Förstoppad gurami......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fengwall
    • August 2007
    • 67

    Förstoppad gurami......

    Jag har en rubingurami hanne som jag misstänker är förtoppad. Vet inte vad det kan bero på, han har under en tid inte bajsat som han ska, när det kommer nåt så är det små korta JÄTTEtjocka korvar, säkert ett par-tre mm tjocka.

    Nu har han börjat se påverkad ut, lite slö och inte så rörlig och jättetjock om magen. Misstänker att det är för att han inte får ut nåt. Han har hela tiden ätit som vanligt. Nu har han börjat få uttstående fjäll på kroppen och ser svullen ut mot fenorna. Läste lite om buksot nu och började ana oråd.....
    Han går utan mat nu i en yngel/sjuk "låda", tänkte pröva med mindre mat ett tag om det är så att han är förstoppad. Kan man göra något åt förstoppning?

    Om det är buksot vet jag inte varför!? Inga nya fiskar eller växter i akvariet, det har varit igång i över ett år nu med jämna och fina vattenvärden. Inga andra individer verkar påverkade eller sjuka.........

    Om det är buksot kommer det att sprida sig? Går det att bota? Jag har haft honom länge nu och är lite fäst vid honom......
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Vad matar du den med?
    Har den vit "trådliknande" avföring?

    Att den är tjock och utåtstående fjäll kan vara bukvattensot.

    Kommentar

    • fengwall
      • August 2007
      • 67

      #3
      han dog idag.... misstänker bukvatten sot......han var jätterund på slutet, hela vägen ner i fenorna, fjällen stod ut och han var jätteblek



      nu är jag lite orolig för de andra fiskarna, är det smittsamt?

      Kommentar

      Arbetssätt...