och behandla honom i ett karantänskar? Hur stort kar är lämpligt att ha som backupkarantänsakvarium?

Kommentar

• Jens A.
        • March 2007
        • 5026

Ursprungligen postat av JonasN
        Tack så mycket, gissade på svamp. Men den regelbundna formen samt att "trådarna" såg ut att ha knoppar gjorde mig tveksam.

Så bara att plocka ut firren och behandla honom i ett karantänskar? Hur stort kar är lämpligt att ha som backupkarantänsakvarium?
        Mitt är 24 liter, och det fungerar bra. I det kör jag en liten minipump helt utan filtermassa.

Det finns även gott om andra effektiva svampmediciner, som t ex Fungistop och Dessamor. Mediciner som enbart tar svamp, kan du faktiskt köra direkt i huvudakvariet, om du vill.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• JonasN
          • September 2008
          • 357

Tack Jens. Nu blir det att ta en biltur och införskaffa lite medicin och ett backupkar.

Kommentar

• Nina82
            • January 2008
            • 6610

Finns billiga plastakvarium/terrarium som funkar fint som medicineringskar. Vi har ett sådant iaf
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Jo, knopparna... Min första tanke var att det var sporkapslar från svampen, men de ser nästan ut som bägare, och då är det någon form av klockdjur/ciliat. Kanske Epistylis; jag har aldrig sett Epistylis, men beskrivningen passar. I så fall borde vitaprickmedicin bita.

Ett tips är IKEAs plastback "flaj". Den funkar utmärkt som karantänkar och är mycket billig.
              Senast redigerad av Azur; 12 November 2008, 03:01.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• JonasN
                • September 2008
                • 357

Tack för tips och råd. Han strök dock med under natten i karantänskaret. Gjorde iallafall ett ärligt försök, även om det är rätt irrationellt att spendera 300 på en fisk som inte ens kosta 50kr.

Kommentar

• Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

Vad gör man inte för sina små
                  Beklagar..
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

Ursprungligen postat av JonasN
                    Tack för tips och råd. Han strök dock med under natten i karantänskaret. Gjorde iallafall ett ärligt försök, även om det är rätt irrationellt att spendera 300 på en fisk som inte ens kosta 50kr.
                    Poäng där, i Trelleborg kostade de 29 kr st..
                    Fast nästa gång är det kanske alla fiskar i karet och då är det bra att veta vad som fungerar.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

Arbetssätt...