Kan akvariefiskar ha salmonella?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjarepåakvarium
    • October 2008
    • 4

    Kan akvariefiskar ha salmonella?

    Jag undrar om akvariefiskar ha salmonella? eller sprida salmonella?
    Och flingfoder?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Definitivt inte flingfoder. Däremot säkert genom foder som röda mygg.

    Om fiskar kan göra det vet jag inte, men det är möjligt och man bör undvika att svälja akvarievatten. Jag har dock aldrig hört talas om någon som fått det via fiskar. Däremot genom att de svalt vatten där det gått sköldpaddor i.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Men om man dricker akvarie vatten så är man väl LITE väl desperat? För jag antar att ni inte menar en droppe som skvätter upp? ^^
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Men om man dricker akvarie vatten så är man väl LITE väl desperat? För jag antar att ni inte menar en droppe som skvätter upp? ^^
        Det kan vara lätt hänt om man suger igång slangen för att få igång häverteffekten vid vattenbyte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det kan vara lätt hänt om man suger igång slangen för att få igång häverteffekten vid vattenbyte
          Det är därför man har en lååång slang man tömmer helt på vatten efter varje vattenbyte. =)
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Det är därför man har en hävert på slangen, som man pumpar igång vattnet med.
            Finns det salmonella i vattnet, så kan det teoretiskt räcka med en droppe som skvätter.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
              Det är därför man har en lååång slang man tömmer helt på vatten efter varje vattenbyte. =)
              Lite jobbigt om man har ett nanokar på 20 liter - då är akvariet helt tomt innan man hinner tillbaka till akvariet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Det är därför man har en hävert på slangen, som man pumpar igång vattnet med.
                Finns det salmonella i vattnet, så kan det teoretiskt räcka med en droppe som skvätter.
                Så sant som det är sagt - men å andra sidan har jag nog fått i mig akvarievatten åtskilliga hundra gånger genom årens lopp utan att ha fått salmonella så risken verkar inte vara så stor

                Fast däremot har jag faktiskt fått någon Hepatit spec. infektion en gång pga av ett ormbett
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Salmonella kan förekomma i tarmfloran bland fisk men i Sverige så beräknas det att mindre än 1% utav djur och livsmedel innehåller smittan. För att bli smittad med salmonella och för att den skall utbryta så behövs det cirka 100 000 salmonellabakterier så tror inte att du behöver vara särskilt orolig för att bli smittad.
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    då borde ju risken var ung lika som att få en kallsup på sommaren av sjö/havsvatten?
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...