Dvärggurami sjuk?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevlanch
    • September 2008
    • 11

    Dvärggurami sjuk?!

    Hej!
    En av mina Dvärggurami hanar har fått tre stora röda knutor på ena sidan. Det började som en mörk fläck på insidan av fisken som sedan har utvecklats till knutor. Han verkar i övrigt pigg och frisk. Någon som vet vad det kan bero på eller om det är någon sjukdom?!

    Tack på förhand!
  • FamiljenMårtensson
    • October 2008
    • 93

    #2
    Min hane har typ det i huvudet! Eller han har lite mörkare huvud bara. På insidan, är det liksom lite brunaktigt, det är liksom lite genomskinligt. . .
    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

    Kommentar

    • Kevlanch
      • September 2008
      • 11

      #3
      Jag fick tyvärr aldrig reda på vad det var, men alla mina 4 guramihanar dog av samma fenomen ganska tätt på varandra...

      Hur gick der för dina?

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        Min dvärgguramihona hade precis liknande röda bölder och dog till slut. Fick inte heller veta exakt vad det var förutom att just dvärguramis lätt drabbas av detta. Som tur var blev ingen annan fisk smittat hos mig.
        325L

        Kommentar

        • Kevlanch
          • September 2008
          • 11

          #5
          Nej som tur var blev inga andra av mina heller smittade!

          Kommentar

          • tezpez
            • March 2009
            • 19

            #6
            Samma här

            Mina fyra gurami jag köpte för ca 2 månader sedan har alla dött utom en som nu är nära. De fick precis de där symptomen - Började med någon liten fläck som liknade ett sår, sedan blev det sakta lite större, sedan blev det fler och böldiga, och man började se vita fläckar som utvecklades till bölder på fena och kropp. Jag behandlade de tre som fortfarande var vid liv (varav en hade stora bölder, en hade nåt litet sår och en såg helt frisk ut) med Myxazin mot bakteriella sjukdomar så som röta, svamp sårinfektioner och bölder. Efter tre dagar (enligt rekommendationerna) efter avslutad 5-dagarsbehandling så såg jag ingen förbättring utan försämring så jag provade behandla mot parasiter med costapur, men inte heller detta hjälpte. Väldigt snart var 3 av 4 guramis döda, och den fjärde såg frisk ut. Efter typ en vecka eller så utvecklade även denne små sår och nu har hon fått gå på en till myxazinbehandling som inte hjälpt... Vad är detta för sjukdom? Är det något skumt virus som bara drabbar gurami? Någon måste väl veta! Snälla hjälp oss alla att få ro och våga ha guramis igen och kunna vara förberedda.
            Här har jag tagit en bild också på min sista sjukling. Rodnaderna syns inte så tydligt, men hennes bölder är väldigt röda och hemska, och hon har många fler små vita och mörka fläckar.
            Senast redigerad av tezpez; 05 May 2009, 14:30. Anledning: Bildtillägg

            Kommentar

            • tezpez
              • March 2009
              • 19

              #7
              forskat lite

              Jag har googlat massor för att försöka få reda på vad det kan vara eftersom medicinerna jag behandlat med inte har hjälpt. Inte heller att tillsätta lite salt gav någon positiv verkan. Och med anledning av detta misstänker jag att det skulle kunna vara fisk-tuberkulos vi drabbats av. Jag bifogar nedan några länkar till denna ohyggligt otrevliga sjukdom...







              Kan det stämma att det är detta? I så fall får jag då verkligen hoppas att alla mina ciklider håller sig friska. Jag kommer inte att avliva utan synlig anledning! Usch... vill inte att det ska vara detta...

              Kommentar

              Arbetssätt...