Gupyps dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Gupyps dör

    En av mina guppy hanar dog för några dagar sen, först så såg jag den ligga och vila sig på bottnen i 2 dagar, när jag matade så simmade den iväg och åt lite, sen efter 2 dagar så hittade jag den död på bottnen.

    Nu idag så ser jag att TRE st till ligger på bottnen men samma symtom, vad kan felet vara?

    Mvh Emil

  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    Man får väl börja i den vanliga änden... filter, vattenbyten, mat och annat du kan komma på som du har gjort med karet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Jag gjorde rent ena filtret efter första döttsfallet. Byter vatten varanan vecka och har gjort de i några månader. Matar olika, fryst artemia, flingor, yngelfoder och algtabletter.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        Ja du... du har ju inte direkt överbefolkat och sen 2 Fluval filter! Jag läste i en annan tråd att du använde kallt vatten vid bytena, det skulle jag sluta med om jag var du, det kan säkerligen försvaga känsligare fiskar som går ner i kroppstemperatur och blir mottagliga för allt tänkbart och guppy är väl inte de tåligaste...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Det kan inte bara vara så enkelt som att du köpte alla hanarna ungefär samtidigt och att de är gamla nu. Det är inte helt ovanligt att de redan börjar bli gamla när de säljs i butiken.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Åheim:
            Jag har alltid bytt med kallt vatten, och guppysarna kommer direkt fram när jag häller i det, dem verkar gilla det.

            Nina:
            Jag har odlat alla hanar själv, dem är ca 6 månader gamla nu.

            Jag har dock inte mätt nitriten, testet tog slut för ett bra tagsen, men jag matar inte så mycket så jag tror verkligen inte jag har nitrit, de är bara guppysarna som mår dåligt, vissa av dem iaf.

            Men dem brukar mobba varandra, jaga varandra, ibland så jagar flera en enda. :/

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Ursprungligen postat av beerzon
              Åheim:
              Jag har alltid bytt med kallt vatten, och guppysarna kommer direkt fram när jag häller i det, dem verkar gilla det :/
              Ja de upplever säkert inget obehag av det men efterom de är kallblodiga så kan kroppstemperaturen sjunka ett par grader och vips så får bakterier och parasiter sin chans...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Jag har iaf dissat 6st av guppysarna nu och har kvar 4st som var med från första början. Hoppas de löser sig nu, dem har iaf inte mått dåligt.

                Kommentar

                • FamiljenMårtensson
                  • October 2008
                  • 93

                  #9
                  Min kompis har ganska många Guppys, vet inte hur hon gör när hon städar, men iallafall så kanske det är med kallt vatten.
                  Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Vi fyller alltid med kallt vatten och har inte märkt något negativt. Kan ju vara det ändå men jag tror ärligt inte du kommer få reda på orsaken. Har haft Guppy (mest hanar) som dött hux flux utan att jag blivit klok på orsaken iaf. Tror nog mer på att de har stressat varandra eller nåt kanske. Du skriver att de var ganska intensiva och jagade varandra.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...