Massdöd, vad kan det vara?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Natalia
    • August 2008
    • 30

Massdöd, vad kan det vara?

Över 10 fiskar har dött för mig senaste 2 veckorna.
    De sorterna av fiskar som dött är:
    guppysar, silvermollys, platys och en slöjstjärt.

Mitt akvarium är mellan 230-250 liter.
    Har sand som bottenmaterial och lagomt med växter, bra pump så dom har syre osv.

Idag dog den senaste fisken, den hade stjärtfenan halvt borta samt ögonen. Vad jag minns har även de andra haft slitna stjärtfenor, förutom slöjstjärten som inte hade några tecken på sjukdom.

Jag har tagit ett vattenprov till min butik, alla värden var superbra. Byter ca 30 liter vatten i veckan. Har även provat att ha ner special-salt för 2 dagar sen.

De fiskar jag har är:
    1st Scalare (Har aldrig sett den vara aggresiv mot de andra fiskarna)
    1st Black Molly-hane (Han är lite aggresiv mot vissa)
    2st Guldmollysar
    3st Guppyhanar
    5-6st Platysar
    1st Slöjstjärt
    2st Shubukin
    3st Sorgmanteltetra
    15-20st Neontetror/Gröna tetror

Skulle uppskatta om någon kan ge mig lite funderingar på vad som kan vara fel?

Natalia
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

Ursprungligen postat av Natalia
    Över 10 fiskar har dött för mig senaste 2 veckorna.
    De sorterna av fiskar som dött är:
    guppysar, silvermollys, platys och en slöjstjärt.

Mitt akvarium är mellan 230-250 liter.
    Har sand som bottenmaterial och lagomt med växter, bra pump så dom har syre osv.

Idag dog den senaste fisken, den hade stjärtfenan halvt borta samt ögonen. Vad jag minns har även de andra haft slitna stjärtfenor, förutom slöjstjärten som inte hade några tecken på sjukdom.

Jag har tagit ett vattenprov till min butik, alla värden var superbra. Byter ca 30 liter vatten i veckan. Har även provat att ha ner special-salt för 2 dagar sen.

De fiskar jag har är:
    1st Scalare (Har aldrig sett den vara aggresiv mot de andra fiskarna)
    1st Black Molly-hane (Han är lite aggresiv mot vissa)
    2st Guldmollysar
    3st Guppyhanar
    5-6st Platysar
    1st Slöjstjärt
    2st Shubukin
    3st Sorgmanteltetra
    15-20st Neontetror/Gröna tetror

Skulle uppskatta om någon kan ge mig lite funderingar på vad som kan vara fel?

Natalia
    Har dem slitna fenor kan det vara fenröta. Fenröta är mycket smittsamt. Så om det finns sjuka fiskar i akvariet föreslår jag att du avlivar dem eller alternativt sätter i karantän akvarie. Antagligen kan du ha nitrit eller ammoniak i vattnet. Det kan du testa med dropptest (Finns att köpa i de flesta akvarie/zoo butiker). Gör många delvattenbyten men byt inte så mkt vatten åt gången. Sedan kan du även ha i nytto-bakteriemedel (Finns också att köpa i de flesta djurbutiker).
    Senast redigerad av 3 guppy; 30 October 2008, 22:19.

Kommentar

• Natalia
      • August 2008
      • 30

Ursprungligen postat av 3 guppy
      Har dem slitna fenor kan det vara fenröta.
      Har också tänkt den tanken, men har inte sett att de har slitna fenor innan de dör.

Kommentar

• 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

Har också tänkt den tanken, men har inte sett att de har slitna fenor innan de dör.
        Är det nystartat förresten?

Kommentar

• Natalia
          • August 2008
          • 30

Är det nystartat förresten?
          Just ja, glömde skriva det Relativt nystartat är det väl, har haft det igång i 5 månader ungefär.

Kommentar

• 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

Just ja, glömde skriva det Relativt nystartat är det väl, har haft det igång i 5 månader ungefär.
            Nja, Har det varit igång så länge ska inte det vara något problem.

Kommentar

• Profettheone
              • October 2008
              • 29

Kostar inte många kronor och medicinera hela din tank mot fenröta då det låter som att alla?! fiskar som dött hade avsaknad av fenor eller slitna fenor. Var det liknande som på denna bild: http://www.sva.se/upload/bilder/Fisk...fisk/151_1.jpg
              Här har du även klassiska fisksjukdommar, varpå den ena låter som din: http://www.vattenliv.nu/images/prodc...ukdom_stor.jpg

Kommentar

• 3 guppy
                • February 2007
                • 2068

Annars kan även guppy, molly och den typen på fiskar vara sönderavlade och väldigt känsliga så länge man inte köper i någon proffs-butik.

Kommentar

• Natalia
                  • August 2008
                  • 30

Ursprungligen postat av Profettheone
                  Kostar inte många kronor och medicinera hela din tank mot fenröta då det låter som att alla?! fiskar som dött hade avsaknad av fenor eller slitna fenor. Var det liknande som på denna bild: http://www.sva.se/upload/bilder/Fisk...fisk/151_1.jpg
                  Här har du även klassiska fisksjukdommar, varpå den ena låter som din: http://www.vattenliv.nu/images/prodc...ukdom_stor.jpg

Jag har funderat över om det kan vara fenröta. Men har inte sett någon fisk med sliten fena innan de dött. Men ögonen var också borta, de borde ju betyda nått? Hur brukar man medicinera mot fenröta?

Kommentar

• Natalia
                    • August 2008
                    • 30

Annars kan även guppy, molly och den typen på fiskar vara sönderavlade och väldigt känsliga så länge man inte köper i någon proffs-butik.
                    Jo det är klart, men har köpt fiskar från ca 4-5 butiker så de lär ju vara blandad kvalitet på dom.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Natalia : hur ofta gör du rent filtret? Sen tycker jag du ska öka på dina vattenbyten till 60-70L/veckan eller var 14.e dag!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Profettheone
                        • October 2008
                        • 29

Kolla akvariet och säg att det inte finns en enda fick där som har symptomen som bilden ovan visar i uttryck fenröta. Om så är fallet så måste det vara någonting annat. Men jag finner det konstigt. Du säger avsaknad av ögon. Brukar ofast hända vid död fisk. Låst säga att den dör uner natten, sen på morgonen så är ögonen borta. Fiskarna har kalasat på den helt enkelt.
                        Ingenting med länk nummer 2 jag postade som ger en bild av vad det skulle kunna vara. Avsmalnande mage, slemmig fjäll, rent slöa eller äter inte?

Kommentar

• Natalia
                          • August 2008
                          • 30

Ursprungligen postat av åheim
                          Natalia : hur ofta gör du rent filtret? Sen tycker jag du ska öka på dina vattenbyten till 60-70L/veckan eller var 14.e dag!
                          Jag brukar spola igenom filtret vid varje vattenbyte, brukar dock inte öppna det helt och krama ur filtren så ofta. Har på senaste tiden inte fått upp det nedre locket Även min pappa och pojkvän har försökt med sina starka händer, men de verkar sitta fast ordentligt Som minst blir det 30 liter per byte, har fått för mig att det vore bättre. Men absolut, jag kan prova att öka på det. Alla tips är uppskattade

Kommentar

• Natalia
                            • August 2008
                            • 30

Ursprungligen postat av Profettheone
                            Kolla akvariet och säg att det inte finns en . Fiskarna har kalasat på den helt enkelt.
                            Ingenting med länk nummer 2 jag postade som ger en bild av vad det skulle kunna vara. Avsmalnande mage, slemmig fjäll, rent slöa eller äter inte?
                            Jag förstår att de låter konstigt för dig, låter konstigt för mig med så Kan komma att tänka på att några utav de guppysar som dött har haft svullen mage, i ett fallen var magen sprucken. Annars är det att de haft slitna fenor, ingen av de övriga symptomen på bilden har funnits. På eftermiddagen såg jag en platy-hona som var uppe vid ytan och flämtade, så på kvällen när jag hittade den döda fisken trodde jag direkt att det var hon, men det var det inte. Hon var pigg igen.

Kommentar

• 3 guppy
                              • February 2007
                              • 2068

Jag förstår att de låter konstigt för dig, låter konstigt för mig med så Kan komma att tänka på att några utav de guppysar som dött har haft svullen mage, i ett fallen var magen sprucken. Annars är det att de haft slitna fenor, ingen av de övriga symptomen på bilden har funnits. På eftermiddagen såg jag en platy-hona som var uppe vid ytan och flämtade, så på kvällen när jag hittade den döda fisken trodde jag direkt att det var hon, men det var det inte. Hon var pigg igen.
                              Kul för Platyn! Mindre kul för den andra firren dock...
                              Uppsvullen mage tyder Bukvattensot och det finns det tyvärr inget botemedel mot.
                              Det enda du kan göra då är tyvärr att avliva sjuka fiskar. Men det verkar konstigt... Dina fiskar verkar ha alla möjliga olika sjukdomar.

Har du ngn bild på en av de sjuka fiskarna så skulle det bli lite lättare att veta?

Kommentar

Arbetssätt...