Tjocka/sjuka guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Tjocka/sjuka guppy?

    Mina guppy hannar börjar se lite feta ut, det ser nästan ut som de är i ett tidigt stadium av dräktighet (vad heter det egentligen på fiskar?) De verkar friska annars men jag vill ändå utesluta att det inte är drabbade av någon sjukdom.

    De verkar inte ha några symptom av bukvattensot, de äter som de ska, normal avföring, inga utåtstående fjäll. Finns det någon annan sjukdom som ger uppsvälld mage?

    Tror inte att de är feta av för mycket mat heller, matar bara en gång/dag och det tar slut fort.

    Vad tror ni?

    malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Vad matar du med?
    Du kanske matar dom för mycket?

    Kommentar

    • malu
      • February 2008
      • 127

      #3
      TetraMin flingfoder, ibland får de TetraTabimin tabletter istället. Guppysarna är ju såklart på fodret först så om jag skulle mata mindre skulle inte alla få tag i någon mat.

      Idag har den ena siamesen börjat se hängig ut, de har bott hos mig i 1,5 v och i början var de "kompisar" och simmade tillsammans men nu har den ena börjat stöta bort den andra och är riktigt elak. Den "svaga" ligger helst under pumpen och ser väldigt blek ut. Kan den bli blek för att den blir jagad eller jagas den för att den är sjuk eller dyl?
      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Hur ofta gör du vattenbyten?
        Är karet nytt elleR?

        Dina guppy äter nog bara mkt

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Just nu byter jag 20 l var tredje dag eftersom jag hade lite problem med alger ett tag. Det har varit igång sedan i mars och de värden jag har mätt (ph, kh och nitrit) verkar stabila.

          Jag hoppas att guppysarna bara är lite tjocka. Skulle vilja prova att fasta dem ett par dagar men vågar inte med tanke på de andra fiskarna.

          Någon som vet vad siamesen kan lida av?

          malu
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Anledningen att den förlorat färgen är att dom rykt ihop och att den är/har varit stressad.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Som shpend säger. Det tillhör inte ovanligheten att det blir lite bråk siameser sinsemellan. De blir då bleka, och ibland försvinner delar av deras svarta rand totalt. Ser rätt häftigt ut, och helt klart intressant att titta på. Dock är det väl aldrig att rekommendera att bara hålla två siameser, då den ena kan bli väldigt mobbad. En, tre eller fler har jag läst.

              Kommentar

              • malu
                • February 2008
                • 127

                #8
                Okej, tack. Visste inte att det var olämpligt med två st... tyvärr. Det gick så bra de första dagarna och de simmade verkligen sida vid sida hela tiden men sedan verkar något ha hänt. Den är verkligen mobbad nu, får inte röra sig från sitt hörn men jag har sett vid matningen att den ändå inte är fysiskt dålig, den simmar kvickt och söker efter mat. (Glad att mobbaren också är upptagen med att söka mat kanske)

                Jag ska genast skaffa en till men det kanske kan gå illa det också om det kommer in en ny i efterhand?

                malu
                -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #9
                  Kan bero på att du har för litet kar kanske?
                  Står att dom kan vara revirhävdande om karet är litet.

                  Kommentar

                  • malu
                    • February 2008
                    • 127

                    #10
                    Jo mitt akvarium ska ju tydligen vara lite för litet för dem enligt beskrivningarna här (inte enligt affären där jag köpte dem...suck)

                    Frågan är nu då om jag ska skaffa en till och hoppas på det bästa eller låta den mobbade fortsätta att vara mobbad...?

                    malu
                    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      Vänta tills någon annan svarar. Svarar ingen tills imorgon så kan jag hjälpa dig kolla det
                      Om dom i djuraffären sagt att det ska gå att ha dom i ett 90L kar så kan du gå tillbaka och lämna tillbaka den.

                      Kommentar

                      • shpend
                        • August 2002
                        • 2010

                        #12
                        Hur gick det med guppy föresten?

                        Kommentar

                        • malu
                          • February 2008
                          • 127

                          #13
                          Idag är mobboffret plötsligt mycket starkare i färgen igen och mobbaren verkar ha lugnat ner sig. De simmade precis bredvid varandra utan att mobbaren attackerade så de kanske har stabiliserat rangordningen nu... (gör fiskar så?) Den mobbade är fortfarande inte lika aktiv som den andra och när den ligger still håller den sin ryggfena lite nedåt. Men det ser ju mycket bättre ut än tidigare så jag hoppas att det går bra nu.

                          Guppysarna är nog bara lite tjocka, de hade fått tablettfoder ett par dagar och då får de nog i sig lite mer än de bör...

                          malu
                          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                          Kommentar

                          • shpend
                            • August 2002
                            • 2010

                            #14
                            Bra att allt löst sig är nog så som du säger angående bråket.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...