Sjukdom, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Sjukdom, hjälp!

    Jag har aldrig haft någon sjukdom i nåt av mina kar men nu verkar det ha blivit min tur..

    Karet i fråga är på 80 liter och från början hade jag 17 pigga, friska, glada platys. Nu har de tuppat av en efter en (5 verkar borta, har endast hittat 2) och de som är kvar är loja, rör sig långsamt. De äter men verkar inte lika pigga på maten som förut.
    I övrigt har de lite olika symptom:
    Någon har blivit smal.
    Några simmar omkring med indragna fenor, förutom vid matning.
    En har ett grumligt öga.
    Några har några enstaka vita prickar var (ser ut som nån blandning mellan vita prick och svamp, det är jämna runda prickar men liksom luddiga).

    Övriga invånare i karet (zebrabotior och amanoräkor) verkar inte påverkade, än så länge.

    Vad ska jag göra och vad tror ni att det är?
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    det är blandade symptom så jag undrar över filter, matning, vattenbyten?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Filtret är ett Fluval 4, det blir rätt bra med flås av det tycker jag. Matar ungefär varannan dag med röda mygg/lite olika flingfoder. Byter 25% vatten en gång i veckan.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        tycker du ska sluta med röda mygg och ge algtabletter istället kombinerat med flingor, platy mår bättre med lite vegetabilisk kost! Hmmm.. en fluval 4 pumpar 1000L/tim så det lär vara full storm i ditt 80 liters... hur har du det placerat, ja menar det är väl alldeles för högt för att få plats?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • SandraW
          • September 2006
          • 163

          #5
          Okej, tror du dom kommer må bättre då? Röda mygg har de bara fått en 5 gånger hittills kanske, köpte de för inte så länge sedan.

          Det är den gamla varianten av Fluval 4, vet inte om den är svagare? Full storm är det i alla fall inte, övre delen på växterna svajar men inte mer än så. Det står på botten och når då ca 2 cm under ytan.

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Hur gammalt är karet?
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • SandraW
              • September 2006
              • 163

              #7
              Sammanlagt har det stått med vatten i 10 år, just den här omgången har väl vart igång i 2 kanske.

              Kommentar

              Arbetssätt...