Död zebrafisk - blod i gälarna.

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naitheya
    • July 2008
    • 14

Död zebrafisk - blod i gälarna.

En zebrafisk dog bara för några dagar sedan och ytterligare två dog nu över natten. Kvällen innan åt bara en av dem.

Ena kroppen var tack och lov välbevarad och när jag plockade upp den kunde jag se att det fanns koagulerat blod vid gälarna.

Det märkliga är att resten av fiskarna (svärdbärare, kampfisk ancistrus) mår väldigt bra, de simmar runt som vanligt.

Någon aning om vad det kan vara och hur jag åtgärdar detta? Har bara en stackars zebra kvar som jag funderar på att sätta i karantän...

Har tyvärr inga nitratstickor hemma, men det blir det första jag köper imorgon. Tacksam för svar!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Är akvariet nystartat? I så fall är det antagligen dålig vattenkvalitet som dödat fisken. Dagliga vattenbyten, gärna på 50% av volymen om möjligt, i cirka en vecka, torde rädda dina kvarvarande fiskar. Du säger inte hur stort akvariet är, men om det är mindre än sisådär 100 liter så lös upp en "generös" knivsudd bordssalt i lite vatten och tillsätt akvariet, är det större än 100 liter så lös upp en rågad tesked och tillsätt. Saltet hjälper till att minska giftverkan av nitrit.

Om akvariet INTE är nystartat är det svårare att säga vad problemet kan vara. All övrig information du kan ge om akvariet och eventuella symptom kan då hjälpa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Naitheya
      • July 2008
      • 14

Det är relativt nystartat och är på 70L.
      Hm, nu har jag hört från ett annat håll att man inte ska byta så mycket vid vattenbyten...
      Tackar för ditt svar, avvaktar lite och väntar på fler tankar

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Är det misstanke på vattenproblem är det bara att göra som Azur skriver, att vänta på fler förslag som kanske inte är så jobbiga riskerar bara att fisken som är kvar dör fortare.
        Köp ett dropptest för nitrit så snart som möjligt.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naitheya
          • July 2008
          • 14

Så jobbiga?
          Det är inte det som är problemet - problemet är helt enkelt att jag fått höra helt annat från ett annat håll. Nu vill jag inte ta risker.

Lite trevligare ton i svaren tack.

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Vad var det för otrevligt i det svaret? Uppfattade du det på det viset så ber jag om ursäkt, men jag kanske skulle tillagt en .
            Visst kan du vänta på fler svar, men det svaret du fick av Azur är det riktiga att göra i ett läge som ditt, men vill du vänta på fler svar så får du gärna göra det.
            Att inte byta vatten i ett kar som ev. har nitrit gör bara att fisken får det svårare att överleva och det var det som var min tanke.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naitheya
              • July 2008
              • 14

Nja, "som kanske inte är så jobbiga" var väl mest det jag reagerade på, men men, vi tolkar olika och nätet är ljudlöst så det är lungt ;D

Tja, nu har jag två som säger det, så det lutar mot det. Vill bara vara säker helt enkelt

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Det som skrivs negativt om vattenbyte och nitrit är att det kan ta lite längre tid för att uppnå balans i karet, men jag ser hellre att fiskarna mår väl och att det tar den lilla extratiden.
                Nu är det inte säkert att det är just nitrit, men att det är något problem med vattnet behöver man inte vara Einstein för att förstå och tom jag gör det.
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naitheya
                  • July 2008
                  • 14

Alrighty, men det låter klokt det du skriver. Det blir helt enkelt vattenbyte och ett nitrittest. Något mer test man bör köpa nu när man ändå ska till affären?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Nja, köp som sagt hellre ett lite dyrare dropptest som är ett säkert sätt att få reda på det man mäter, än ett billigt med mätstickor som kan visa allt mellan himmel och jord. Har du en välfylld plånbok är även ett pH-test inte fel att ha hemma i lådan.
                    Och köp inga nya ersättare till de fiskar som dog innan karet är i balans eller man fått reda på vad som hänt.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naitheya
                      • July 2008
                      • 14

Köper ett lite dyrare och PH helt enkelt.
                      Nja, det känns klokast att vänta ja, men hur länge föreslår du? Har nu en ensam liten Leoparddanio som verkar sakna sina vänner.

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Ok, så du har bara en fisk kvar...
                        Gör du vattenbytena som Azur föreslog och kollar nitriten och den håller sig på en låg nivå, kan du prova att köpa ett par tre danio till så du har lite fler inkörsfiskar i karet. Efter några veckor kan du utöka antalet fiskar allt eftersom, men det brukar löna sig att ta det lugnt i början.
                        Du skulle även kunna köpa ett sådant här: http://www.pwss.se/product.php?produ...0&cat=0&page=1 om du inte redan har detta för att karet ska komma i balans lite fortare.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naitheya
                          • July 2008
                          • 14

Nej nej - bara en kvar av "zebrafisk" gänget.
                          Han är för feg för att hänga med svärdbarana utan gömmer sig bland stenarna.
                          Har nu runt 4 - 5 svärbäraryngel kvar, en 5cm ancistrus samt två honungsgurami (glömde nämna i första inlägget) och min lilla danio.

Tackar för svaret, ska göra som du skriver.

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Om du har dessa fiskarna i karet skulle jag vänta ett tag innan jag skaffade fler danios, att du har en ensam ett litet tag är inget som ger några större men för livet!
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Naitheya
                              • July 2008
                              • 14

Han får helt enkelt sitta och kura under sin sten
                              Han borde morsa på svärdisarna. De är ju jäkla trevliga, faktiskt.

Kommentar

Arbetssätt...