Svullen gudlfisk, fjällen står ut lite

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PredragS
    • September 2008
    • 26

    Svullen gudlfisk, fjällen står ut lite

    Hej !
    Är väldigt orolig för min fisk, den bajsar vitt, väldigt tunt och är svullen. Fjällen står också ut lite på fiskens ena sida, men bara på ena sidan. I allmänhet är den också rätt svullen, men fjällen står inte ut på bägge sidor. Den har annars betett sig lite konstigt också, avskilt ungefär. Har funderat på om det kan vara bukvattensot, men vet inte vad de exakta symptomen är. Vad ska jag göra? Kan det spridas till de andra fiskarna?
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    I den här artikeln står det om bukvattensot


    Bläddra ner en bit. Om det är bukvattensot tror jag tyvärr inte att det finns så mycket hopp för din fisk.
    Senast redigerad av ToveTott; 20 October 2008, 21:10.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Hade samma problem med min guldfisk igår, kolla tråden eller läs här:

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Ta bort fisken och behandla akvariet med en medicin som innehåller metronidazol, be en veterinär skriva ut en burk med Actavis Metronidazol så slipper du bli ruinerad.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Ta bort fisken och behandla akvariet med en medicin som innehåller metronidazol, be en veterinär skriva ut en burk med Actavis Metronidazol så slipper du bli ruinerad.
          Låter märkligt att man kan be en veterinär skriva ut medicin bara så där.
          Jag ska fråga de jag går till, men jag har svårt att tro att de går med på att kunden själv sätter en diagnos och ber dem skriva ut medicin.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Då tar du med den uppsvullna fisken till en veterinär och visar upp.

            Har iofs svårt att tänka mig att en veterinär är så pass väl påklädd att dom vet vad bukvattusot är om dom nu inte själva är intresserade av hobbyn men om du berättar att det är ett allmänt angrepp av flagellater och ber henne öppna fisken kan jag inte se att du skulle få nej.

            Annars är tanken med att köpa Metronidazol Actavis att komma billigare undan, så om du slipper avgiften för en undersökning(kamrat som är läkare eller veterinär) och får utskrivet en burk har du så att du kan behandla 3 000 liter akvarievatten för strax under 100:-
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Aha, man tar med den uppsvullan och DÖDA fisken till veterinären. För man ber dem ju inte öppna en levande fisk. Men det är nog som du säger med, jag tror inte heller att kunskapsnivån på akvarie sjukdomar är den bästa...

              Kommentar

              Arbetssätt...