doppvärmare + hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • criiillee
    • August 2008
    • 34

    doppvärmare + hinna på ytan

    hejsan!
    har börjat med att försöka odla olika fiskar och är ganska ny på detta.
    läste ett tag och beslutade mig för att införskaffa en art till och detta skulle bli kampfisk och som ni säkert vet så behöver dom ju lite varmare vatten så då fick man ju ta och inhandla en doppvärmare.

    satte igång vattnet och ner med det jag ville ha i, fixade en doppvärmare och i med den och lät de stå.

    ca 4-5 dagar efter jag lät fisken komma i så började det bilda en liten hinna på ytan och jag som aldrig hade hållt på med kampfisk tänkte att det antagligen var för han gjorde en massa bubblor(skum bo).

    men en dag senare tyckte jag hinnan verkat bli tjockare och såg lite ut som när olja hamnar på vattnet och fisken blev dålig, la sig på sidan och när den simmade såg det ut som ryckningar.
    Tog ut fisken och lät den simma i ett annat akvarium och bättra till sig.

    hade ingen aning om vad det var och så dum som man är försöker man starta upp igen.
    gör rent alla sakerna och låter akvariumet + någon dekoration stå i nästan en vecka med doppvärmare i(utan el), och ingen hinna bildades så då trodde jag det var bra igen men när jag sen satte akvariumet på plats där det skulle stå och satte i kontakten till värmaren så tog det bara ca en dag innan den bildades en hinna igen, är doppvärmaren sönder eller vad händer?
    har detta hänt någon annan?

    känns som något är fel med värmaren då där inte bildades någon hinna när den inte var inkopplad utan låg utan el.

    mvh crulle
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Definiera "odla"
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • criiillee
      • August 2008
      • 34

      #3
      få yngel :S?
      ville göra det med kampfisk och medans han byggde sitt skum bo så bildades en hinna. förlåt om det blivigt otydligt, fråga om ni inte förstår för behöver hjälp :/

      Kommentar

      • criiillee
        • August 2008
        • 34

        #4
        ingen som har någon aning:S?

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Hinnan är troligtvis en proteinhinna, brukar dyka upp i vid dålig ytcirkulation, hög matning eller utfodring med högt protein innehåll.

          Du är lite otydlig med vilken temperatur och volym akvariet har samt vilka andra fiskar du försöker odla, tekniska aspekter som filtrering osv underlättar även det.

          Skulle tro att vattnet lider av syrebrist men det kan även pga av hög belastning bildats farliga nivåer av nitrit.

          Rikta utblåset på filtret svagt uppåt så att det bryter vattenytan, det enda sätt vattnet syreberikas är genom vattenytan och ju högre ytvattencirkulation desto bättre syresättning, har filtret ett venturi(bubbelblås) så kan du dra på detta lite för att bryta ner proteinhinnan.

          Tillsätt även nitriväck för att skynda på denitrifieringen samt ev salt för att minimera effekten av nitriten hos fiskarna men för att avgöra om du har nitrit så får du införskaffa ett dropptest.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • criiillee
            • August 2008
            • 34

            #6
            okej, jag hade ingen pump i just då pga lite problem så det kan ha varit det som var felet.
            får testa igen med pump i och se om det blir bättre

            Där var inga andra fiskar i och nu när jag har testat med värmaren igen så har jag inte haft någon pump i medans jag låtit vattnet stå och bli redo ( för att se om hinnan dyker upp eller inte)

            tack för hjälpen ska testa med pump i

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Ytvattencirkulation är ett krav för att du överhuvudtaget skall kunna ha fiskar i baljan.
              Utan det kommer vattnet att förvandlas till syrefri giftig soppa ganska snart,varesig med eller utan värmare.
              Så sätt fart på filtret eller köp ett nytt innan du sätter i fisk...
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • criiillee
                • August 2008
                • 34

                #8
                har ingen fisk i när där inte är någon pump, testar bara just nu och försöker se om det är rent och kan funka igen.

                Kommentar

                Arbetssätt...