Någon med erfarenhet av Lernaea?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Någon med erfarenhet av Lernaea?

    Jag misstänker att det finns någon parasit, kanske lernaea, i akvariet, finns någon här som vet mer än det som står i sjukdomsbeskrivningarna?
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror vad som står där.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det beror vad som står där.
      inte så mycket. Det står att det är svårt att medicinera bort och att man kan (bör) plocka bort parasiten med pincett. Jag har kollat en artikel på bollmora akvarieklubbs hemsida, den var bra men jag skulle vilja se fler bilder. Det jag har sett på några fiskar är inte det där ankaret utan bara som en 1 cm lång grej, tom mask. Dålig beskrivning men det ser faktiskt ut så.

      (nu svamlar jag)

      Hur som helst så börjar det med en liten bula, oftast på stjärtfenan, ibland sticker det ut ett "morrhår" och jag har sett att någon fisk har skakat sig så att den har ramlat bort.

      det skrubbas en del mot stenar emellanåt också. men jag har aldrig sett någon med fler än en enda.

      håhåjaja.
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har sett detta några gånger på fisk, och det är inte svårt att missa vad det är. Den vita "masken" som hänger går inte att undvika och ärligt talat är det ganska äckligt.
        Det låter som Lernaea du beskriver, men har du drabbats i något kar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Den ända erfarenhet av Ankarmasken jag har är att mina Dammfiskar har fått den och då tar man upp fisken och tar den med en pincett sen medicinerar med Cyprinopur det funkar.Men att du har fått den i ett Akvarium tycker jag är konstigt det har jag aldrig varit med om.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag har aldrig själv haft ankarmask på mina fiskar, så jag kan inte ge mycket råd, men det är inte så hemskt ovanligt. Det har diskuterats många många gånger här på zoopet, t.ex. i denna tråd:
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Har funkat med Sterazin från Waterlife när jag provat förr. Nu finns annat oxå http://www.waterlife.co.uk/waterlife/aqudistr.htm

              Såg att jag varit i farten i länkade tråden oxå när jag kollade på den
              Senast redigerad av eriahl; 31 October 2008, 19:16.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                Tack för era länkar och svar!

                Jag är inte alls säker! Tänker mest högt... det är mer som ett skäggstubb. På de bilder jag har sett brukar det vara fler samtidigt, jag har sett enstaka.

                Sammanlagt 5 siamesiska algätare har dött på ngt mysko sätt. Börjar med en bula, som en liten ärta under huden. Sen kommer det ngn vit flärp. När jag har öppnat fisken efter avlivning är den alldeles geggig inuti.

                jag har sett en av mina regnbågsfiskar ha en vit prick, som blev lite luddig. Tänkte Svamp, men sen lossnade en "vit mask" som såg tom ut. Ca 1 cm lång. Efter det var fisken bra igen.

                Igår såg jag en Kilfläcksrasbor som skakade sig häftigt och då lossnade också samma typ av "mask". jag föröskte fånga upp den för att kunna se efter lite närmare men det försvann ner på bottnen.

                Några av mina fiskar har dessa små knutor eller bulor under huden.

                Som sagt, jag spekulerar men vill så klart ta reda på vad det är så jag kanske kan stoppa det.

                tänkte att om jag kan fånga en "mask" kanske jag kan fota den.

                Jag har inte sett något komma ur gälarna eller liknande.

                ....

                nu ska jag kolla era länkar!
                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av linda.n
                  Tack för era länkar och svar!

                  Jag är inte alls säker! Tänker mest högt... det är mer som ett skäggstubb. På de bilder jag har sett brukar det vara fler samtidigt, jag har sett enstaka.

                  Sammanlagt 5 siamesiska algätare har dött på ngt mysko sätt. Börjar med en bula, som en liten ärta under huden. Sen kommer det ngn vit flärp. När jag har öppnat fisken efter avlivning är den alldeles geggig inuti.

                  jag har sett en av mina regnbågsfiskar ha en vit prick, som blev lite luddig. Tänkte Svamp, men sen lossnade en "vit mask" som såg tom ut. Ca 1 cm lång. Efter det var fisken bra igen.

                  Igår såg jag en Kilfläcksrasbor som skakade sig häftigt och då lossnade också samma typ av "mask". jag föröskte fånga upp den för att kunna se efter lite närmare men det försvann ner på bottnen.

                  Några av mina fiskar har dessa små knutor eller bulor under huden.

                  Som sagt, jag spekulerar men vill så klart ta reda på vad det är så jag kanske kan stoppa det.

                  tänkte att om jag kan fånga en "mask" kanske jag kan fota den.

                  Jag har inte sett något komma ur gälarna eller liknande.

                  ....

                  nu ska jag kolla era länkar!
                  Testa med cyprinopur det funkade för mig och då medinicerar du alla fiskar på en och samma gång.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  Arbetssätt...