Suck - jag trodde jag kunde lösa det själv...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Suck - jag trodde jag kunde lösa det själv...

    Bukvattensot - Malawi - 2 akvarier smittade. Ett 450 L och ett 150 L.

    I 450 liters är det vad jag kan se endast en som är smittad (två andra redan urplockade och avlivade efter försök med intensivbad utan resultat).

    I 150-liters - förefaller två vara smittade (en tredje nyss avlivad).

    Nödvändiga mediciner finns hemma (Metronidazol och Nifurpirinol).

    Igår gjorde jag ett 50% vattenbyte i 450, kopplade ur ytterfiltret och slängde i ett svampfilter (powerhead+matta) som var rengjort och fräscht.
    Sen körde jag medicinering efter "boken" (eller Bukvattensots Medicinens ABC enligt ciklid.se).

    Eftersom jag haft ett par tre fiskar med BVS på en månad kunde jag bara dra slutsatsen att det finns nu i hela akvariet varför jag alltså medicinerade hela tanken.
    Ingen förbättring noterad ett dygn senare.

    Jag satte igår upp ett 54 L för att ha som reserv och eventuell karantän - men dit har jag nu flyttat flertalet från 150 liters - och håller på att tömma detta i skrivande stund.

    Tanken är att separera de två ur detta som förefaller smittade (sytråd, äter inte osv) och avliva dessa om de inte svarar på intensivbehandling. Resten går tillfälligt över i 54 L.

    Filtrerna görs rena i 150 L och det startas upp igen från scratch (med lite gegga från ett annat filter med friska fiskar).

    Dit (till 150 L) tänkte jag lyfta den absoluta majoriteten från mitt 450 på tisdag om de inte svarar på behandlingsomgång 2 i morgon. Eventuellt misstänkta exemplar försöker jag intensivbada - och om det inte funkar blir det tyvärr avlivning. Små mbuna hamnar tillfälligt i mitt 54 L.

    Sedan tömmer jag 450 helt på vatten - och startar om på nytt och flyttar pö om pö över lämpliga exemplar under de närmaste dagarna/veckan/veckorna.

    Men – andledningen till detta inlägg är att jag är öppen för förslag. Vad vi har att leka med är alltså:

    1 x 450 Ursprungsfiltret borta två svampfilter igång– En synlig sjukling. Fullt med fisk. Medicinerat igår (lördag) med Octozin+Nifurprinol.
    1 x 150 Tömt – filter rengjorda och fyllt igen. En Gibbiceps går ensam där
    1 x 60 (alla förefaller friska)
    1 x 54 (alla förefaller friska men kommer från ett akvarium med BVS)

    (54-liters är en högst temporär nödlösning – det är nästan mina största fiskar som går där nu. O. Lithobates, A. Firefish, C. Azureus och några till. Där vill jag inte ha dem för länge).

    Så - tacksam för idéer och råd.

    (Tillägg till ovan - Enda trösten i bedrövelsen är att jag sitter med ett glas Ardmore 1991) :-))
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    Har inget så att tillägga du verkar ha gjort det som går, hade själv en firre i fredags som kolade i BVS (obducerat den), de övriga fiskarna i mitt karet verkar dock vara pigga.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Utan att förstöra tråden så skulle det av rent intresse vara intressant att veta hur många som i samband med utbrott av BVS utfodrat med röda mygglarver, vet att andra faktorer spelar in men man hör mer och mer talas om den jävla soten.

      Du vet ju vad du gör så jag kan inte se någonting att påpeka om, ut i skogen och fixa nitriväck samt få en veterinär att skriva ut metronidazol actavis så att du inte bränner varendaste krona hos zooaffären..

      Lycka till.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        att hålla på och flytta fisken stressar den oerhört och även de friska fiskarna far illa och riskerar att insjukna så utgångspunkten blir bara sämre! Medicinera hela karet och se till att det inte finns några stress faktorer, sen är det nog läge att kolla om man utfodrar med ett korrekt foder! Bukvattensot drabbar bara försvagade fiskar och de som mår bra "smittas" inte, vidare är det alltså inte en smitta som drabbat karet utan flaggelaten finns ofta redan i fisken men när förhållandena inte är bra och fisken är försvagad så förökar sig flagellaten ohämmat och fisken insjuknar!
        Senast redigerad av åheim; 03 November 2008, 03:14.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Utan att förstöra tråden så skulle det av rent intresse vara intressant att veta hur många som i samband med utbrott av BVS utfodrat med röda mygglarver, vet att andra faktorer spelar in men man hör mer och mer talas om den jävla soten.

          Du vet ju vad du gör så jag kan inte se någonting att påpeka om, ut i skogen och fixa nitriväck samt få en veterinär att skriva ut metronidazol actavis så att du inte bränner varendaste krona hos zooaffären..

          Lycka till.
          Hmm.... vet inte om jag faktiskt vet vad jag gör - men jag hoppas i alla fall att jag gör vad jag kan. Däremot har andra förmodligen haft liknande problem och det är deras kunskap jag är ute efter.

          Metronidazol Actavis - hämtade ut ett recept igår i Nordstan. 104 tabletter blev det - så nu är jag beredd....

          Intensivbadade 1+1 Otopharynx Tetrastigma i går kväll och slängde i dem i mitt då tömda 150 L - utan synbart resultat idag på morgonen. Provade med pyttelite flingfoder men fick bara reaktion från en av dem som tog in maten i munnen och spottade ut igen. Det har förmodligen gått för långt där redan.

          Det foder jag använder till 90% är räkmix. Någon gång kan de få lite mysis också. Men eftersom jag nu kan göra min egen räkmix kommer det nog att bli detta till 100% i framtiden.
          Jag har aldrig matat med mygglarver eller annat levandefoder. Någon gång då och då har det blivit flingor eller pellets - men som sagt - räkmixen är det absolut vanligaste.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Hogan1
            • August 2008
            • 323

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            att hålla på och flytta fisken stressar den oerhört och även de friska fiskarna far illa och riskerar att insjukna så utgångspunkten blir bara sämre! Medicinera hela karet och se till att det inte finns några stress faktorer, sen är det nog läge att kolla om man utfodrar med ett korrekt foder! Bukvattensot drabbar bara försvagade fiskar och de som mår bra "smittas" inte, vidare är det alltså inte en smitta som drabbat karet utan flaggelaten finns ofta redan i fisken men när förhållandena inte är bra och fisken är försvagad så förökar sig flagellaten ohämmat och fisken insjuknar!
            Flytt kan naturligtvis stressa fisken - men de är vana vid att bli jagade (rent genetiskt alltså - inte fysiskt av mig) så det i sig bör inte vara en utlösande orsak. Foder (se inlägg ovan) är till absolut största delen räkmix.

            Jag har diskuterat frågan med en väldigt van odlare/handlare och det var han som sa att det enda som nu hjälper är medicinering av hela akvariet. Men än har det inte hjälpt varför jag alltså kör en repris på medicineringen i kväll - och ser jag ingen förändring i morgon, blir det flytt till 150 L och omstart av 450 (samt avlivning av sjuklingar). Så är tanken i alla fall - men som sagt - jag är mer än villig att lyssna på andra förslag.

            Måste jag återigen medicinera blir det i 150 liters - går åt mindre medicin där.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ja vana att bli jagade MEN inte på en så fruktansvärt liten yta som i ett akvarie, den kan liksom inte komma undan som i den stora malawisjön! Räkmix är jag skeptiskt till, speciellt köpt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Nåt lurt är det antagligen med balansen i karet min började att visa tecken på BVS när jag inte hade ordning på bakterie floran i kaet men efter Lasses nitraväck repade den sig tillfälligt , har även jag läst att stress i samband med dålig baciluskflora är orsaken oftast till BVS. SKall ut och hämta in jord under en av vrå lönnar i redan nu för att kunna hälla i morgon när jag rengörr filter mattorna.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Mick. jag tror det är viktigt att ta jorden från en sluttning där jorden dräneras, för att undvika föroreningar!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    • August 2008
                    • 323

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja vana att bli jagade MEN inte på en så fruktansvärt liten yta som i ett akvarie, den kan liksom inte komma undan som i den stora malawisjön! Räkmix är jag skeptiskt till, speciellt köpt!
                    Jag har hittills matat med räkmix från Kent i Nol - han vet nog vad han gör. Emellertid har han inte lika mycket ärtor i sin mix som kanske speciellt mina Mbuna vill ha. Å andra sidan har jag inte sett någon sjuk Mbuna ännu.

                    Matar sedan förra veckan med min egen räkmix bestående av:
                    Räkor, ärtor, multivitamin, musslor och spirulina.
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Mick. jag tror det är viktigt att ta jorden från en sluttning där jorden dräneras, för att undvika föroreningar!
                      Heh jag bor på toppen av en sandås så tomten lutar och marken är naturligt dränerad =)
                      Fast det kunde du inte veta men tack för rådet , jag visste inte att jorden skulle vara från en backe nu blev det så ändå pga min bekvämlighet. Var för gå över ån för vatten.
                      Hur har det gått Hogan?
                      Senast redigerad av Mick13; 11 November 2008, 22:21.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        • August 2008
                        • 323

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Heh jag bor på toppen av en sandås så tomten lutar och marken är naturligt dränerad =)
                        Fast det kunde du inte veta men tack för rådet , jag visste inte att jorden skulle vara från en backe nu blev det så ändå pga min bekvämlighet. Var för gå över ån för vatten.
                        Hur har det gått Hogan?
                        Hmm... får se nu.... har avlivat kanske 5 fiskar som inte visade någon förbättring. Har för närvarande en liten P. Saulosi som matvägrar och som har magrat betänkligt. Hon går ensam i ett 54 liters nu som jag började medicinera i söndags när jag noterade beteendet. Nästa (och sista) medicineringsförsöket är i morgon och funkar inte det blir det avlivning.

                        Endast en av mina större fiskar (Aulonocara Stuartgranti Chilumba) en hane, fick jag ta livet av förra veckan som den (förhoppningsvis) sista.

                        Jag flyttade ju över varenda fisk i ett 150 Liters och ett 60 liters - och har därefter tömt 450 l, gjort rent filtermaterialet och även bytt en del. Fyllde detta med vatten i söndags tror jag det var och har så smått börjat flytta tillbaka fiskar. Dom har varit lite trångbodda ett tag...

                        Igår flyttade jag över mina C. Azureus där hanen hittills inte visat sina vackraste färger - varit lite halvdassigt blå (och dessutom den enda fisk jag faktiskt botat - och dessutom två gånger senaste månaden). Döm då om min förvåning när en av Azureushonorna plötsligt går och tuggar vilket jag upptäckte för en halvtimme sedan. Mycket underligt - men friska verkar dom i alla fall vara. Får se hur länge det håller. Åker jag på en omgång bukvattensot till, tror jag nästan att jag gör mig av med varenda fisk och startar om från början igen - för det här har inte varit kul alls.

                        Å andra sidan fick jag hem 120 x 500 mg Metronidazol från USA idag vilka ju räcker för att medicinera ungefär 6000 liter vatten - så man får väl i värsta fall ge det ett försök till om olyckan är framme. Försöker dessutom pilla så lite som möjligt i 450 nu - allt för att undvika stress som ju kan vara den utlösande faktorn till bukvattensot.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Utan att förstöra tråden så skulle det av rent intresse vara intressant att veta hur många som i samband med utbrott av BVS utfodrat med röda mygglarver, vet att andra faktorer spelar in men man hör mer och mer talas om den jävla soten.

                          Du vet ju vad du gör så jag kan inte se någonting att påpeka om, ut i skogen och fixa nitriväck samt få en veterinär att skriva ut metronidazol actavis så att du inte bränner varendaste krona hos zooaffären..

                          Lycka till.
                          Jag har tidigare utfodrat med röda mygglarver. Nu förefaller två av mina sebrafiskar ha insjuknat i bukvattensot. Och jag väntar in att få hem fiskmedicin...
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          Arbetssätt...